Det här med protein...
Hej alla!
Jag har sedan 1 år tillbaka kört LCHF, med goda resultat därtill (-35kg~). Jag känner mig i det stora hela ganska påläst och införstådd med hela grejen, men har nu kommit till en långvarig etapp, vilket har gjort att jag började skriva in mitt intag på minmat.net och där dragit följande slutsatser;
Jag äter mer än 1 gram protein per kroppsvikt.
Jag äter "för lite" fett (Ungefär 60-70E%)
Och härmed (sedan i förrgår) har jag bestämt mig att drastiskt minska mitt protein-intag till cirka 50% av min kroppsvikt (0.5 gram) och öka mitt fettintag (Till 78-80E%). Detta resulterar i att min min kcal in är ungefär densamma.
Om ni har läst ända hit så kanske ni undrar vart fasen jag vill komma med det här, men vad jag undrar är vilka negativa effekter det kan ha för mig att minska mitt proteinintag så drastiskt och vad jag bör se upp för? Och då menar jag vilka negativa effekter det kan ha på min kropp!
Kommer detta att resultera i att det finns en större risk att mina muskler bryts ner? Rent hungermässigt så känner jag ungefär detsamma, jag blir nog hungrigare marginellt fortare.

Ja du kan ju hela resonemanget kring det här.. så ingen har nog något att tillägga!
Iomed att du vet vad du gör och risken för muskelförluster så är det väl bara att testa.. om du nu redan har bestämt dig.
Jag tror så här.. om det kan hjälpa någon.. tror man skall variera sig.. både vad gäller macronutientkomposition och hur ofta man äter.
Förvisso är det bra med fasta rutiner.. men de är nog mest en mental hjälp.. kroppen är nog anpassad för en varierad tillgång på föda.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.