Äter för mycket
Hur jag än gör och jag har ätit LCHF i 5 år nu och trivs som fisken i vattnet. Är kostrådgivare inom ämnet så inser jag att portionerna är för stora. Sakta men säkert blir det mera på tallriken. Och där är mitt problem.
Så från idag så ska jag verkligen kolla och kolla för att få en förändring. Mitt blodsocker är numera perfekt. ingen medicin här inte. Min mage är helt underbart fri från IBS och värken av och till mindre, Så i det stora hela har jag fått största vinsten i livet. Men nu blir det att ta tag i övervikten med..
Är det flera som har det så här?
jaa du… våra gemensamma gener kanske?
Jag vägde mig i morse för första gången på väldigt länge och insåg att jag inte längre håller vikten (ner går jag ju inte med "normal" LCHF) men nu hade jag gått upp 3-4 kilo!! SÅ nu ska jag försöka med nåt… osäkert vad…

tackar för det Pennylane..ja nått ska göras här med. för att avvika från detta vill jag inte. och snabbt behöver det inte gå heller..har ju haft problem med sköldkörtelinflammationer av och till i 2 år nu men ingen avvikelse i överkant på förbrännigen.
Har tagit ett stort beslut under våren att ta bort livmodern pga jobbiga stora blödningar och cancer risk i familjen. Har ju gjort mitt på barn fronten. Då slipper jag ju få järn intravenöst 4ggr/år och jag har en känsla av att kroppen inte mår bra av järnbrist för länge. har haft så här i 25år. Äggstockarna blir ju kvar så än kommer jag inte i klimakteriet.
Alla bäckar små nu blir en oändlig å…
välkommen i hysteriklubben hehe hysterektomiklubben skulle det vara!
Att äta lagom lite verkar omöjligt för mig. Tacksam för tips och diskussion i ämnet.
5 år med LCHF. Alla vinster till trots, så är det ju viktminskning som jag vill åstadkomma!
började lite i går (trots att jag då inte vägt mig ännu men har ju känt att jag blivit ännu rundare så jag vägde mig i morse för att ha en utgångsvikt) med att inte äta frukost bara kaffe och en liiiten slurk grädde, och åt sen lunch samt ett litet kvällsmål bara… minns inte nu vad det bestod av..
Idag åt jag en avokado med lite citronmajonnäs till frukost och så stekt lax med koko sabzi som är grön iransk omelett; två ägg och lite gröna kryddörter. Samt en liten klick citronmajonnäs.
hoppas jag klarar mig med det, men det är tveksamt..
Jag är inte ngn ungdom och märker också att för att inte gå upp får jag vara uppmärksam om hur jag äter. För mig blir det lätt ökad mängd av grädde, i kaffet och i maten som så småningom leder till att vikten börjar öka. Så ett steg tillbaka och inga mellanmål av grädde med kaffe utan bara kaffe med lite grädde som efterrätt och balansen återställd. Jag är nöjd att vara frisk äta mig mätt och ligga under BMI 30 så jag försöker inte aktivt att gå ner, men ser till att inte gå upp heller.

Inte roligt att det är så här men bra att jag inte är ensam. fokus på mindre på tallriken. och att ha kryddsmör till maten tror jag.
Under de sista 8 månaderna så har jag varit mer moderat i kosten. Magen har spökat ibland och vissa dagar har jag förbannat min dumhet. jag har stor svaghet för mejerivaror - främst mjölk och grädde. Jag har nu lagt ner det helt och hållet. Jag har oxå en ovana att småäta- av gammal vana - även om det är salami,gurka och ost så har det ändå gjort att jag har gått upp i vikt.
Jag hittade en mäta,vägasida och sen 2 veckor har jag vägt allt jag har ätit, och nu har vågen och måttbandet börjat visa på mindre siffror. Jag har gått tbx till superstrikt lchf och just nu känner jag mig peppad till tusen. För min del så måste jag nog mäta/väga min mat ett tag framöver för att få öga för hur mycket jag ska äta för att tappa vikt och må bra.
surt men sant…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag har samma problem. Jag har gått upp, mest förmodligen beroende på fusk. Mitt beslut blev periodisk fasta. jag har hållit på i en och en halv vecka nu.
Grönt the med kokosolja på morgonen, Rött the med kokosolja på förmiddagen.
Middag vid 12-12.30
Grönt the med kokosolja på eftermiddagen
Kvällsmat 18.30
och så vatten, vatten, vatten…
Och absolut inte äta något mellan måltiderna. men jag har fuskat idag.
Jag har inte vägt mig, vill inte se siffran på vågen.
Nu ska jag köra så här till slutet av oktober, då ska jag väga mig.

#8 vilken sida hittade du som passade dig?
känns bra att vi är flera..av den anledningen att man tror man är ensam..
jag hittade www.dumbbell.se
man får ju väga all mat men på dumbbell så kan man även lägga in vikt, kroppsmått, och sin träning. och så kan man kolla statistik på allt. peppar mig oerhört. jag har en tråd som heter äntligen viktras, kalorirestriktion och äggbanta - kanske kan vara kul att läsa. jag har fått en aha-upplevelse och kör efter min "trappa" - funkar för mig.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃