Det var som jag befarat.
Jag har gått upp. Gissar på alldeles för mycket Mejeriprodukter.
Så vad ska man göra? Kasta sig framför tåget eller börja klättra igen?
Så som jag är som person skulle jag hellre ta en tupplur på järnvägen. Men eftersom sådant snack är så Tabu i Sverige får jag väl ta och gå ner vikten igen.
Så ni fakir-eliter får gärna komma med något. Det jag främst är nyfiken på är att hur i helvete man kan få en god köttfärsås utan mejerier och under 5 gram kålisar.
Kommer antagligen köra runt 400 gram ägg i olika former under dagen.
200 gram ägg till frukost i någon form.
En burk tonfisk med lite isbergsallad till lunch.
Middag 200 gram ägg i någon form tillsammans med så "rent" kött som möjligt.
Hey ho let's go.
Ge fan i rälsen - jag jobbar på den…

ja, mejerivaror är rena gödningsmedlet.
jag tycker att köttfärssåsen blir helt ok med ½ - 1 pkt Philadelphiaost i. Krämig och riktigt tjock i konsistensen.
Jag har under 2 veckor kört mycket ägg morgon och kväll och sen haft en kött/fågel middag på eftermiddagen. Inget kaffe, extremt lite mejerivaror och har äntligen tappat 5 kg.. Nöjd.
Hoppas det går lika bra för dig.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Är inte philadelphiaost mejeri?
Tack, antar jag.
Och jag tycker köttfärssåsen blir BÄST UTAN mejeri. Fast med massor av smör. 
Lök, vitlök och ordentligt med basilika el oregano.
Gott åxå att lägga upp en varm portion och hyvla/riva ost över.
Eller t o m göra 'gratäng' - slänga ut köttfärsröran i en form och ha på MASSOR av ost. Gratinera. Man kan ha philladelphiaost i, brukar klicka i några klickar här och där bland köttfärsen innan jag strör på rivosten. Gôtt!
Håller för övrigt med Mooniq - ge fään i rälsen!!!
jo det är det men väldigt lite kolhydrater. mjölk och grädde är inte samma som ost och smör, har jag läst nånstans - kommer inte ihåg vara just nu (typiskt).
Jag använder inte grädde eller något i köttfärssåsen. Med lite mer vatten, ägg och buljong blir krämig och god ändå.
Kolhydraterna följer med vasslen ut när man gör ost. Så det blir lite kh kvar.

Kan helt enkelt bara hänvisa till Skaldemans "bantarbiff". Då jag vill släppa några kilon kör jag stenhårt med denna biff med stekta äggulor som enda tillbehör. Märkligt nog tröttnar jag inte på den ens efter flera veckor. Men jäklar i min lilla låda vad effektiv den är.
Är det inte proteinerna som spökar i mejerier?
Proteinerna kan spöka för vissa.
Laktosen för andra..
Man får prova sig fram.
Recept på bantarbiff:
Tag två delar mald gris och en del mald ko. Krydda. Blanda.
Tag en stekpanna. Hetta upp den med rejäl smörklick i.
Forma färsblandningen till biffar och stek i smöret i pannan tills de är klara.
Se till att det hela blir fett, köpesfärs brukar vara för mager, så lägg isåfall till t ex smör.
Ät.
Vilka kryddor är tillåtna?
Antar att det blir ren fläskfärs jag köper.

#0 Förrförra fredagen var det en som slängde sig framför tåget utanför Arlöv och orsakade enorma förseningar och problem för alla som skulle till jobbet för att inte tala om kostnaderna för extrabussar och resegaranti. Så med respekt för dem som vill leva och jobba bör du sikta in dig på att gå ner i vikt.
Vill du ha en kickstart så kan jag rekommendera fettfasta.
Min mage har börjat reagera negativt fett. Varför vet jag inte. Tänker först och främst testa på lite kaloribegränsad fakir.
Jag älskar ALLA mejeriprodukter men hatarhatarhatar effekten det har på min vikt. Det ska då vara själva fan att jag inte ska kunna äta en endaste liten klick vispad grädde utan att känna mig fet och svullen. Lägga mig på tågspåret är inget alternativ då jag förmodligen inte ens kommer få plats mellan skenorna… :( Sorry RipleyKatten, mycket till hjälp är jag ju inte idag.
aswedishsmorgasbord.com
jag föreslår att vi suddar ut tågspår-skämten.. jag jobbar inom yrket och det är inte kul när det händer…kanske e jag känslig men det berör mig illa…
Beklagar Mooniq, jag förstår att det är osmakligt för dig. Inga fler tågspårskämt.
aswedishsmorgasbord.com

#15 Jag skämtade inte. Jag tänker även på bristen på respekt mot lokförare och övrig personal som behöver bevittna skiten.
köttfärssås för mig: fräs mycket vitlök och lagom gul lök i smör en stund. lägg i blandfärs och bryn den. häll på krossad tomat, koka upp och lägg i buljong, salt och peppar, en skvätt balsamvinäger och soya. glöm inte oreganon! ;) smaka av. mums!
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
#17 - Magica 1970
Jag har inget emot ditt inlägg - det är rapport från verkligheten.
ja bristen mot lokförare skulle vi kunna starta en tråd om men jag tänker inte göra det. Men till er alla där ute - visa mer respekt, försök inte hinna före tåget över spåren. tänk på att tågen har låååååång bromssträcka. snackar vi fullastat godståg kan det behövas ca 2 KILOMETER innan tåget står still.
Tja, en blick från min verklighet - åter till ämnet… 

Jag gör köttfärssåsen på ungefär samma sätt som tistelflikkan. Det är så klart kolhydrater i både löken och tomaterna (jag använder färska), men så där ruggigt mycket blir det inte i en portion. Utöver det som tistelflikkan nämner, kryddar jag med spiskummin, lägger i fint skivade oliver och hackad kapris.
Några mejeriprodukter har jag aldrig haft i köttfärssås. Däremot åt jag den med pasta förr i tiden, men det går fetbort nu. Min fru brukar äta den med ris, men jag tvärsovlar.

RipleyKatten.
Kaisakavats (#10)recept är just så en "bantarbiff" skapas. Stek den på låg värme så det inte smälts ut för mycket fett. Steker du många så kan du steka dem lite över halvfärdiga då du ändå skall värma upp dem senare. Jag brukar steka ett par kilo åt gången och jag håller varje biff på c:a 150 gr/st. Använd naturliga kryddor och inte mixadee kryddor då de brukar innehålla kolhydrater och annat "skit".
#20 en kompis gjorde köttfärssås hemma hos mig en gång, fick fri tillgång till mina skåp.. det blev en indisk köttfärssås med indisk currypasta och sen hade han i massa massa oliver. det blev väldigt gott!
sambon brukar ha i kanel. mums!
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

När jag har bråttom så steker jag bara köttfärs i smör o slänger i lite vad jag har hemma.. blir prexis lika gott!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Har lite svårt med okryddad köttfärs. Smakar lite rått, jag vet inte.

Släng i en vitlöksklyfta, salt o peppra!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vad hindrar dig från att krydda färsen?
Timjan i nötfärs är supergott, prova det!
Kryddor är ok. Det rör sig om liten mängd.
Basilika och/eller oregano, vitlök, svartpeppar och salt.. Basilikan blir x-tra god om man har i en msk tomatpure eller tre.. men man kan istället/också ha i paprikapulver/chilli.
Men tomatpuré kanske du vill undvika för kh:arna.
En annan kryddningsinriktning som passar till fläskfärs är att slänga i kanel, spiskummin, m fl kryddor åt det indiska hållet. Jag har en färdig kryddblandning - Garam Masala - som jag använder ibland.
Har "nollat" med kalorirestriktion i två dagar nu. Byxorna sitter lite löst redan.
Kaisa, jag vet ej om jag vågar använda tomatpuré. Men Garam Masala verkar fanimig redigt god. Testar den nog redan idag :D
Jag tänker att du kanske kan prova att bara ta bort mejerier, och inte bry dig om 5-gränsen eller kaloribegränsning först? Du gör ju som du vill så klart, men jag har ofta upplevt det som att det är just mejerierna som ställer till det, och när jag tar bort dem så behöver jag knappt tänka på det andra.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jadu Jennix. Kanske det kanske, men jag märker att det blir en viss kalorirestriktion eftersom maten inte är lika aptitlig. :P
Dessutom är det en viss charm i att vara superstrikt.
Märker nu att jag är i en liten avgiftning. Stor Trötthet.
skamlös självbump.
Jaa.. shame on you! 
Nu har jag fräst fläskfärs och följt mitt eget tips om Garam masala. Funkar!
Hade ej tillräckligt med kryddor av sagda kryddor för att få en tillfredställande masala. Men det måste väl fungera ganska väl i bantarbiffar också?
#31 Ja, det förstår jag. Det var mer som ett tips om du INTE ville bli strikt, det är ju inte alla som gör så. Själv äter jag ju fakir när jag kan, för att jag inte alltid orkar fixa grönsakerna. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Bantarbiff är bra! :)
Det är dom sannerligen, höll mig mätt nästan 10 timmar på fyra biffar.
Gjorde så att jag tog dom mellan två bitar isberg och lite lite majonäs. Hur gott som helst.
Ska på bröllop idag!
Men det är inte godsakerna som skrämmer mig då jag varken lider av sockerberoende eller "bara den här gången"
Oroar mig mest över att tiden mellan måltiderna. Kommer åka vid två, och komma hem sent. Dom sa att jag kunde ta med matlåda osv. Men ändå.
What do?
Käka ordentligt innan du åker.
Sen..
Serveras det nån middag? Finns det inte nåt i den du kan äta av den och lämna resten? Sen, om middagen inte räcker, ha med mat som du planterat i kyl i kök - och så slinker du ut och äter dig mätt där. Lite diskret sådär.. 
En laddning ost - baby-bel eller annat - bra till reserv/extramål.
Sen kan du ju käka när du kommer hem.
kanske några kokta kalla ägg att ta med i fickan. mättar bra 
Kokta ägg är bra res-mat, även små brukar med smör i. Jag brukar också ha en reseflaska med grädde i, som nödlösning. Babybel också bra.

RE: #38 av RipleyKatten
"Oroar mig mest över att tiden mellan måltiderna. Kommer åka vid två, och komma hem sent. Dom sa att jag kunde ta med matlåda osv. Men ändå.
What do?"
En fördel med att vara fettbrännare istället för sockerbrännare är att man kan fast en vecka utan att bli speciellt hungrig och bara dricka vatten.
Din oro är alltså helt obefogad. Du dör inte av att fasta en dag eller en vecka. Tvärtom ger ketonerna extra eufori och uthållighet. Medan de andra gästerna sitter och gäspar efter att ha proppat i sig en massa kolhydrater, kan du dansa tills solen går upp!
2. Och när han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter, blev
han omsider hungrig.
3. Då trädde frestaren fram och sade till honom: »Är du Guds Son,
så bjud att dessa stenar bliva bröd.»
4. Men han svarade och sade: »Det är skrivet: 'Människan skall leva
icke allenast av bröd..'»
Matt 4
Har varit fettförbrännare i snart två år.
Döden är jag inte rädd för.
Men började med fakir för typ fyra dagar sedan. Det är lite okänt farvatten jag seglar i nu. Och jo, känner igen en del. Känner mig väldigt mycket starkare nu än när jag åt mejeriprodukter. Och nu ligger jag på underskott av Kcal. Med mejerier låg jag säkert över den dära 2000 gränsen alla snackar om. Och det där med att gäspa, samtidigt som jag känner mig starkare är jag oftast väldigt pigg. Har aldrig varit morgonpigg, men det är en aning lättare att gå upp ur sängen rent fysiskt.
#39 skrivet av kaisakavat
Misstänker att det är mest smörgåstårta och öl. Haha.
Äter tyvärr ej ost. Finner babybels smak ganska.. "ew" typ. Gillar den inte alls. Har nyligen tryckt ner några bantarbiffar. Tyvärr med blandfärs, vilket smakar skit jämfört med ren fläskfärs.
Ja, tror det blir ägg, bantarbiffarna smakade skit när det var blandfärs.
Yepp, blir nog ägg.
Okej. Nu tror jag faktiskt på fakir. Jag kunde redan efter 4 dagar knäppa kavajen igen. MEN! Det var tajt, men den gick i alla fall att knäppa. Nästa gång jag tar på mig den är om två veckor.
Vill också tillägga att jag inte väger mig överhuvudtaget.
Enformigt och effektivt!
Blir sugen att testa gymmet med fakir. Om jag är så stark som jag känner mig.
Gissar du festar för fullt, Katten.. Hoppas du har trevligt och stjäl gobitar från smörgåstårtan.. 
Att ta med ägg var ju ett genidrag.
Dom serverade någon konstig potatissallad och nitritindränkt rostbiff. Kan ju säga att jag inte tog åt mig så mycket alls.
Men äggen fungerade bra. Riktigt bra.
Var på grillfest igår. Tog med mig ägg då med. Orkar ej stå ute i blåst och vind och frysa röven av mig för lite.. saftigt.. underbart.. mört.. grillat kött…. hm.
Vi hejar på dig, RipleyKatten!
Mästarmöte: Kokta ägg vs. grillat kött
Sorry, men i den matchen har äggen inte en chans, inte i min värld. 
Men inte skulle jag ha kommit på tanken att stå ute och frysa och grilla.. neeee.. jag skulle ha stannat inne och använt spisen. 
Orkar dock inte masa med kött bland folk jag inte känner.
Jag bara skojade. 
Men får definitivt göra det enkelt för sig då och då. Eller så ofta man vill.
Men dofterna var inte nådiga. Dom bjöd men jag vågade inte ta emot eftersom jag inte visste vad dom hade dränkts i. Och orkar ej rabbla upp att jag inte kan äta det p.g.a detta och det, osv.