Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 6963 ggr
cowboy-63
0

Mandelmassa

I går gjorde jag mandelmassa på sukrin.

Nån som har något förslag på vad man kan göra med den, förutom att smaska i sig den som den är.

julia61
0

Jag funderar på att ta mandel, rostad o skalad, täcka m sukrinmandelmassa och sedan doppa i smält mörk choklad m olika smaker på.

Sedan har jag gjort biskvier, finns i recepten här till vänster under sötsaker o sådant.

Lisabet
0

Prinsesstårta

julgodis; bollar av mandelmassa doppad i mörk choklad.

Magi-cat
0

vad är sukrin?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

marieliden
2

Används som socker i kaffe, te, bakverk, sylt osv.

Sukrin räknas som en kolhydrat men uppför sig inte som en sådan!
Sukrin tas inte upp som energi i kroppen, du behöver därför inte räkna med sukrin när du räknar kolhydrater.

Sukrin är en 100% naturlig och ekologisk produkt, baserad på sockeralkoholen erythritol. Erythritol är den snällaste av alla sockeralkoholer och finns naturligt i bl.a. alger och svampar.

• Smakar och ser ut som socker
  • Bra för diabetiker, eller för dem som vill ha kontroll på sitt blodsocker
  • Ger ingen blodsockerhöjning (noll GI)
  • Skadar inte tänderna
  • Ej laxerande
  • Tål upphettning

Rekommenderas dock inte till de som är sockerberoende, då den söta smaken kan väcka sockersuget. 

Näringsinnehåll

per 100 g

Energi

0 kcal

Protein

0 g

Kolhydrater totalt

100 g

- varav socker

0 g

- varav sockeralkoholer

100 g

Fett

0

[Najsan]
3

Behöver man söta när man äter LCHF? Jag gjorde min egen mandelmassa i Påsk. Mald mandel blandat med smör. Klart! Forma kulor, frys en stund o doppa i smält mörk choklad. De bör förvaras kallt tills de skall avnjutas.

De smakar tillräckligt sött för min smak.

nyborjare08
0

#5 Det finns de som äter lchf som vill kunna äta något som smakar sött, och då brukar många använda sukrin eller stevia som sötning. De har oftast inget problem med sötsug eller sockerberoende och klarar det bra.

Själv (och många med mig) kämpar jag med att bli av med sockerberoende och sötsug så jag försöker så långt som möjligt att undvika söt smak. Jag personligen tror att mitt sötsug skulle bli triggat av sötningsmedel så jag undviker det.

Sen kan man förstås söta med hjälp av t ex bär eller mörk choklad istället för sötningsmedel. Smaken är som baken Glad

MsSandra
0

#5 Najsan:

SMÖR i? Förvånad Det lät udda, nu blev jag nyfiken.. är det gott? många sorter (både lchf och "vanliga") har jag provat.. men så vitt jag vet har det inte varit smör i nån.. blir det bättre konsistens? smakar det annorlunda? Måste nog prova nästa gång själv.. hur mycket hade du av vardera ingrediens? Glad

Angående sötning är det ju en smaksak (man behöver ju inte).. mandelmassa ska ju vara sliskigt.. oavsett vilken kost (är inte det hela poängen med mandelmassa? vill man bara ha mandel.. så gör man ju inte mandelmassa hehe).. jag själv använder lite sötning i min mandelmassa.. just för att göra den lite för söt.. då äter jag inte så mycket..

Ha en trevlig dag,

MVH Sandra

crikarlshamn
0

Tack Marieliden och Najsan,

om än olika àsikter sà är bàda intressanta och informerande och har jag noterat bàda.

Hade totalt glömt info om sukrin samt mandlar är rätt söta sà smör och mandel blir nog gott.

Trevlig dag!

[Najsan]
0

Jag upplever att smör ger söt smak. De jag bjöd tyckte det var gott. Kommer inte ihåg proportionerna, tog bara på en höft. Ni får prova er fram till rätt konsistens. Det är i vart fall LCHF.

Skrattande

(Enda nackdelen var att de inte kan ligga framme.)

Om sötningsmedel:

http://annikadahlqvist.com/2012/04/15/stevia-stro-hos-ica/#comments