trött och orkeslöshet
Jag har börjat med en ganska strikt lchf sen ca en vecka tillbaka, jag känner nu en enorm trötthet och orkeslöshet. Främst i kroppen, men även lite lummig i huvudet. Jag tränade tidigare ca 8-12 pass i veckan, ibland 4 om dagen men just nu är det knappt så jag orkar 1 innan musklerna känns helt slut. Då jag älskar och träna undrar jag om detta är en övergångsperiod, hur länge håller den i sig? Kommer jag orka träna på samma intensitet? Är det värt att "hålla ut" och besvären kommer gå över? Känner mig lite vilsen i detta.. Tack på förhand!
Inte läst om övergångsproblem?
Det är definitivt värt att hålla ut! Jag var också orkeslös, trött och yr - nu är jag pigg och stark! :-)
Det låter helt normalt för omställningssymptom. För mig tog det 1-2 veckor första gången, med rejäla besvär men sen mådde jag perfekt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
håll ut, pepp pepp!!!

Hjärnan brukar anpassa sig till ketosis på 2-3 veckor, men musklerna kan ta längre tid.
Musklerna behöver uppreglera sin förmåga att oxidera fett utan att gå via ketonkroppar, fler mitocondrier och mer karnitin behövs.
Oandrasidan om du är så vältränad som det verkar av vad du skriver så ställer de säkert om sig på en månad?
Ta mer cocosfett, det förbränns lättare i musklerna än vad längre fettsyror gör.
Du kan behöva anpassa träningen under omställningen.. och fettförbräning tar dessutom lite mer uppvärmning innan den kommer igång.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har samma problem när jag äter superstrikt, typ 0-5g per dag. Har provat vid tre olika tillfällen och det blir alltid samma resultat: orkeslös, svag yrsel, frusen och extrem trötthet. Då går jag till sängs runt kl 19 och vaknar 12-15 timmar senare. Jag sover iklädd en tjock tröja, mjukisbyxor, dubbla strumpor, tre täcken och i bland mössa. Så mycket fryser jag. Rummet har normal rumstemperatur typ 20-21. Lägger jag mig på 15-25g så är problemen som bortblåsta.
Kan det vara så det skiljer sig mellan personer vilken kolhydratnivå som funkar? Kan man få näringsbrist på 0-5g?
Om du äter extremt lite kolhydrater så kanske det är svårt att få i sig tillräckligt med magnesium.
Vi LCHFare får ju främst i oss magnesium via nötter och frön och det kanske du utesluter om du äter strikt?
Läs mer:
Kan magnesium tillskott hjälpa? Idag var jag tvungen att prova å äta ett äpple efter lunchen för att se om det gjorde någon skillnad vid senare träning, och musklerna kändes redan starkare även om de fortfarande är långt ifrån vad jag är van vid. Ett äpple innehåller väl ca 20g kolhydrater, kan det ge så "stor" effekt vid träning eller är det inbillning?

Antingen inbillning eller ett himla stort äpple.. lite åt melonhållet!?
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28941&lang=sv
Tror det där varierar från dag till dag..du kanske är på väg ut tunneln??
Nej så stort var det då inte:) Ja vem vet, kanske!
Jag upplever heller inte att jag blir sådär mätt och belåten som det snackas om, det känns som att jag skulle kunna äta massor med mat! Blir på så sätt rädd att det blir "för" mycket, äter jag det å andra sidan inte är jag rädd att falla dit för sug..

Ät, om du är sugen! Åtminstone tills du är förbi omställningsbesvären. Men ät fett, det dämpar suget.
T ex hyvla en ostskiva, hyvla en skiva smör, lägg ihop och rulla ihop, så har du en ostrulle…
Ha kokta ägg i kylskåpet, ät när du är sugen, gärna med lite majonnäs.
"still lost in space and time"

Är du frisk är det knapapst någon fara att äta lite mer kolhydrater.. men försök att komma igenom omställningen först.
När du väl kommer ur tunneln vill du alldrig in i mörkret mer!
Sen så är 20 gram om dagen ingen magisk siffra.. är man frisk så är 50-75 gram en rejäl reduktion mot normalkostens 250-300 gram!
Tränar du mycket får du äta därefter.. träning utan tillräckligt med näring och energi är kontraproduktivt.