Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 14965 ggr
jennie93
0

LCHF - när börjar man tappa kilon?

Tja, har kört LCHF i lite över en vecka. Självklart förstår jag att man inte går ner i vikt på så lite tid, men jag bara undrar när ni började tappa kilon, hur lång tid tog det för er?

MsSandra
2

Hejsan!

Det är en farlig fråga att ställa eftersom alla har så olika förutsättningar! Om du t ex käkat "soppor" eller kört någon extrem diet precis innan så kan du ju mycket väl gå upp några kilon första tiden.. innan kroppen kommer i fas så att säga.

Sen beror det ju på vad du åt innan, hur strikt du är nu.. hur många överviktskilon du har osv osv..

Det vanliga är att man under den första tiden tappar lite "vattenvikt" när man utesluter kolisarna.. men åt man inte så mycket kolisar innan.. så uteblir ju oftast den delen också (eller iaf minskar).

Personligen gick jag ner ca 2.5-3 kilo första veckan.. men då har jag väldigt mycket övervikt (och ju större man är, ju mer vatten kan kroppen samla på sig).. jag pinkade varannan timme i flera dagar haha..

Sedan lugnade ju viktnedgången ner sig.. inte så att man snittar 3 kilo i veckan direkt hela tiden! Oftast några hekto.. eller som mig just nu.. rör sig inte ett skvatt.. knallar snarare uppåt ena veckan för att knalla neråt nästa vecka.. så jag snittar ungefär noll i det stora hela..

Ta det lugnt.. ät rätt.. låt kroppen ha chansen att fatta galoppen.. lär dig lyssna på kroppen och framför allt.. må bra.. stressa mindre! :)

Ha en bra dag,
MVH Sandra

vinteralvan
0

En del rasar i vikt direkt och för en del kan det ta några månader innan det händer något.

Elfdance
2

Jag tappade i vikt stadigt men jag har aldrig jojobantat eller svält mig, bara haft riktigt dåliga kostvanor. Att sova ordentligt och som Sandra skriver inte stressa är otroligt viktigt.

[olivia80]
0

Som jag tänker, jag kan ha fel, men först måste kroppen få en chans att läkas. Sedan kommer vikten att börja röra sig. har man jojjobantat massor eller helt enkelt ätit dunderfel i väldans många år. Så kan de ta lite tid innan man börjar tappa. Jag ser min viktnergång som att jag läker kroppen. Det är ibland bara något hekto som faller av, ibland mer än ett kilo. Men i början hände ingenting och sedan började det väldigt långsamt att röra sig åt rätt håll.

nyborjare08
1

#0 Din fråga är ungefär som. "hur långt är ett snöre?" Glad Som flera andra ovan har skrivit så beror det på. Många saker.

Tålamod är det bästa du kan utrusta dig med. Och god mat tills du blir nöjd. Lycka till!

Zepp
0

För mig tog det tre månader innan något hände.. då minskade min aptit och jag gick ner 9 kilo på ungefär lika många månader.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2

5 år. Tungan ute

jennie93
0

Jag frågade inte om när jag skulle gå ner, utan jag ville höra andras historier om när de började gå ner :) tack

sussie
0

Det är inte alla som äter LCHF för att gå ner i vikt, endel vill faktiskt gå UPP. LCHF är en viktnormaliserande kostvariant inte en bantningskur glöm inte det.

jennie93
0

Vet att det inte är en bantningskur

misty09
0

Har inte gått ner alls på 1 år och 4 mån. Snarare gått upp 3 kilo trots att jag hade ca 5-7 kilo för mycket vid start ( enligt mig) men tydligen tycker min kropp annorlundaTungan ute

Adur
0

Jag började gå ner i vikt på en gång, efter någon dag bara. Jag tappade 10 kilo på lika många veckor. Sedan tog det 10 månader att tappa resterande 10 kilon. :-) Men efter ungefär ett år hade jag alltså gått ner alla mina extrakilon och några till.

Mooniq
1

Jag började med lchf för 4 år sen och de första 3 månaderna tappade jag 5 kg, åren har gått och sista året har jag gått upp i vikt -tack vare att gamla ovanor är svåra att döda, jag har småätit - visserligen lchf - men det har varit för mycket mat in och min kropp supersparar, jag kör nu en test med att äta bara riktig mat och jag väger min mat - tråkigt - men för mig har det hjälpt så nu har jag tappat 6.5 kg på snart 4 veckor.

Den stora vinsten är att jag är frisk - fri fån IBS. Inte en sjukminut på dessa år

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Jennix
0

Förståa gången jag testade så började jag gå ner redan efter några dar, vattenkilon först men det funkade superbra utan några problem. Jag körde nån slags blandning av Atkins Induktionsfas och Skaldemans stil, utan mejerier förutom smör då.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

saraBvB
0

Jag gick först ner 3-4 kg men efter nästan ett år var jag tillbaka på utgångsläget. Så jag har nyligen sett över och ändrat om lite.

aGngus
0

Jag har gått ner 7,5 kg på 8 veckor,är ganska hård mot mej själv,men är sällan hungrig,jag har många kg kvar att gå ner.Mår jättebra,men är dålig på att motionera,hoppas det blir bättre när vädret blir bättre.

_Lo_
0

Jag gick ner 3 kg de första 10 dagarna, sedan kanske 0,5 kg/v. Vissa veckor stod det still, men jag hade eg. bara tänkt gå ner 3-4 kg så jag var ju eg nöjd efter bara ett par veckor, men kroppen ville tydligen ner lite till och jag hade efter 4 månader gått ner 7 kg, från 62,5 till 55,5 till mina 168 cm. Jag äter LCHF för hälsans skull och för att magen äntligen mår bra.

yvonnel
0

Tråkigt nog så har jag ökat i vikt, det behövde jag verkligen inte, men jag äter förmodligen för lite, både i mängd och antal måltider, jag är nästan aldrig hungrig. Vet inte vad/eller om/ jag gör något fel.