Osäker kropp ... hur då?
Jag läser gång på gång att det sägs att kroppen blir 'osäker' om man äter för litet … vad är 'för litet' ? Och hur går det ihop med IF?
Var finns belägget för detta påstående … skulle vilja ha en ordentlig VETENSKAPLIG förklaring eftersom jag tycker det sägs i för många instanser … (hukar mig) … 
Jag tror inte någon har forskat på det alls, men jag kan ha fel - ser gärna fram emot någon länk till detta. 
Själv stödjer jag mig som vanligt på anekdotiska bevis och teorier, så ducka tänker jag inte göra. 
I många år nu har vi sett människor som försökt gå ner i vikt med ViktVäktarna och kaloriräkning och helt misslyckats. Teorin är att om man har misshandlat sin kropp genom att fasta och banta för mycket, så blir kroppen stressad och lagrar fett istället för att förbränna.
Man ser ju ofta de som bantar, de fryser och blir trötta - ett tecken på att kroppen inte förbränner det den får till sig, för det är för lite.Svält är inte ett tillstånd som kroppen tycker om, för det skadar ju kroppen och utsätter en för risker som t.ex. nedsatt immunförsvar. Då vill kroppen spara reserver på det den får till sig.
Vad som är för litet beror på din egen kropp.Finns väl bara riktlinjer men uppenbart är att alla inte behöver lika många kalorier, alla har olika förbränning.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Background: Chronic dieting syndrome can have negative physiologic and psychological consequences. Metabolic differences between female chronic dieters with normal and with low resting energy expenditures (REEs) have not been fully examined.
The chronic dieter is defined as an individual who consistently restricts energy intake to maintain an average or below-average body weight (1, 2). Chronic dieting syndrome describes individuals who 1) have a persistent overconcern with body shape and weight, 2) restrict their food choices for ≥2 y, and 3) continually diet to achieve weight loss without success or with success but with weight regain (2). The physiologic consequences of chronic dieting are varied and may influence metabolism in the long-term (3).
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Som du säger så stöder du (och många andra som jag sett) dig på anekdotiska 'bevis' … det är just dessa som jag … och nu du
skulle vilja se VETENSKAPLIGA bevis på …
Jag läste någonstans att om man inte äter under 800någonting kalorier per dag så klarar sig kroppen näringsmässigt … även om det inte gör att man vill slå klackarna i taket …
Fast det verkar ju gälla mer ett osäkert sinne än en osäker kropp.
När filmen Nyfiken gul på sin tid upprörde känslorna skrev ett par ilsket rodnande recensenter att Lena Nyman hade en ointelligent kropp. Det här är nog lite i samma klass.
"Jag läste någonstans att om man inte äter under 800någonting kalorier per dag så klarar sig kroppen näringsmässigt …"
Det beror ju helt och hållet på VAD man äter, vad för näringsämnen och hur mycket av dem maten innehåller. Kan inte tänka mig att någon kan klara sig näringsmässigt på socker en längre tid…
Jag tror, utan några vetenskapliga bevis, att "hur lite" beror helt på VAD kalorierna består av. Om man äter ca 1000 kcal/dag beatående av näringstät man, så klarar man sig mycket bättre på det än om man äter 1000 kcal "skräp".
RDI av kalorier är väl grundat på en blandad kost, där spannmål mm ingår. Så för komma upp i rätt mängd vitaminer och mineraler, måste man höja kcalmängden.
Här står det en del intressant om svältläget:
http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-1-sanning-eller-myt/

#6skrivet av mooonlight
Visst, kvaliteten måste ju vara hög … tänkte det men glömde skriva