Socker och sötningsmedel
Hej!
Jag har en fråga som jag hoppas jag ska kunna få hjälp att hitta ett svar på.
Vilka två av dessa fyra produktgrupper innehåller minst kolhydrater?
*Lättsockrat
*Light
*Osockrat
*Sockerfri
Spontant känns det som att det bör bero på vilka typer av produkter/livsmedel det är? T ex light-läsk innehåller väl inga kolhydrater men light-yoghurt t ex kan innebära att den endast har ett lägre innehåll av bl a kolhydrater?
Någon som har något svar på detta?
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Tack!
Det går inte att svara på frågan så. Du bortser från utgångsläget, vad är "normalt" antal kolhydrater?
Läs s. 7:
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/markning/Rapport_Vilseledande_markning_socker.pdf
Generellt springer jag från sådan märkningar oavsett. Det innebär vanligtvis att det är en manipulerad råvara eller halvfabrikat där det finns bättre alternaitv, samt att sannolikheten för sötningsmedel ökar radikalt. Skräp vanligtvis.
Tack för ditt svar och tack för länken, mycket tänkvärt!
Jag har fått frågan ställd och kan verkligen inte svara på den. För mig blir det helt ologiskt när jag anser att olika produktgrupper kan innebära helt olika kolhydratmängd/100g beroende på vad det är för något livsmedel, trots att det kan kallas light/osötat/lättsockrat/sockerfritt.
Hoppas du förstår hur jag menar, jag föklarar inget vidare :)
Att kalla ett livsmedel för sockerfri/lättsockrad/light är oxå ett reklamknep. Vi lär oss att känna igen ett ord och ratar de produkter och då kommer ett nytt liknande ord ut på marknaden. Tex sockerfri ketchup - innehåller ju inte socker - men sötningsmedel istället i värsta fall. En reklamdjungel alltså. Läs på chips, förr stod det E621 i innehållsförteckningen, sen lärde sig konsumenterna att undvika det - då blev det natriumglutamat - vi lärde oss det ordet oxå - då blev det jästextrakt - vi lärde oss det med och nu senast jag tittade så stod det innehåller naturlig jäst… Hmmmm
Lite så tänker jag..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#2 Det känns som en skolfråga, om du ursäktar mig.
Och poängen skall nog vara tillsatta kolhydrater, inte totalt. Och då är det rätt lätt att räkna ut det.