Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 15909 ggr
korseett
2

inlagd gurka utan en massa socker

fann jag recept på

Ingredienser

Recept på inlagd gurka som blir knaprig och god. Passar bra som tillbehör till kött.

• 2 msk gula senapsfrön
  • 1 dl ättikssprit 12%
  • 4 liter vatten
  • 3 msk socker
  • 3 msk salt
  • 5 dillkronor eller två tsk dillfrö
  • 2 kg små gurkor (västeråsgurka, druvgurka)

Tillagning

Koka upp allt utom gurkor. Låt svalna. Skölj och rensa under tiden gurkor. Pricka hål i gurkorna med en gaffel. Riktigt små gurkor kan läggas in hela. Andra kan skäras i bitar. Lägg i väl rengjorda burkar och häll lagen över. Lagen måste täcka. Sätt på lock. Låt stå några dygn. Håller sig i flera månader.

Blev väldigt glad över detta eftersom jag gillar att odla och har en massa Västeråsgurkor som passar att lägga in. Med tanke på att jag fann recept på samma mängd gurka men där de skulle ha 6 dl socker så är 3 msk ingenting

veran
2

Hej!

Var fann du detta recept? Kanske finns det fler recept med liten sockermängd? Har du provat receptet? Hur blev det?

korseett
0

jo det funkar men var inte så värst gott. Smakar mer som saltgurka. De andra gurkorna i skörden gjotrde jag bostongurka av på vanligt vis. Jag tror jag googlade fram receptet men vet inte vart

hemul
1

Kan man inte öka sockret tills det känns lagom? Jag köper en färdig inlagd gurka som är jättegod och innehåller lite socker, bara 5%. Så det bör gå!

Gurkan är polsk av märket Krakus och finns på bl.a. Willys och City Gross. Coop Forum hade den förut, men vet inte hur det är nu. Den försvann ett tag. Inga konserveringsmedel eller andra tillsatser är det i heller.

korseett
0

jo det går säkert att prova sig fram. I den vanliga recepten går det säkert att halvera mängden socker. Det blir en ny skörd i sommar så jag får testa då

hemul
3

Så gör jag med inlags sill, tar hälften ungefär. Förtjust som jag är i stevia tycker jag det smakar sk*t till sill, men till gurka och rödbetor och sånt funkar det faktiskt. Rödbetor gör jag med bara stevia, annars är det mest blandningar som gäller.