Mosad mat
Hej.
Jag har hört att potatismos är värre än hel kokt potatis när det gäller kolhydraterna.
Blir det på samma sätt ifall man mosar eller passerar annan mat?
Exempelvis fall man passerar tomater eller gör broccolimos.
Påverkar det på samma sätt som det kan påverka potatisen?
Nu äter jag ju ingen potatis, men tänkte att det kanske inte bara gällde potatis.
Låter ju konstigt, dock har jag hört att GI blir lägre om man äter kall potatis.

Så vitt jag förstår är kolhydraterna desamma oavsett om potatisen är hel eller mosad. Däremot är det ett högre GI-värde i potatismos än i kokt potatis.

Det handlar om GI.. dvs om hur snabbt det tas upp och hamnar i blodet!
Spelar säkert någon roll för de som äter högkolhydratkost.. men om man äter LCHF så är GL viktigare.. dvs GI X mängden.
Man kan göra samma slutsatser om de andra macronutrienterna.. ju mer finfördelade de är ju snabbare kommer de genom matsmältningen och tas därmed upp snabbare.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Detta får mig att tänka på det här med hur viktigt det är att tugga maten väl. En del t.o.m. menar att en hel del ohälsa och sjukdomar skulle försvinna om folk började tugga bättre. När man tuggar blir ju maten mer finfördelad (helst ska den visst vara rinnande när man sväljer). Och då borde maten tas upp snabbt i blodet, vilket ger ett högre GI-värde.
Kanske det inte behöver vara negativt med ett högre GI-värde? Kanske GI-förespråkarna fokuserar på fel saker? Vältuggat borde väl vara bättre än slarv-tuggat även om GI-värdet stiger? Likaså kanske det är bättre att äta mos om man har svårt för att tugga ordentligt, förutsatt att man ändå "tuggar" moset innan man sväljer så att det blandas med saliv?
Vältuggad lågkolhydratkost är nog det allra bästa.
Fast typiska köttätare brukar ju inte tugga maten. Men människan känns ju som om hon är en tuggare ändå.
Några tankar bara…
"Every point of view is a view from a point."