Hallonmoussepaj
Detta mumsiga recept är ett av Hemmets Veckotidnings sockerfria alternativ, som jag upptäckt att de har varje vecka. Dock bytte jag ut vetemjölet mot nötter till pajdegen, helt enligt recept i kokboken Klaras GI-mat.
(8-10 bitar)
Pajdegen:
125 gr nötter
40 gr smör
1½ msk Hermesetas
Hallonmoussen:
3 dl hallon
1 dl turkisk yoghurt
3 msk Hermesetas
4 gelatinblad
1 dl vispgrädde
Hallon till dekoration!
- Se i god tid till att djupfrysta hallon blivit rumsvarma (om inte färska används). Viktigt med temperaturen! *)
- Ta fram yoghurt + smör så att även dessa ingredienser blir rumsvarma.
- Sätt ugnen på 225 grader.
- Smöra pajform.
- Mal nötterna till mjöl (cashewnötter blir som vetemjöl).
- Blanda nötmjölet, smöret och 1½ msk Hermesetas i en bunke och arbeta ihop till pajdeg. Tryck ut degen i pajformen.
- Grädda pajen i 10 min med folie. Därefter 4 min utan folie.
- Låt pajskalet kallna.
- Lägg gelatinbladen i bunke med kallt vatten i 5 min så att vattnet täcker bladen.
- Kör hallon, yoghurt och 3 msk Hermesetas i mixern.
- Vispa vispgrädden hårt.
- Krama ur gelatinbladen och värm dem på ettan i en liten kastrull på spisen.
- Häll de smälta gelatinbladen i hallonblandningen och rör noga så att gelatinet blandar sig väl. *)
- Vänd ner vispgrädden i hallonblandningen.
- Häll hallonmoussen i pajskalet och ställ i kylen 2 tim.
- Dekorera med färska hallon.
*) Jag gjorde missen att använda kalla ingredienser. Resultat: när de smälta gelatinbladen rördes ner i den kalla hallonblandningen hann de inte komma i förrän de stelnade igen. Det var bara att hälla hallonblandningen med de stelnade gelatinbladen i kastrullen och röra runt tills de var smälta igen, så gick det bra. Men omständligt.
Dessutom gjorde jag missen att ta hela 100 gr smör, men det gick bra och blev gott, kanske ett tips om man vill äta mkt smör. Men det blev som mazarindeg nästan. 40 gr är mer lagom att bjuda "vanligt" folk på.

Mmmm…så gott det lät…bokmärker..