Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1832 ggr
patrik lindqvist
0

Nybörjarhjälp

Hej! Jag och min sambo har försökt köra LCHF i någon månad. Det jag känner att jag undrar över är mängder, tex frukosten,. Gäller även lunch, middag osv. Ska man äta mer fett än protein, hur förhåller sig fett mot protein osv volymmässigt? Är lite förvirrad, vet inte ens riktigt vad jag ska fråga..

Jojo55
0

Proteinmängden är samma som för normalkost, ca 1 g/kilo kroppsvikt. Men tänk då på att 100 g biff inte är detsamma som 100 g protein! Mängden fett är obegränsad. Man blir nämligen väldigt mätt av fett och man lär bli mätt långt innan man fått i sig för mycket fett. Du ska låta din mättnad avgöra mängderna! Ät så mycket att du håller dig mätt tills nästa måltid börjar närma sig. I början kan man vara extra hungrig men då är det bara att äta mer.

Om man inte har riktig koll på det här med hunger och mättnad så kanske man kan prova att laga mat efter ett recept avsett för ett visst antal människor och sedan äta sin andel av maträtten. Om receptet är för fyra personer så äter man helt enkelt en fjärdedel. Men det är alltså bara om man har problem med att veta att man är mätt.

Mabrotnosh
0

Jag gjorde det enkelt för mig, jag åt tills jag var mätt och åt när jag var hungrig. Har i princip tagit bort all mjölmat, pasta, bröd, ris och potatis och socker naturligtvis. Följde regeln 5g/100g allt annat gick bort. Sedan böt jag bort alla light produkter som jag tyvärr åt innan mot full feta produkter. Turkisk yoghurt kan jag äta ibland men inte några mängder. Man ska väl vara lite försiktig med mjölkprodukter. Jag tog bort mjölk ur min kost för att lättare kunna laga mat med grädde och creme fraiche. Äter inge frukt men däremot mycket grönsaker. Har nu gått ner 35-40 kilo så för mig fungerade detta.

dufva
3

Jag tycker man ska göra det enkelt för sig i början Skrattande

Ta bort dom stora stärkelsekällorna som bröd pasta ris och kanske även potatis

Ät ungefär lika mycket protein som du gör idag

Ät ovanjordgrönsaker som du vill

Lägg till fett i form av en god sås eller ett kryddsmör om proteinet du äter är lite fettsnålt

Ät dig sen mätt…Thats it!

Vill du sen när du börjar bli varm i kläderna finjustera genom att lära dig mer om olika index, ta reda på vad energiprocent är eller börja studera näringstabeller så finns info om det här på sajten eller i nån av alla LCHF-böcker som nu finns att ta del av

Det är dock inte nödvändigt för att komma igång

Bara följ de enkla riktlinjerna och ät och njut

Det funkar för de flesta Glad

Mooniq
0

Håller med de som skrivit innan men om du är nyfiken på olika livsmedel och vilka koncentrationer de innehåller så kan man roa sig med att klicka upp www.dumbbell.se och sen klicka upp en kostruta. Där kan man väga in skriva in det man äter och man får upp i klartext vad det innehåller det du äter. (spara, stäng, öppna igen så ser du E% oxå som diagram.

Sen är nog bästa rådet: var nyfiken och läs, fråga och läs igen.

good luck!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kaisakavat
1

Din fråga om volym…

Volymen på fettet blir ju liten, jmf med volymen på annan mat, för fettet är energitätt. Om den proteinkälla man äter innehåller fett (färs, karré, kycklinglår, fet fisk, e t c) behöver man knappt alls lägga till extra fett, men en klick kryddsmör eller en slurk fet sås kan ju göra under för smakupplevelsen, så kan ändå rekommenderas. Glad

Men om köttet däremot är magert (fläskfilé, skinkstek, kycklingfilé, magrare stekar, e t c) då är det klart läge att lägga till extra fett. Större kryddsmörklick, större slurk fet sås.

Men överdriv inte heller. Maten behöver inte alls bada i fett, vilket man kan tro när man lyssnar på vissa i debatten. Det viktiga är att man inte är fettsnål.

Som andra har skrivit: Vanligt att man känner sig hungrig, för lågkolhydratkost innehåller mindre skräp men mer näring och energi per gram, så den är mindre i volym. Det tar också ett tag för kroppen att ställa om och använda fettenergin istället för kolhydratenergin. Utan en massa kolhydrater i kosten kan man ändå äta ordentligt - så man känner sig nöjd. Kroppen tar hand om 'bränslet' på ett bra sätt. Det vanliga är sen när kroppen ställt om, att ev. stora portioner blir mindre utan att man behöver tänka på det.

Hoppas det ska funka fint för er, att ni ska trivas. Glad

patrik lindqvist
0

Tack för alla svar! Ska försöka tänka på att äta som jag gjort förut minus kolhydrater! Tycker det känns bra i övrigt, bara att jag inte går ner mer än 3-4 kilo och sen stannar där.. Misstänker att jag kanske har ätit för mycket och därför inte brännt mer än det jag ätit. Dock har jag lite svårt för det här med mättnadskänslan, äter alldeles för fort!

Zepp
0

Du har redan fått bra råd.. lär känna din kropps signaler om hunger/mättnad.. lär dig lite nya ögonmått.. resten sitter i huvudet.. tar sanolikt längre tid att programera om hjärnan.

Oftast lär vi oss genom att göra misstag!Förvånad

Jag e oxå en snabbätare.. men iomed att jag helst inte vill må kräkilla så har jag med tiden annpassat mina portioner!

De skall dessutom vara lagom till nästa planerade måltid.. och det e helt naturligt att bli lagom hungrig strax innan den måltiden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anaa
0

Hej, ny här och ny på lchf! Jag tycker också det är svårt att veta hur mycket man ska äta och så. Till exempel undrar jag om detta är en bra frukost 3 msk turkisk yoghurt 1/2 dl hallon 2 msk vispgrädde? Vet inte om det är rätt tråd eller om jag skulle startat en ny men provar här:)

Zepp
0

Starta du en ny, iallafall om du tänkt hänga här ett tag!

Ja det e en bra frukost.. för en mus kanske!

Finns ju de som struntar i frukost oxå och äter en rejäl lunch i stället!

Om vi utgår från att frukosten skall vara någon form av energi.. åtminstone fram till lunch så är det bättre med två ägg o bacon stekta i smör!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
0

Hej Anaa!

Du kan starta ny tråd, men jag svarar här så länge.

Jag tycker din frukost är rätt dålig. Dels innehåller den ju nästan bara 'godis' (hallonen) och är väldigt snålt tilltagen. Inte mycket bränsle där för kroppen.

Iofs är det många som inte är hungriga på morgonen, så mängden mat man äter får förstås vara individuell, men jag råder dig ändå att satsa på näringrik mat i första hand. Tänk i den här ordningen:

1. animalisk proteinkälla (kött, fisk, fågel, ägg..)
  2. fett - det ska inte vara fettsnålt. Lägg till fettkälla ifall proteinkällan är mager (smör, kallpressad oliv- eller rapsolja, kokosfett)
  3. lägg till ovanjordsgrönsaker du gillar, gärna c-vitaminrika och lite mejeri (feta produkter)

Punkt 3 är att betrakta som 'tillbehör' - inte det du ska basera måltiderna på.

Ovanjordsgrönsaker kan man äta rätt mkt av, de innehåller mest vatten och väldigt liten mängd kh.

Anaa
0

Okej! Tack för svaren! :) Ska starta en ny tråd för har lite fler frågor så svara gärna där också:)