App tips ShapeUp
Ville tipsa om appen jag använder för att hålla koll på vad jag äter och hur maten är fördelad i gram. Den är lättanvänd, lättare än matdagboken tycker jag. Det är också lätt att hitta de flesta livsmedel och skulle inte de du vill ha finnas kan du mata in och spara dem för hand med närinsinnehållet också. Som gratisanvändare är du lite begränsad men inte så det stör. Lycka till att räkna dina kolisar

tack för tipset men är du säker på stavningen. Hittar ingen shapup app
Oj du har rätt skrev detta på min telephon rätt stavning är ShapeUp. Om en administratör läser detta kan ni då rätta stavningen. Tack
[rättat]
maxiq/medarbetare

Den är absolut värd att köpa guldmedlemskap till också :) använt den nu i ett år och den är grym!

Tack
Laddat ner den nu. Ska försöka använda den ett tag och se var jag hamnar. Använder normalt matdagboken men….. har ju inte alltid datorn i fickan
Ett till tips som förenklar för dig att göra appen mer individuell och LCHF anpassad.
När du gått in på en livsmedelsgrupp så finns det många inmatade livsmedel som du vet du aldrig kommer äta för att du inte gillar det eller för att det inte passar din diet. Ta fram en sak du vill ta bort tills du är på den sidan där du matar in gram och ca mitt på skärmen ser du ett hjärta och om du trycker på det så kan du välja att ta bort just det livsmedlet.
Fördelen med att ta bort allt som inte passar dig är att det går snabbare att hitta den mat du vill hitta nästa gång du använder den matgruppen.
När du sha söka efter något speciellt från Mat on line slå då in vad det heter samt märket tex Bearnaise Rydbergs detta gör det mycket lättare att hitta exact det som du vill lägga till.
Övriga finesser är ganska lätt att själv komma på men har då frågor så shjälper jag gärna om jag kan.
lycka till i ditt provande
jag laddade ner appen för lääänge sen men har inte använt den tidigare. tänkt att jag ska försöka bli mer strikt ett tag och då kanske till och med väga maten för att se vad jag får i mig. har varit inne och gjort mig hemmastadd i appen idag men en sak som jag funderar över är… när man lägger in en egen maträtt så kan man inte sedan välja hur mycket av denna man ätit. jag testade att lägga in en köttfärslimpa. la in exakta mått på färs, bacon, fetaost (som jag brukar ha i min köttfärslimpa) men då stod det att det var för en portion… jag tänker att man ju inte alltid äter lika mycket varje portion så det vore enklare om man senare kunde välja i gram hur mycket man ätit just den gången. förstår ni hur jag menar? är det någon som vet om det finns någon inställning för detta i appen eller om man helt enkelt måste lägga in portionsstorlek på maträtterna?
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
Nu har jag inte appen, men kan du inte bara lägga in så en portion blir 100 gram? Om du sedan äter 160 gram, så skriver du bara in 1,6 portion? Så fungerar CalCounter, det gamla programmet som många här använde innan Minmat kom.
Fast å andra sidan så vete 17, det blir ganska besvärligt det med… I CalCounter finns ju alla livsmedel i 100 gram, även ägg osv. Jag måste nog skaffa appen och prova vad det är för något :-)
alltså, det verkar som att man måste lägga in det som 1port och när man väljer den så läggs det automatiskt in som 1port så har man ätit mer den ggn så får man lägga in det två ggr. men om man då bara äter 1,5port så blir det ju för mkt. verkar lite väl knasigt tycker jag att man inte bara kan välja hur många gram man ätit, med tanke på att man kan göra det på den förinlagda köttfärslimpan exempelvis… :/
tistelflikkan
nu hittade jag :) jag hade lagt in det under "måltid" men man kan även lägga in under "recept". under "recept" kan man även lägga in hur många portioner receptet räcker till och sedan kan man välja ex 1,5port när jag lägger in det i dabgoken. vad bra, jag tänkte väl att det verkade väldigt dumt… dock så kan man endast lägga in 2 recept/måltider om man inte köper guldmedlemskap. ska vänta lite och se hur jag känner för appen men jag kanske testar en månad guld sen och ser om jag använder det ordentligt och i så fall kanske jag köper det ett år… hm… har ett presentkort på appstore som tur är ;)
tistelflikkan
I fliken skapa ny mat kan du skapa hur många du vill. Jag räknar ut med papper o penna hur mycket en rätt innehåller per hundra gram och för sedan in det där. Det är lite pysslande men värt det för sådant jag lagar ofta.