Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4809 ggr
Pussgurkan
1

Allt skiter sig (gnäll)

Jaha, då har det skitit sig för mig. Fattar inte hur folk orkar.

Ungarna har varit sjuka i 5 veckor nu (började på dagis…) De blir bara värre och värre, läkare i fredags. Nr 2 är nu bättre men nr 1 fick jag ta till läkare igen igår -> avvakatar, visst hon är sämre men inte så dålig. Hade "bara" 39,0 i feber och 28 i crp (fredagen crp = 4) På eftermiddagen igår hade nr 2 39,9 i feber och vägrade dricka mm. Ringde då och fick Kåvepenin. Fortfaradande 39,7 i feber trotts tre doser med kåvepenin.

Jag är sjuk/förkyld - lätt feber, hosta, snorar - tja ni vet.

Vi renoverar, har inget vardagsrum och en halv hall.

Min far sjuk, allvarligt och obotligt.

Eftersom jag jobbar natt så vänder jag fram och åter på dygnet hela tiden = blir trött av detta + att jag är ledig mycket så det är jag som har barnen.

HUR FAN SKA JAG ORKA ÄTA VETTIGT OXÅ???? Äta lchf? Jag vill men jag får inte ihop det. Smörgås är lätt, enkelt även om det inte är så gott. Nu sitter jag med kaffe och glass = gott och känns skönt att äta då jag är så trött och "behöver" något att trösta mig med. Har choklad i skåpet men det vill jag inte ha (lchf-skadad?)

Snälla hjälp mig med konkreta tips på mat som jag kan äta = bara öppna kylskåpet och ta fram. Kan tänka mig att sätta på micron oxå men absolut inte laga något. Orkar inte ens koka ägg. Funderar på fett-fasta då jag såg att man kan äta semeta (eller vad det nu heter) + stenbits rom -> DET orkar jag nog laga ….

(fy nu har jag gnällt men jag orkar snart inte mer, har lust att rymma från allt och från mig)

savonit
1

Är  mn sjuk får det gå.
Ällt man får i sig då är bättre än inget.

Sweli
1

Men lagar du inte mat till barnen? Då skulle du kunna laga något lätt åt dig.

Pussgurkan
0

Barnen vill inte äta men jag har försökt idag att koka potatis + fiskpinnar till dem. Det blev över så det åt jag (kan det gå som lchf då jag hade grädde i *tihi*)

Annars har de ätit - inget eller kräm, mjölkchoklad puddig, nyponsoppa, välling, gröt. Just nu får de äta PRECIS det som de vill bara de äter eller dricker. De gör knappt det heller.

Så äär det inte i vanliga fall men just nu ligger febern på 39,7 eller högre.

[Columba]
1

Jag rekommenderar att koka ett dussin ägg i alla fall nån stund som du orkar. Köp tonfisk och makrill på burk, som du sedan bara blandar med majonnäs, smetana. Köp frysta räkor som du bara behöver smälta och ät med majonnäsen t.ex. Ost är färdigt och salami. Behövs inte mycket arbete fär att få det tillrätt.

Du har det jobbigt nu. Finns det ingen som kan avlasta dej, fast för några timmar i veckan? Ni blir n og friska så småningom, men det går inte i ett huj. Önskar dej ork!

Pussgurkan
0

Tack.

Nje, har ingen som kan avlasta just nu. Gubben jobbar, har fåren (som ska lamma) och han fixar hela renoveringen. Svärföräldrarna hjälper oss med renoveringen + att de tar ungarna på helgerna då jag jobbar men de ska nu resa bort.

Dessutom för jag skylla mig själv för jag är en sådan som klarar allt. Eller försöker klara allt - jag erkänner inte för de jag känner 2 i verkligehten" att jag har det jobbigt. Här "vågar" jag då jag är anonym här … Dumt, visst men jag är superwomen - eller rättare sagt jag är en sådan som alla är avundsjuka på för jag har inte ett ända problem i världen…. om de bara visste.

Pussgurkan
0

#4 har helt glömt bort makrill i burk - har dessutom massor av dessa. Tonfisk tycker jag inte om. Såg att majonäsen oxå är slut.

Har försökt att äta enl Ducan-teorin men det passade inte mig helt - förutom grönsakerna. Man fick äta tomat - jag älskar tomat.

Men jag måst bara överleva denna tiden och hoppas på att det blir bättre. Undrar hur f.n jag dessutom ska klara av att övervaka lammningen då den sätter igång …. Måste ju fixa det då gubben är på jobbet.

Men min makrill …. kanske ska resa mig och fixa lite majonäs - har ju grejor till dem ch då är mycket vunnit….

Pussgurkan
1

Fixade faktiskt majonäs som jag nu har i en burk i kylskåpet - kan om man vill och blir påmind om det …..

[Columba]
3

Finemang superwoman! En dag i taget.

Schnigel
1

Heja heja! :)

Sweli
0

#6 skrivetav Pussgurkan

Att göra majonäs är hur lätt som helst om du har en blandare/mixer.

1 helt ägg

1 äggula

Rapsolja (kallpressad om du har)

Salt, peppar och lite senap

Lägg i äggen i mixer och kör en stund. Börja att lägga i olja i en tråd medan maskinen kör. Efter en stund lägg i salt,peppar och senap.
Forstsätt med oljan.

Lägg  i så mycket olja tills du får rätt konstistens.

Klart och mycket godare än köpt.

[Columba]
0

#10 skrivetav Sweli

Hon fixade den själv i #7.

ashe
1

Keso och creme-fraiche och örtsalt är en av mina räddare.

Kanske en LCHF pannkaka eller omelett? Ät en bit, spar resten i kylen och ät kall med smör och ev ostskiva?

Färdiggrillat från affären!

opssk
1

När jag inte orkar laga nåt så rör jag bara ihop nåt : keso, majonäs,cf och hackad gurka och sen i det som finns ex makrill,tonfisk, räkor eller kräftstjärtar…det är gott och snabbt går det:) Hoppas verkligen att det vänder för er snart så att ungarna blir friska och att du får mer ork. Pepp pepp!

Pussgurkan
0

Dottern min är sämre, högre feber och kräks. På sjukhuset säger de att det NOG är rädd medicin…..

Är uppe var 4:de timme på natten för att ge henne febernersättande.

Nu kan jag inte sova, det är mycket som snurrar i huvudet. Speciellt nu då jag inte kan sova. Det är naturligtvis min dotter, min far, min relation, min historia mm

Dessutom så tror jag att jag borde till läkare, har tryck över lungan både på ryggen och bröstet, hostar, hes - svårt att prata ordentligt. Men just nu så orkar jag inte vara sjuk så jag hoppas det går över. Dottern är viktigast nu.

(jag skrev att det var gnäll i tråden. och nu blev det mera)

ashe
0

Hur går det?

Hoppas ni har frisknat till!

Skickar en styrkekramTungan ute(Kramar så hårt att tungan häner ut!)

Pussgurkan
0

Jodå, ungarna är bättre - hostar bara fortfarande. Tyvärr blev det dödsfall i släkten Gråter men jag börjar repa mig.

Tycker fortfarande att allt är tungt, är trött och …. tja jag vet inte. Tankarna snurrar och i bland blir det lite absurda tankar - men var lugn jag är inte självmordsbenägen. DET är jag för stark person för och för enveten *hehe*

Skulle bara vilja hitta lite kraft, pigghet och glädje … ork att fixa vikten osv.

Pussgurkan
0

Men tack för kramen och för omtanken - den behöver jag

ashe
0

Beklagar din förlust.

Hoppas solen skiner där du är och att du tar dig en stund att bara stå eller sitta i solen. Lite solsken kan underlätta att skingra grå vardagsdimmor.

Ta och krama dina ungar och nära. Var sak har sin tid. Just nu gäller det att skrapa ihop orken och att bara vara.

Resten finns kvar, tro mej..

[Columba]
2

Skickar styrkekramar åt dej. Jag är säker på att många är med i andanom med positiva tankar, fast de inte skriver.

Pussgurkan
0

Tack

Pussgurkan
1

Hej Nu är jag här igen. Ting har blivit lite bättre, jag är lite piggare. Jag bestälde piller på netet från hälsokost-vad-de-nu-hette. De tillsammans med kaffe är super! Blir så pigg så. Ni har säkert sett att jag ska till huvudstaden om ett tag. Ska bli skönt att komma bort lite. När jag kommer hem tänker jag eller måste jag ta tag i sett med maten igen. Jodå, jag äter helt åt helvete just nu. Bullar, kakor, potatis, småfolks. Tja allt som är fel kan man säga. Jag märker att jag inte mår bra av det men klarar inte nu att äta rätt även om jag borde. JG känner mig anfådd då jag äter godis. Känner hur andningen blir jobbig, som om jag gått upp för en extra långt trappa eller nått. Inte bra. Räknar med att min resa till Stockholm ska ge mig kraft. Min kompis håller oxå på med lchf och inspirerar mig mycket. Jag hoppas på att jag ska finna kraft och motivation under dessa dagar. Jag måste verkligen skärpa mig!

penny
0

Hoppas du får kraft och inspiration av stockholmsresan. Håller tummarna för dig.