Vad gör ni med överblivna äggvitor?
Jag gjorde beasås för första gången idag och fick då tre äggvitor över. Det känns ju lite synd att kanska bort, men efetrsom att jag inte ätar socker så vet jag inte vad jag ska göra med dem. Kan man vispa ner dem i makens och sonens frukostpannkakssmet? Eller har ni några andra förslag?
*sätter tass*
Jag brukar sätta dem i frysen tills jag behöver dem. Tidigare gjorde jag maränger med sukrin.
Maränger 
Använda i "smeten" när man gör färsbiffar, brukar slänga ner 2-3 vitor ihop med ett helt ägg till 1 kg färs. Annars kan du säkert blanda ner dem extra i frukostpannkakemeten….
Med vänliga hälsningar
Chess
Gör som Columba, slänger dem i frysen. Sen bli bröd. Fast periodvis får jag mer vitor över än jag kan göra av med, så då slänger jag dem helt enkelt.
Jag slänger tyvärr ofta nuförtiden. Det är begränsat hur mycket äggvitor ett hushåll med en person behöver!
#5 Bröd…? Vad för recept?
#6 Precis. Och äggvita är inte så nyttigt till djuren heller, de får ju gulan… lol
Jag tillagar dem och ger dom till min hund.
Samma problem här! Hunden får en äggula om dagen och nu har jag en jätteburk med vitor i kylen. Hittade ett bröd där det skulle vara bara vitor i. Problemet är att hur mäter man upp tre vitor. Antingen åker det mesta i burken med eller så bara litet. Tänkte att en vita väger ca 30 g. Det blev ett vägande och måttande hit och dit men aldrig riktig exakt.
Men så noga är det väl inte huvudsaken är att man får användning för vitorna.
Nu ser jag fram emot nya förslag på användningsområden av äggvitor i denna tråd.
#7 Nästan alla bröd jag gör har mer vita än gula och de som inte har det från början kan man nog anpassa så. Det blir luftigt med mycket hårdvispad äggula i. Du kan kolla på Fetbobba i brödsektionen, speciellt de bröd som heter nåt med Optimal. Jag har lånat recepten från Kwasniewski. Men de innehåller oftast små mångder vetemjöl, så alla vill kanske inte göra dem. Inte jag heller längre, men jag ska testa om man kan byta till rismjöl. Kolhdratmängden blir ändå väldigt liten, så det är inte därför. Gör även bröd på kokosmjöl, pofiber, mjölk, lite gula och mer vita. Jättebra blir det tycker jag.
#10 Det är inga problem för min del med att byta ut mjöl. Det har jag gjort i över 10 års tid. Men bakat bröd med ägg, det har jag aldrig gjort
Stek dem i smör! Finns inget godare än knapriga stekta äggvitor. 
#12 LOL smaken e som baken
Men det ör ju masssor med LC-bröd som baserar sig på ägg ju! Jag skrev fel ovan, det blir fluffigt av mycket vispad VITA skulle det så klart vara.
Vitan innehåller ju också protein, kan man bara komma på hur man får den tillagad så är det väl en fördel att äta upp den också.
Sufflé. Jag gör chokladsufflé. Det behövs inte många chokladbitar för att smaksätta några äggvitor.
50g mörk choklad till ca 5 äggvitor, och det räcker till flera personer (om man inte är glupsk). Mer choklad och man får mer smak, men det är en avvägningsfråga, och inte nödvändigt.
Nu, när jag har gett mig chokladförbud, har jag återfallit till katrinplommon. Det blir betydligt fler kolhydrater, tyvärr. Men gott.
Jag gör pannkakssmet till mig själv med fiberhusk, vatten, vispgrädde och 2 ägg. Sonen och maken äter dock vanliga pannkakor. Jag vispade ner vitorna i deras pannkakssmet och de märkte ingen skillnad. Det behövdes mindre vetemjöl i smeten då och det är ju alltid positivt. :)
#14 Ok Jag gör ingen mat efter LC-recept. Men för att kunna använda äggvitorna så ska jag gärna börja.
Hur gör du sufflé?
Smälter chokladen i microvågsugnen, vispar äggvitorna, vispar i den smälta chokladen.
Gräddar i smord suffléform i ugnen , knappt 200 grader, drygt 20 min.
Tid och ugnsvärme får man testa själv, det beror på ugnen och antal äggvitor.