Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2393 ggr
Fjrebqll
0

TKD med LCHF

Tjenare!

Började styrketräna förra veckan och känner att jag verkligen inte orkar med så mycket som jag borde.

Så jag tänkte börja köra lite "Targeted Ketogenic Diet".

Dvs, jag kommer äta LCHF, förutom strax före träning och strax efter då jag tänker inta 20-50g kolhydrater.

Är det någon som har några bra ideer på kolhydratskällor som är så naturliga som möjligt samt tas upp snabbt. Vill helst inte trycka i mig massa rent socker innan :)

Gimbergsson
1

Banan och mjölk brukar jag äta innan och efter träning. Men även andra frukter innehåller kolhydrater. En smörgås med något proteinrikt pålägg är också bra mat att äta när man tränar. :)

Magica1970
0

Istället för frukt och spannmål så borde väl avocado och nötter vara mer optimalt?

Gimbergsson
0

Som #2 säger så är avocado och nötter också bra men jag tänkte att banan innehåller rätt mycket kolhydrater (23 per 100 g) och TS skulle ju äta runt 20-50 kolhydrater vilket resulterar i ca 2 bananer. För att få i sig 50 g kolhydrater genom att äta avocado som innehåller ca 5 kolhydrater per 100 gram får man äta mycket. Avocado är dessutom rätt dyrt.. Men som sagt avocado är också ett bra alternativ, nötter vill jag inte uttala mig om då kolhydratsnivån kan variera från nöt till nöt :)

Elfdance
0

Nötter innehåller ju mycket omega 6, avokado ligger väl också lite högre än man kanske hade velat, så att äta det varje dag innan träning kanske jag inte skulle tipsa om.

Jonas Bergqvist tipsar i sin bok (LCHF & TRÄNING) om t.ex. 2 potatisar, en klick ris, mjölk eller lite havregrynsgröt i alla fall, innan styrketräning.

Zepp
0

Banan är väl perfekt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Kolla in GOMAD

dufva
0

Problemet är väl att om du intar 50gram kolisar både innan och efter träningen så är det knappast LCHF längre heller Obestämd

Dessutom visar ny forskning att det inte är insulinduschen du får av kolhydraterna som spelar roll för resultatet på gymet

Långt viktigare är Insulinkänsligheten

Den kan du tex påverka genom att köra periodisk fasta (Warrior-diet)

vilket jag gör för tillfället (med hittills goda resultat) Glad

Fjrebqll
0

Nja, nu får du inte glömma det faktum att det är en viss skillnad.
Innan åt jag LCHF utan att röra på mig ett skit.

Nu styrketränar jag ca 4ggr per vecka, så de där extra kolhydraterna jag tänkte äta borde ju slukas upp av min träning.

Hellre kör jag LCHF största delen än inte alls.

Du får gärna förklara lite mer ingående om det där du pratar om Dufva, lät intressant!

……………………………………………………………………

Är banan verkligen ett bra alternativ? Vill gärna undvika fruktsocker, och jag skulle gärna vilja undvika gluten/vetemjöl. Havregryn som någon nämde kanske borde fungera.

Har läst på en del ställen de som kör lchf rätt igenom fast har en dag i veckan där dom vräker i sig kolhydrater, kanske är att föredra? Vad tycker ni?

Elfdance
0

Såg i någon tabell att bananer hade mer glukos än fruktos i sig. Fruktsocker är inte lika dåligt i frukter som tillsatt i stora mängder heller. Har hört att c-vitaminet i frukt också ska göra skadan av fruktosen mindre, men har ingen källa.

Zepp
0

3 av 18 kolisar i banan!

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11049&lang=sv

Tänkte mer att bananer är praktiskare att släpa med sig till gymet än kall potatis.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
0

http://www.warriordiet.com/

Jag skrev ett inlägg på passagen om det också Glad