Bakepro ?
Om jag inte har Bakepro, vad kan jag ersätta det med ?
Se ex. på brödet i länken.
oftast ingår de inte så stor mängd att man borde bara helt kunna utelsuta detta. jag använder det inte alls när jag bakar, jag tycker den är onödig och fruktansvärt dyrt.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Va bra, då utersluter jag det helt enkelt & ser hur det blir :-)
Har hört att man kan byta emot pofibrer.
Pofibrer har jag inte heller……
Min erfarenhet är att bakePro gör matbröd luftigare & saftigare, samt att brödet får smak, utseende och konsistens som påminner om bröd, typ limpa/bondbröd bakat på säd, med jäst i degen (när man delar på brödet ser det ut som jäst-bröd med såna där "luftblåsor", som också brödet på bilden har). Bröd med bakePro håller sig saftigt.
Bröd utan bakePro = bakat av mandel/kokosmjöl, pofiber - eller enbart kokosmjöl- mandelmjöl, pofiber, blir kompakt, med "kort", torr konstistens. Blir torrare efter några dagar. Vill man ha ett bröd som påminner om scones, bröd med torr, "kort" konsistens - då tror jag det är helt OK att utesluta bakePro.
En annan fördel med BakePro - förutom att det ger ett saftigt bröd - är att med bakePro i deg med pofiber försvinner den "unkna" bismaken från pofibern. En bismak som också försvinner med riven ost i degen(tidigare använde jag ost i matbrödsdeg med pofiber, men övergått till bakePro. Mycket bättre resultat! och för min del, bättre för vikten med bröd utan mejeriprodukter i degen).
Per limpa blir det inte stor kostnad med bakePro.
Lycka till med brödbaket!
Jag tror inte heller att bakePro behövs för saftighetens skull, där dessa mejeriprodukter ingår. Men kanske för att ge bättre volym, brödet inte bli så kompakt.
Pratade nyss med konsumentkontakt för BakePro (Dalblads), Info; BakePro är i första hand framtaget för att höja proteinvärdet vid bakning/matlagning, BakePro ger bättre volym vid bakning med alternativmjöl. Max 25-30 % bakePro av det totala "mjölinnehållet" i receptet (mandelmjöl, pofiber, kokosmjöl, etc). För mycket suger åt sig vätska, gör brödet torrt. Extra fett kan då tillsättas. BakePro kan neutralisera smak från "fibrer" (som t ex från pofiber).
#5 Du lurar dig lite med "Mycket bättre resultat! och för min del, bättre för vikten med bröd utan mejeriprodukter i degen)."
Bake pro är i princip rent den del från mejeri som brukar vara problem när det gäller vikten (vasslen).
Har aldrig provat bake pro, så vet inte exakt hur det blir, men har aldrig upplevt det om kort konsistens som scones på det jag bakat med kokosmjöl och/eller pofiber. Mitt problem med kokosmjöl är att det blir *för* saftigt, på gränsen till blöt konsistens trots att det ser ut precis som just bröd med jäst (men känns blött när man tar på det).
Men tycker du det blir bättre och att det smakar gott så kan man naturligtvis använda det, men du tar inte bort mejerier utan tillsätter alltså ur den synvinkeln när du tillsätter bake pro - allts helt tvärt om.
Bakepro tycker jag är en jättebra produkt när du bakar LCHF-style. Den ökar proteinmängden och man kan även hålla ner kolhydratnivåerna genom att använda den istället. Jag tycker dessutom att den binder degen bättre och därför använder jag den i många av mina recept.
Håller med #5 om att jag tycker att brödet blir saftigare och luftigare vilket jag uppskattar när jag bakar. Den ger ingen bismak heller vilket jag tycker att pofiber kan göra. Bakepro har dessutom låg kolhydratnivå dvs 6g/100g
Anledningen till att man har så lite i recepten är att man just från tillverkarens håll uppmanar en att ersätta 25% av de torra produkterna och då vill man ju inte gärna ta massor även om jag har tagit mer i flera recept. Tar man däremot för mycket så kan det bli klistrigt.
Så jag uppskattar bakepro och använder det gärna i t ex bröd, kakor, smoothies, pannkakor.
Författare till "Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl" och
"Bakglädje till vardags och fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl"
http://www.facebook.com/AnnikaRogneby
Följ mig på twitter - @AnnikaRogneby
Mvh/Annika
Författare till böckerna Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl och Bakglädje till vardags och fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl
http://www.facebook.com/#!/pages/Annika-Rogneby-Bakgl%C3%A4dje-med-LCHF/283106841742206
Att bakePro är gjort av vassle det känner jag till, men inte att vassle ger stor negativ effekt på vikten. Undrar därför - kan den lilla mängd bakePro - 1/2 dl till en limpa, som jag numera använder - ha större negativ effekt på vikten än vispgrädde + creme fraiche + riven ost + färskost, som jag tidigare använt ?
Vad är det i bakePro, vasslen som påverkar vikten negativt - jämfört med mejeriprodukter som grädde, ost, creme fraiche?
Kokosmjöl är inget alternativ för mig, tål ingen form av kokos och min familj tycker inte alls om smaken på bröd bakat med kokosmjöl Inte heller bröd bakat enbart Pofiber p g a den inte goda bismaken - för att neutralisera den behövs endera ost eller bakePro.
#11 Det är det som är anledningen till att det brukar rekommenderas att man drar ner på mejerier för vikten. Du byter alltså ut mejerier som innehåller annat som t ex fett och så till rent koncentrerat det som brukar vara anledningen till att många får dra ner på det.
Har inte koll på hur koncentrerat det är, men det kan du ju räkna ut själv hur mycket mjölkprotein det är i den 0.5 dl. Ost när det kommer till hårdost är i princip utan vasslen och gjord av den andra sortens protein från mejeri som inte ska vara problem. Så troligen får du i mer av det proteinet om jag skulle gissa (proteinhalten är ju inte så himla hög i grädde och cremé fraiche, så det beror ju på mängd, hårdosten behöver du inte räkna, färskosten bara till viss mån)
Jag säger inte att du gör fel val, bara att du har fel i resonemanget att du ville minska mejeri på det sättet för vikten - det blir fel då det är vasslen som brukar åsyftas.
Vassle har ett högt GI och kaseinet ett lågt GI. kan ju vara bra att veta i sammanhanget.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Är det proteinet i mjölkprodukter som kan vara orsak till övervikt hos vissa - bör avstå såna ?
BakePro började jag nyligen använda - blev så glad att jag äntligen hittat något som gjorde att matbrödet jag bakade blev luftigt och smakade lika bra som vanligt bröd med frasig skorpa - inte blev vattnigt, torrt eller smuligt, inte smakade som omelett. Och sockerkakan blev precis lika god som vanlig.
Men nu börjar jag undra om bakepro är så bra, för den som är sockerkänslig, efter att ha sökt info på nätet och läst; "Vassleprotein ger ett stort insulinpåslag - lika stort som druvsocker"
Om det är så att bakePro kan orsaka "socker-känslighets-besvär/symtom" ?
Och kanske viktökning?
#14 Ja det är poteinet man brukar avse när man säger man ska dra ner på mejerierna - specifikt då vasslen (dvs ost som är kasein brukar gå bättre)
Sen är inte det helt 100% klarlagt och många klarar ju det utmärkt. Men att dra ner på mejerier för att sedan lägga till rent vassle blir i princip bara dumt.
Jag vill dock inte svara på det huruvida någon annan ska ta bort eller lägga till mejeri osv. Men ta bort mejeri och lägga till bakepro för att tro det blir bättre för vikten blir fel resonerat.
TACK!
För någon månad sen tog jag bort i stort sett all mejeri (utom smör), för välmåendets- men också för viktens skull (ca 10 +kg som inte velat röra på sig. Ungefär samma vikt som när jag började med LCHF för snart 4 år sen).
Kylen var före det välfylld med mejeriprodukter, vispgrädde, creme fraiche, feta ostar. Lagade i stort sett varje dag maträtter med grädde/CF/ost (som alla i familjen älskade). Creme fraiche tillbehör. Ost i och till mycket. Bakade bröd med massor av grädde, creme fraiche, riven ost, färskost i degen. För att komma ifrån dessa mat-lagnings/ät-(o)-vanor slutade vi nöstan helt att köpa mejeriprodukter. Började använda bakePro till matbrödsbaket.
Kanske inte ett så klokt val? BakePro kanske t o m är sämre att använda vid brödbak, än mejeriprodukterna jag tidigare använde?
#13 skrivet av Marianns LCHF Mat & bak
"Vassle har ett högt GI och kaseinet ett lågt GI. kan ju vara bra att veta i sammanhanget".
Jag har gogglat runt lite, sökt info om vassle/vassleprotein - och om jag förstått rätt så är GI-indexet för vassleprotein lågt - men däremot är insulinindex högt, som det också är för mjölk, keso, kvarg.
Nedanstående hämtat från LCHF.klubben.se Health & Scince om LCHF hälsa & träning. "Anledningar att undvika mejerier (del 2). Opioidaktivtet & Insulinindex"
Mjölkprodukter har lågt GI men högt insulinindex vilket innebär att de höjer insulinet mer än vad som behövs för mängden blodsocker. Insulinindex är ett viktigt och intressant område som jag ska skriva mer om senare! Både vassle och kasein har alltså insulinhöjande effekt trots att det har ett kolhydratinnehåll nära noll.
#13 Låter spnnande! 
#17 Mja jag tror att det har mer att göra med snabbt eller långsamt protein som "de där byggarna" som tar tillskott pratar om - vassle är ett snabbt och kasein ett långsamt. Men mejerier i sig har hyfsat lågt GI ja - men protein kan inte ha ett GI värde.
Värt att veta dock att allt protein har en insulinhöjande effekt - men det pareras normalt med glykogenes - så att blodsockret alltså inte påverkas (men insulin kan alltså vara ett problem i sig som sagt, det är *inte* bara blodsockret som är det viktiga). Så när man talar om mejerier och insulinpåslag så handlar det alltså om att de (speciellt vassle) eventuellt ger ett opåpotionerligt stort påslag.
Huruvida det kan vara ett problem är som sagt individuellt.
vad säger ni om att använda detta som säljs under LCHF på Bodystore:
http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/vetegluten-eko-500-g
#20 Aldrig i livet!!
ok, det lät ju så bra när de skrev på sajten
.
BakePro är verkligen dyrt, men dyrast är det om man inte hinner öppna förpackningen och hunden snor den och tuggar i sig 
så personligen hann jag aldrig prova….
e de nån som testat lchfbutikens eget bakprotein? http://lchfbutiken.se/181/bakprotein-400g
har köpt hem en fp och ska testa att baka lite med det har jag tänkt mig.
har även köpt hem en påse vetegluten för länge sen… inte testat då jag inte hittat något recept med det och sen verkar alla va emot det. är det endast för att det är från säd eller finns det fler anledningar till att det inte anses vara bra?
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
har för mig att det nämndes en massa argument till varför det är dåligt i nån tråd. Minns inte om det var svar till dig?
#25 En del anser att gluten i sig inte är bra att äta. Att gluten bidrar till astma orolig mage och anndra sjukdomar förutom glutenintollerans förstås. Att många helt enkelt är känsliga för gluten trots att de inte är intolleranta och att det därför är bra att undvika gluten.
Ja som astmatiker/allergiker som mår bättre av lchf känner jag att det verkar vara en vettig idé att hålla mängden gluten nere (även om jag har svårt att lyckas helt med glutenfrihet)
#26 tror inte att jag frågat om det tidigare utan endast läst andras trådar… vad jag kommer ihåg :)
#27 tack, det är nog en bra tanke. tänker att jag nog ska testa ändå. min mage är väldigt tålig och jag har inga allergier men jag märker väl om jag reagerar på det hoppas jag och då slutar jag baka på det.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
#25 Det verkar vara generellt samma som bakepro i länken (med då ungefär samma nackdelar och fördelar)
Rent vetegluten är dock ett riktigt otyg hälsomässigt (stor anledning varför t ex lchf-butiken inte längre säljer det) - i princip koncentrerat det som är största problemet hälsomässigt med vete, tyvärr kan du inte riktigt gå på att om du reagerar på det eller inte, det är oftast inget som är omedelbart utan mer gradvist hälsoproblem. Men hör du inte till de som får hälsoförbättringar av att äta lchf vad gäller antingen magbesvär eller autoimmuna sjukdomar kan du säkert äta upp det du har
På Bake Pro förpackningen står det Ultrafiltrerat vassleproteinkoncentrat och sen står det Sojalecitin inom parentes. Är det gjort av soja eller mjölk???
#30 Mjölk, Sojalecticin är ett emulgeringsmedel.
Såg nyligen ett inslag "Vita gifterna - mjölk, mjöl, socker" i TV-programmet "Efter 10", TV4. Om jag förstod rätt så ska man undvika mjölk för att kaseinet i mjölken kan orsaka många besvär, sjukdomar (som också mjöl kan göra). Tänkvärt! En annan orsak till att avstå BakePro ?
#32 Näe bakepro är vassleprotein inte kasein, kasein har du i t ex ost mycket av (som i sin tur inte har vassle på samma sätt, varför de som får viktproblem av mejerier i allmänhet ofta tål hårdost).
Både de proteinerna i ost kan vara problem, men på olika sätt.
#33 skrivet av Fiana "Näe bakepro är vassleprotein inte kasein, kasein har du i t ex ost mycket av", Så det är inget kasein i bakpro? MYCKET kasein i OST !? - då finns det fler orsaker till att avstå ost - än att tänka på vikten, för att avstå ost. Kasein kan orsaka många besvär, sjukdomar, om man ska tro forskarrapporter som visades i TV-programmet…..