Eko vs. konventionellt
Att ekologiska matvaror kostar mer än konventionella dito är inte helt överraskande.
Men är det alltid värt de extra pengarna den ekologiska varianten kostar?
T.ex. vindruvor sägs vara något av det mest besprutade som finns i fruktväg, så där vore en eko variant antagligen en god idé – om man nu äter sånt. Tomater och paprika sprutas också en en hel del. Och sallat av olika slag. Konventionella citrusar bör man vanligtvis knappt ens vidröra utan skyddshandskar.
Avokado däremot, har jag läst mig till, är det ingen direkt skillnad mellan eko / vanlig. Undrar om det stämmer.
Hur är det med andra saker? Vilka är värda de extra pengarna? Vilka är inte värda det?
Kokos t.ex.? Sån som får bli ”gammal” och används till kokosflingor, kokosmjölk och kokosfett.
Zucchini? Kålrot? Rättika? Sötmandel? Hasselnötter? Macadamianötter? Etc, etc, etc.
Hörde just om en undersökning där exakt detta hade kollats upp, d v s vilka eko-grönsaker som man 'tjänade in mest gifter på att köpa, för pengarna..' så att säga.. (ursäkta, hemsnickrad formulering).
Minns tydligt att ekovindruvor var en sån grej. Ekobananer också. Tomater nämndes, men minns inte om det var för att de fick bra eller dåligt utlåtande. Minns överlag dåligt vad de sa gällande grönsaker.
Om jag kommer på nåt mer, eller om jag minns källan, så återkommer jag i tråden.
Min högst personliga åsikt är ju att allt man orkar köpa ekologiskt är bra. Jag tycker att allt ska vara ekologiskt. Ju större efterfrågan desto större utbud. Men jag ville bara få det sagt. Bra tråd-idé ändå…
Sen så finns det en annan aspekt än hur mycket gifter jag får i mig, och det är hur arbetarna mår. Därför (köper) köpte jag aldrig annat än ekologiska bananer.
Vad beträffar ägg, så lider inte arbetarna, så vitt jag vet, men däremot hönsen. Därför köper jag alltid krav-ägg, och numera på ett lokalt hönseri, där man kan hälsa på hönsen, om man vill.
#1 skrivet av kaisakavat
"Mest gifter för pengarna"? Flört
Skriv gärna mer om du kommer på något.
#2 skrivet av Elfdance
Jag förstår din tanke. Men ibland får man välja sina strider…
Men säg lök t.ex. Vad jag förstår besprutas inte vanlig lök med gifter. Vad är då vitsen med att betala extra för ekologisk lök?
#3 skrivet av Lisabet
Arbetarna är givetvis också en aspekt!
Men om vi för ögonblicket bortser från arbetarna och miljön (ja, jag vet att det låter illa…) osv. och bara håller oss till vad sakerna innehåller?
#3 Jag tänkte in de där aspekterna (arbetarna, hönsen, e t c) i det hela av bara farten. Vet inte hur undersökningen jag hörde om såg på saken dock..
Enligt boken "Äkta vara" utsätts lök för ganska mycket kemikalier.

Prata om sammanträffande. Jag var på kurs i Stockholm i går som handlade om bla detta men även lite andra saker vad gäller miljö.
Det var Willys ( matkedjan ) som höll i kursen och skulle tala om vad dom gör för miljön och detta med ekologiska varor. Åsa Domeij ( gammal politiker ) är ju miljöansvarig för Willysbutikerna som nu blivit certifierad av naturskyddsföreningen ( enda livsmedelskedjan i Sverige). Naturskyddsföreningen är en av dom hårdaste miljöorganisationen i världen och får man deras sigill på dörren har man kommit mycket långt.
Här pratades det om att butiken köper miljöcertifikat för vissa produkter för att hjälpa till med framtagning av miljövänlig produktion i 3:dje världen som ju många av våra varor kommer ifrån. Ungefär som att man kan köpa utsläppsrätter när man flyger.
Dom pratade om att inga av deras egna varor (garant o willys varor)innehåller ämnen från SIN-listan ( substitute it now) en lista med alla farliga ämnen som kan finnas i våra varor.
Inga varor i butiken innehåller palmolja under namnet vegetabilisk olja. Finns palmolja i varan ska det stå palmolja på etiketten. Detta är Willys ensamma om att ha som krav. Och finns palmolja har man köpt certifikat för att stödja en bra framtagning av oljan. Nu köper väl sällan en LCHF ätare varor med palmolja i men kan ju kännas tryggt för de som nu äter skräpet
Man pratade såklart om hur dåligt det är för miljön att äta för mycket kött, men det har vi ju hört förr eller hur
Man berättade att man aldrig säljer fisk som finns på WHOs röda lista därför har man bla tagit bort jätteräkor mm.
Man driver alla sina butiker på grön el trots att den kostar lite mer.
Man ansåg att alla ska ha råd att äta ekologisk mat därför satsar man på att ha Sveriges billigaste eko kasse och just nu ligger man 7,1% billigare än coop och ica enligt en mätning som gjordes nyss.
Man sopsorterar allt ner till minsta konservburk.
Så egentligen är EKO så mycket mer än bara den enskilda lilla tomaten. Kanske viktigt att titta lite på hur butiken sköts också ur miljösynpunkt.
Fast det påverkar ju kanske inte den egna hälsan men…kanske man genom att välja en miljövänlig butik får butiken att satsa och ta hem ännu större utbud av dessa varor då butiken vill satsa på detta men kanske inte har tillräckligt med kunder för ett större utbud.
Deras slutkläm var i allafall att ekologiskt var bättre och att man ville satsa mer.
Ha-ha! Jag var på Willys en gång när Greenpeace gjorde en räd och rusade in och delade ut listor på rödlistade fiskar, vissa av vilka låg i frysdiskarna. De blev utkastade. Jag pratade med dem utanför sen. Det här var kanske 3 år sedan. 
Jag skulle gärna köpa allt eko, men har inte råd. Bra kött har jag köpt förr direkt från bonde och kommer att göra igen om möjligheten uppstår, men jag anser att de flesta butiker tar överpriser. Det är inte bonden som får det mesta av de där extra pengarna det kostar.
På vegsidan köper jag det som inte är så mycket dyrare och styr faktiskt mitt ätande lite efter det. Potatis, lök, morötter och bananer köper jag alltid KRAV. Tomater köper jag inte så ofta för de är jättedyra om det är KRAV och de vanliga smakar ivf ingenting. Däremot köper jag Garant krossade tomater som är eko.
Innan nån dånar - nej, jag äter inte LCHF. Jag äter lowcarb dock.
Japp. Gillar deras prisvärda ekosortiment skarpt. Frukt och grönt alltså.
Intressant det där om Willys. Tydligen samverkar de inte riktigt inom koncernen och jag bor på helt fel ställe, för affären närmast mig avskaffade ekologisk filmjölk (till förmån för typ 18 sorters smaksatt fil), samt andra eko-grejer för bara några månader sedan. Ekologiska färska grönsaker eller frukt har inte funnits alls.
Urvalet av Garants eko-grejer på burk och så har också minskat sedan några månader tillbaka.
Men hur är det med kokos nu? Besprutas de överhuvudtaget? Det enda jag har hittat är att ungkokosar (som säljs för kokosvattnets skull) mögelskyddas, men att detta inte påverkar de ät-/drickbara delarna. Men det säger inget om kokosar som blir kokosmjölk och kokosfett.
Vad gäller lök, ska USDA ha gett ut en rapport där de bl.a. anser att konventionell lök är helt ok ur giftsynpunkt. Fast i ok-listan ingår visst även bananer och kål…
Jag har inte lyckats hitta denna rapport.

#12 Är det en Willys eller Willys Hemma butik? Här kan sortiment skilja. Men är det en Willys ska du be att få prata med butikschefen, dom är skyldiga att ta hem eko på frukt och grönt samt x-antal varor på andra avdelningar annars får dom inte ha naturskyddsföreningens symbol på dörren. Är det en Willys hemma butik gäller andra regler. Så sätt hårt mot hårt och tryck på. Kolla om dom har symbolen vid ingången….om dom har det kan du pressa dom lite!
Jag har Willys Hemma här, och de är kanonbra på eko. Grönt, kött och mejeri.
De byggde/gjorde om hela affären för ett år sen, och efter det är det mest eko. Tidigare var det ingen höjdare faktiskt.
Idag var jag på Maxi, och hittade inte en enda ekologisk köttbit!!

Samma här, har Willys precis bredvid mig. Skitbra ekologiskt utbud!
Varför är palmolja skräp?
#17 Palmolja i sig är bra, den är mest mättat fett men problemet är odlingen av oljepalmen. Man hugger ner regnskog i sydöstasien (där orangutangerna bor) och i Afrika för att odla dem. Här kan du läsa mer: http://www.biodiverse.se/articles/efterfragan-pa-palmolja-skapar-ohallbar-markomstallning
Jag brukar ha den här listan i åtanke när jag går och handlar… kanske är det den som #1 syftar på?
Tack för din länk! Tyvärr är det mest frukt i denna lista och de listor jag har hittat, och det saknas någon slags referenser. Dessutom brukar kål (vitkål) vara på ömsom "rena" sidan ömsom "smutsiga" sidan.
Vad jag förstår utsätts storskaligt odlad vitkål för ganska mycket bekämpningsmedel.
Efter att ha provat eko-vikål kommer jag nog inte frivilligt köpa konventionell mer (smakskillnaden är enorm!), även om ekovarianten brukar kosta ca 4 ggr mer.
Vet någon hur det är med druvor som används till vintillverkning? Är de också hårt besprutade? Kom på att mitt favoritvin inte är ekologiskt
.
Lite off-topic kanske men jag laddade nyligen ner Naturskyddsföreningens app "Grön guide" till min mobil. Listor med fisk, frukt och grönsaker med vad som är i säsong och vad man inte bör köpa etc. Även tips på butiker, info om olika miljömärkningar etc.
Lök och potatis bör man verkligen välja eko för de är bland de mest besprutade grönsakerna i Sverige. Ja de flesta här äter väl inte potatis men det kan vara något att ha i rockärmen när folk gnäller på oss köttätare.

Min svåger är potatisbonde. Han säger att helt obesprutad potatis kan man bli riktigt sjuk av. Dom kan nämligen få en sjukdom som inte syns men utvecklar toxiner ( gifter) i potatisen. Så viss besprutning på potatis är enligt honom helt nödvändig om vi ska kunna äta den. Nu är väl som sagt detta ett mindre problem inom LCHF
Om jag ser ekologiska grönsaker i en butik kan jag utgå från att de inte är besprutade då?
# 18 men nu gällde ju uttalandet om skräp "Willys palmolja" och det stod ju innan att de bara godkänner certifierad sådan… då blir det ju lite konstigt att kalla den för skräp…

Kanske ska förtydliga då. Palmolja i sig är inte skräp om det inte vore för sättet det odlas på. Man skövlar ner massa regnskog för odlingarna vilket ur miljösynpumkt är katastrof.Även de som arbetar med att ta fram palmolja har bedrövliga arbetsförhållanden. Att äta Palmolja är inte värre än rapsolja mm. Men iom att man äter palmolja bidrar man ju till skövling av regnskog. Efterfrågan = åtgång!
När man ser en produkt på Willys som innehåller palmoja ska man veta att Willys betalat stora summor pengar i miljöcertifikat, pengar som går till arbetarna. Detta gör att man inte behöver skövla lika hårt för att få samma lön. Det som är lurigt är att vissa fabrikanter sätter ordet vegetabiliskt fett på paketet då det igentligen är palmolja. Men köper man en produkt på Willys där det står vegetabilisk olja kan man vara 100% säker på att det inte är palmolja, palmolja måste deklareras.
Ser du en produkt som innehåller palmolja på ICA men det står vegetabilisk olja hittar du inte samma produkt på Willys.
Att jag kallade den skäpolja är just pga av framställningen. Jag menar att även med massor av dyra miljöcertifikat är det ju inte en bra tillverkning. Inga pengar i världen kan återskapa våra regnskogar. Egentligen är det ju ett sätt att köpa sig gott samvete. Det är ju som med utsläppsrätter. Utsläppen från flyget minskar ju inte för att man köper en utsläppsrätt för att få flyga. Möjligtvis bidrar man till forskning för att få farm en bättre miljö men flyget "pruttar" ju fortfarande ut samma mängd avgaser.
misty09, hälsa din svåger att jag ätit kravpotatis mer eller mindre dagligen i rätt många år. Än har jag inte blivit sjuk,

Läser man på naturskyddsverkets hemsida så är det …just pga av problem med bladmögel tillåtet att använda organiska bekämpningsmedel inom EKO-odling av potatis så att bladmöglet ej ska få fäste och bilda toxiska ämnen…så risken att bli sjuk av eko potatis är nog inte större än att äta vanlig.
Det är dessutom tillåtet att tillsätta kalium i eko odling pga av att gödslet man använder är kaliumfattigt och nödvändigt i potatisodling. Så undantag för potatisodling finns alltså.
En potatis helt utan någon form av bekämpningsmedel organisk eller oorganisk finns bara hemma på balkongen alltså. Men…..naturligtvis är den eko odlade bäst ändå
Jag köper ekologisk mjölk, fil, yoghurt, ägg ibland, bananer och kaffe. Jag köper även ekologiska havregryn till sonen.
Om den ekologiska varianten kostar låt säga 20% mer än den konventionella så köper jag den, men om priset blir närmare det dubbla som det kan vara på en del frukt och grönt så har jag ingen möjlighet ekonomiskt att välja ekologiskt tyvärr.
Tycker uttalandet om toxin i potatis låter underligt. Då skulle ju inte någon kunna odla potatis hemma själv.
Jag ser till att köpa eko så mycket jag kan, dock har jag inte obegränsat med pengar så det blir inte allt även om jag gärna hade velat. Men vissa saker blir alltid Eko, som t ex ägg, avstår hellre ägg än att köpa från en stackars burhöna.
Försöker också tänka närodlat, potatisen jag köper är odlad bara en mil härifrån.
Kött är tyvärr för dyrt, men vi köper alltid svenskt i alla fall, känns bättre än det danska, tyska och irländska köttet som det vimlar av i köttdiskarna.
Hur gjorde de förr när det inte fanns några bekämpningsmedel?
Inte dog folk av att äta potatis då.
#24 Vad? 
Min släkt har odlat potatis i åtminstone 100 år - och det helt utan besprutning. Åkrarna gödslade med koskit och användning av tekniken växelbruk.
Aldrig nånsin har nån blitt sjuk/förgiftad av vår potatis.
Det enda vi är uppmärksamma på, är ifall någon potatis legat ljust och blivit grön, för då kan gifter bildas.

#35skrivet av kaisakavat
Samma här … inte hundratals år men så länge jag kan komma ihåg så odlade min mamma alltid potatis på sitt sommarställe i Borsökna, utanför Eskilstuna … aldrig använde hon annat än som du säger, gödsel. Två somrar 'lånade' hon några får från en bonde och då tror jag inte hon behövde skaffa gödsel utifrån heller 
#36 Insåg att jag inte kunde stå för 'hundratals' - inget faktaunderlag, mer en gissning - så jag ändrade till 100. 

Det är väl så att det ställs högre krav och kontroller på den potatis som går ut till konsument än den man odlar för eget bruk. Så som potatisbonde kan man inte göra som man vill.
Här är en artikel om den sorts mögel jag pratar om och som min svåger säger att man måste bekämpa för att få sälja potatisen.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mogel-hot-mot-ekoodlad-potatis_1808959.svd
Här är från naturskyddsföreningen där det längre ner står om odling av eko potatis och att organisk bekämpning av bladmögel.
Så här står i texten i länken ovan.
Ekologisk produktion
I Sverige är ca 7 procent av åkerarealen ekologiskt certifierad, det vill säga utan bekämpnings- medel och konstgödsel23. Ekologisk odling tillåter användning av icke genmodifierade svampar och bakterier, samt såpor, oljor och växtbaserade extrakter. I viss odling tillåts även koppar och mineralsalter.I den ekologiska potatisodlingen används i ganska stor utsträckning fettsyror för bekämpning av bladmögel. Tillsammans med biologiska bekämpningsmedel (mikroorganismer, insekter, kvalster och nematoder) kan flera av substanserna betraktas som nyckelpreparat för ekologisk produktion24. Ekologisk produktion har totalt sett en mindre negativ inverkan på mil- jön än konventionell produktion. Det visar fyra omfattande inventeringar, utförda i 18 europe- iska länder (inklusive Sverige), som jämför ekologisk och konventionell produktion.
Så som jag skrev ovan används organiska ( biologiska) bekämpningsmedel på eko potatis!
Känns lite som om ni tror att jag sitter och hittar på

Nejdå, inte alls!
Det måste ju finnas ordentliga regler som spannar många möjligheter när man odlar stora mängder och det sedan ska ut till större publik.
Ungefär som att det är skillnad på när Jean-Pierre bakar sitt lantbröd och ger våra vänner eller tar med på knytkalas … men, han får ju inte ställa sig någonstans och sälja det till publiken eftersom vi har både hundar och katt som travar runt i vårt kök där brödet bakas, och detta är ju ett absolut no-no med lokala hälsovårdsnämnden …
misty09 - Jag tror inte alls du hittar på. Dessutom hänvisar du till en annan person som källa.
Som i sin tur har andra källor.
Jag tror delvis att det är med dylika 'sanningar' ungefär som med kostrådens framtagande och diabetikerinformationen på vårdcentralerna som är upptryckt av Becel.. Det ligger ekonomiska intressen bakom, kemiföretag som vill sälja bekämpningsmedel och konstgödsel, t ex.
Tror modern stordrivt, på ganska utarmade jordar, krav på hög avkastning, konstgödsel istället för naturlig jordförbättring, m m innebär problematik som odling i mindre skala med 'naturmetoder' inte skapar. Att det blir en rundgång/kedjereaktion.
Att det ställs högre krav på det som odlas för allmänhetens konsumtion behöver verkligen inte alltid betyda att det blir bättre produkter. Det betyder mer att den en nedre gräns fastställs när det gäller en viss definition på 'kvalitet'. Man undviker de riktiga bottennappen. Regler skapas för att 'ta det säkra före det osäkra' och regelverket kan inte innehålla hur många undantag och specialvarianter som helst, det skulle inte gå att tillämpa. Det blir en samordning. På gott och på ont.

Jag kanske har missuppfattat men handlar inte tråden om det man köper i butik Eko eller inte. Därav mitt svar om odling av potatis. Att gemene man inte följer alla regler och rutiner är jag fullt på det klara med.
Jag hänvisar inte till annan person jag hänvisar till Naturskyddsföreningen….anser dom vara en ganska säker källa på hur Eko odling går till.
Tidningsartikeln var bara en länk för att tala om vilket problem jag syftar på….ett problem som är mycket känt inom potatisodling.
Så roligt att läsa om Willys. Nära mig öppnade en butik för kanske 6-7 år sedan. Lite nyfiket gick jag och kollade in vad de hade. När jag frågade om ekologiskt frukt och grönt skakade de på huvudet och sa något i stil med - sånt sysslar inte vi med!
Dags att göra ett nytt besök alltså. Något särskilt ni kan rekommendera?
#41 Jag menade det du skrev först om potatis. Då hänvisade du till ngn du kände.. din svåger har jag för mig.
Sen har du förstås rätt i att tråden handlar just om sådant som säljs i butik.