Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2124 ggr
Marylojs
0

Vad är era absoluta favoritmiddagar?

Jag sitter och försöker komma på vad vi ska äta ikväll, och har precis noll inspiration och idéer. Allt jag vet är att jag vill ha något riktigt gott.

Vad äter ni vid såna tillfällen?

nyborjare08
0

Något fint, mört kött som man steker på spisen så det blir rosa, till det hemmagjort bearnaisesås och wokade/stekta grönsaker eller vitlöksfrästa haricots verts (ska vara de på burk).

Eller

Någon stor köttbit, t ex entrecôte, som man steker långsamt i ugn i låg temperatur, med köttermometer i till rätt temperatur. Serveras med ovanstående tillbehör.

Eller

det jag ska göra ikväll, dvs steka någon god köttbit (som vi inte har köpt än, men typ entrecôte) på spisen och göra en trattkantarellsås till. Har inte bestämt tillbehören än men det lutar nog åt ugnsrostade grönsaker.

Eller

min favvolax! Jag lägger skivad lök och hackad dill i botten, ha pressad citron och salt på "fisksidan" av laxsidan, in i ugn 250 grader i ca 10 minuter - dra bort skinnet, på med mer dill, citron, salt och peppar, häll över massor av grädde och grädda i 175 grader i ca 15-20 minuter tills laxen är klar.

tistelflikkan
1

lufttorkat kött, ex parma och salami med goda ostar slår aldrig fel om jag vill lyxa till det :)

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

[tjenarehej]
1

….OOOåååhhhhh….dräglar..o då inte bara av bedövningsvätskan…mat,mat,mat…ja den här tråden kommer jag följa från sjuksängen,rena porren!!!Glad

Mooniq
0

vid idétorka blir det currykyckling.

smält smör i en kastrull, + 2 - 3 tsk curry, + 1 - 4 pressade vitlöksklyftor. Rör runt

häll i 3 dl grädde och 4 - 5 hg kycklingkött i bitar (behöver inte brynas först). Sänk värmen så det bara småputtrar- och låt så göra i ca 50 min. (låg värme på spisen).

Strax innan servering, tillsätt 200 gram Philadelphiaost - som gör såsen tjock och krämig.

Serverar med kokta grönsaker - gärna broccoli för färgens skull.

Grädde kan bytas mot 1 burk kokosmjölk - man behöver då inte koka så länge - halva tiden räcker. Kokosmjölken tjocknar inte på samma sätt som grädde, tycker jag.

Gillar man het mat så är det gott att tillsätta chiliflakes samtidigt med curryn.

Kycklingen blir supermör!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Bahototh
0

Jag tycker om att göra mat Inspirerat av Indiska smaker.

Bryn kyckling i chili, masala-kryddor, lök och tomatpure.

fyll med tomatkross + vatten o putra en stund tillsammans med paprika (ev. halv äpple)

Servera t.ex med. grekisk yogurt, rostade nötter.