Någon som köpt Mariannes bok?
Tänkte att jag kanske skulle köpa Mariannes Baka med LCHF. Nån som testat den? Blir bakverken så goda som dom ser ut? Hur söta blir dom?
Nån som vet om det blir samma sak om man istället har strövariant av sötningen istället för flor?
MHV
en som gillar att baka!
Ja andra får ju givtvis svara på hur bakverken är?
(Provbaka från bloggen? Eller prova de som är gratis i blädderpdf´en?)
Hur söta bakverk du vill ha justerar du lätt lite själv.
Om du använder strövariant eller florvariant spelar inte så stor roll.
Vitsen med flor är att minimera bismak av erythritolen.
Märken man inte av den så går strö utmärkt.
Annars tillverkar man ju flor av strö lätt som en plätt, mixa strö i några minuter i en matberedare. 
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Har inte köpt boken än eftersom jag inte har pengar till den, men tänker göra det så fort jag kan.
Har däremot provbakat lite olika från hemsidan och gjort semlorna ur provkapitlet Mariann så snällt delar med sig av. Det blir inte riktigt lika sött som "vanlig" bakning, men det beror nog på att mängden sötning inte riktigt motsvarar hur mycket socker man vräker i "vanlig" bakning. I vissa recept har jag tagit i lite lite mer sötning än vad receptet angett. Brukar smaka på smeten/degen för att få ett litet hum om hur det färdiga smakar.
Semlorna var jätte goda och det tyckte även vänner som inte är lchfare. Dessutom är mannen i familjen semel-älskare och han gav dem klart godkänt och döpte snabbt om dem till memlor eftersom han tyckte bullen påminnde om muffins.
Jag har köpt den. Och hittills provbakat ett par av recepten.
Som Mariann själv skriver ovan - sötningen får man anpassa efter eget tycke. Men generellt tycker jag inte det verkar som om sötningen är överdriven i recepten. Men alldeles tillräckligt för mina sockeravvanda smaklökar. 
Mina provbakningar:
Gjorde våfflorna och sötade dem inte alls. Istället saltade jag lite, för jag gillar kontrasten mellan det lätt salta och de söta bären och lena grädden man har till. De blev bra, de håller inte ihop riktigt lika bra, eller är lika frasiga som vanliga, men det är ok.
Tips! Jag åt dem även med ost och skinka - och det var supergott!!
Har även gjort Kladdkakan i boken. Där klantade jag mig och tog FÖR LITE sötning, trött i huvudet och läste inte ordentligt.. samt tänkte fel.. Hade ingen stevia.. Sur på mig själv, för kakan blev snygg och fick bra konsistens efter den obligatoriska vilan i kylen.
Tycker dock kakan smakar alldeles för lite choklad. Jag kommer försöka boosta receptet genom att t ex stoppa i grovhackad mörk chokladkaka när jag bakar den nästa gång. Annars bra.
Nästa på listan att provbakas är nog Silviakakan.. Tror på den.. 
En liten komment: Jag både gillar och inte gillar kokosnötsmjölet. I vissa sammanhang störs jag av nåt i konsistensen. Och ibland tycker jag smaken av mjölet blir lite konstig, när övrig smaksättning inte dominerar typ. Kanske en vanesak, men.. Bakegenskaperna är dock väldigt bra.
Marianne, hur kommer det sig att det är skillnad på bismaken med flor och strö? Om vi säger att du har i 3 msk flor och jag tar i 3 msk strö, blir det mer bismak då, och samtidigt mer sött?
Den blir mer finfördelad som flor och kan minska bismaken för den som är väldigt känslig.
Man kan ju också smälta strö i smöret.
Det blir inte mer sött av strö, men kornen kan finnas kvar i kakan och upplevas mer.
Så det är mer en säkerhetsåtgärd än något annat.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Flour varianten är bättre till det mästa om man inte smälter kristallerna. för annars knastrar sötningen mycket det blir inte gott.
Okk då kanske jag ska mixa min Stevia strö innan jag använder den, såvida jag inte kan smälta den i smöret först, det beror väl på receptet. Frågan om 3 msk Stevia strö blir samma sak som 3 msk sötrix o 1/2 krm stevia? Jag får väl testa mig fram.
Tror det är ung lika.
Men sedan är det ju min personliga åsikt att flour är bättre du kanske tycker tvärt om.
Mängden spelar ingen roll man tar lika av varje sort, så funkar det här i alla fall. 
Gör som så att du testar först strö och sedan mixar flor och så ser du om du märker någon skillnad. Inte för att det är så jobbigt att mixa, men det är ju endå ett moment. Jag brukar mixa hela påsen (innehållet
)när jag ändå är igång.
# 7 vänta nu? Stevia strö? Det är ju mest maltodextrin och det löser sig ju snabbt, det behöver ju inte mixas!? Det var väl sukrin (erythritol) som är bäst att mixas!
Eller finns det ett stevia strö med sukrin kanske, har ju kommit så mycket nytt så man blir förvirrad!
Stevia strö verkar ju innehålla både sukrin och Stevia. Då behöver man kanske inte köpa två sorter http://www.ica.se/ICAs-egna-varor/Artiklar/ICA-Stevia/ eller?
ja men just det ja! Den hade jag ju faktiskt sett tidigare… var den ok i sötman, minns inte nu.
ååå stevia strö?? Fattade för att det var sukrin strö eller flor vi pratade om. ICA stevia strö är endast erythritol med en mikroskopisk del stevia, den fungerar inte som "min blandning" iaf.
Jag har den lånad från biblioteket just nu och tycker att recepten i boken känns lockande.
Jag äger Rognebys Bakglädje med LCHF. Skulle jag nu få välja skulle jag hellre ha Mariannes bok. Kanske därför att recepten där är mera baserade på kokosmjöl i mosats till Rognebys Bake Pro.
jag har precis bakat tårtbottnen till gräddtårtan, (Marianns) men blev lite förbryllad. Mycket av smöret (200 gram) rann ut i bottnen på ugnen under gräddningen och sen när den så småningom blev klar (med ca en kvarts längre gräddningstid) så är den väldigt fet, dryper av smör, och kompakt, som sandkaka ungefär, tårtbottnar brukar ju vara ganska lätta…
#15 har inte hänt mig,
jag har ändå gjort den fler gånger och jag vet andra som gjort den också och inget sådant har sagts från dem.
Lätt är den inte med så mkt smör/grädde, den är ju mer en "matig tårtbotten" en de där lätta luftiga vetebottnarna.
Men minska rejält på smöret till kanske hälften och ta vatten istället för grädde, då bör den inte bli lika tung (mindre matig dock). 
ja jag får väl göra så nästa gång… hoppas mina gäster kan äta "smörbottnen"
ja säkert 50 av grammen har ju försvunnit iallafall…

#17skrivet av Pennylane1
Nu har jag inte boken framför mig och är för lat för att gå ner en trappa
, men är botten bara kokosmjöl? Använder ni samma märke på mjöl … det kanske är där som det skiljer sig? Kokosmjölet bör ju dra åt sig det smälta smöret … tycker jag …
jag använder nog samma kokosmjöl, Aman Prana. Följde receptet till punkt och pricka.
#15 skrivet av Pennylane1
Använde du springform utan fastklämt bakplåtspapper? Jag har också lärt mig den hårda vägen och klämmer alltid fast bakplåtspapper i botten som då tätar skarven.
nej jag hade springform med fastklämt papper! Och den formen är ändå tät utan, i vanliga fall! Och det hade nog inte hjälpt om det inte läckt ut, kakan är liksom mättad med fett. Det flöt längst ner på pappret också.
Nu har jag testat kladdkakan som jag fuskläste på Adlibris. Jag o barnen tyckte den var god, maken tyckte den smakade sötningsmedel o var för lite söt. Jag tyckte dock sötman var bra och jag smakade inget sötningsmedel, men man är väl olika känslig för sånt? Däremot blev det lite mycket kokosnötsmjölkonsistens, det där lite grusiga liksom, jag är ju van men jag hade inte velat bjuda på den för att jag tror inte en icke LCHFare hade gillat. Tänkte om man kunde ta lite mindre mjöl kanske? Undrar om den blir mer mousse i konsistensen? Annars var det perfekt krämighet på kakan, den var ju mjuk o krämig ända ut i kanten.
#22 Testa att blanda kokosmjöl och mandelmjöl?
#23 ååå vilken trist rulltårta 
Här har jag misslyckats på samma sätt en enda gång med dem, och då är jag säker på att den fick stå för länge innan jag rullade samman den. Den behöver nog vara lite ljummen och i flesta fall har jag alltid bråttom och låter kakor sällan svalna helt 
kanske är lösning på detta problem?
Annars kanske lite fiberhusk är lösningen, det har jag dock inte provat.
den var ganska varm när jag rullade, för jag hade alldeles innan gjort en vanlig och i det receptet påpekades att man skulle rulla den varm, men i din bok står det att den ska svalna först. Jag lät den svalna lite grann och sen försökte jag rulla….
Japp, jag skriver svalna men inte kall ;)
Men jag vet att när jag lät den ligga en lång stund så blev det så där att den sprack.
jag har ingen lösning på problemet bortsett ifrån de jag nämnde förut.
Hoppas dock att annat i boken har gått bra att baka så allt du provar inte misslyckas. Nu har du ju bakat 2 saker som inte blivit bra
Hoppas sedan få höra om något som gått bra också!
ps, en sak jag tänker på just nu är att när man rullar med en tjock kräm emellan så kan den ju liksom forma sig runt den, kanske dessa inte funkar med en tunn hinna sylt? Jag har aldrig bakat dem med sylt utan bara tjockt med smörkräm.
jag tror jag skreivit om chokladmandeltårtan? den blev kanon!

Som sagt; bakat och bjudit på Budapestrullen idag. Kanongod och fin!