Urtikaria - Orsak? (ägg..?)
Haft nässelutlag (urtikaria) i sisådär en vecka nu utan att veta vad det är jag reagerar mot. Jag har förut reagerat mot nåt syntetiskt doftämne (linalool eller dylikt) men det var längesen.
De förändringar jag gjort kostmässigt är att jag slutade äta ost för två veckor sedan eftersom jag överåt det, (casomorfinist?!
) och i samma veva började jag konsumera äggmjölk på 2 ägg om dagen och tyckte det var jättegott, helst i kaffe, mums. Hittade avidin-biotintråden som jag läste med stort intresse, nojjade lite, slutade noja.
Nu har jag börjat misstänka äggmjölken för att orsaka urtikarian. Jag hoppas jag har fel för ägg (ekologiska) är min basföda!
Men jag ska testa låta bli ägg ett tag nu och se vad som händer. (Fan - det blir ingenting kvar å äta ju).
Jag har aldrig tidigare reagerat mot ägg som jag alltså ätit en hel del av de senaste åren, men kanske halvråa ägg är mer allergena? Man kan väl vara överkänslig kanske och inte rent allergisk … och jag vet ju som sagt inte vad orsaken eg är. (Fast det började klia rätt friskt på ryggen efter ägglunchen). Bleh.
Är det någon annan som plötsligt blivit överkänslig mot ägg..? Särskilt i inte alldeles tillagat tillstånd?
Men oj, du med?!!!!! Tänk om det är ägg jag reagerar på? Jag har skyllt på nytt tvättmedel och tvättat om all tvätt i mitt gamla trygga tvättmedel. Fick plötsligt över en natt nässelutslag på ryggen, bröstkorgen och överarmarna. Kliar nåt alldeles fruktansvärt! Jag har ätit lchf i drygt en månad och ägg är min basföda, men jag har aldrig någonsin reagerat på ägg innan. Måste hålla koll på detta nu!
Äter dock alltid väl tillagade ägg. Inte gett mig på äggmjölk och liknande.
~God loves you, and I´m trying! ~
Jag försökte först skylla på gamla paranötter, sådana man köper i lösvikt, men utslagen lever vidare utan nötterna.
Det är lite enerverande när de kommer från ingenstans utan att presentera sig..! Så man måste komma fram till deras ursprung själv. Pricktest kanske vore den enkla vägen ut? Fast som jag förstått det förblir 90% av nässelutslagsfallen ouppklarade. Man får väl prova sig fram så man inte fått allt om bakfoten, jag ska börja utesluta ägg på prov.
Det vore så rackarns synd att ha blivit äggintolerant, man får hoppas på nåt annat!
Ja det är ju tyvärr så att det oftast är svårt att ta reda på varför man fått nässelutslag, men sitter de i flera dagar så vill man ju försöka utesluta orsaker. Bara att hoppas att det INTE är ägg utan något helt annat. Det kan ju också vara så lurigt att det är kombinationen av flera saker så att det är t.ex. ägg ihop med en viss sorts nöt.
Håller tummarna för oss båda! Jag ska också försöka undvika ägg ett tag och se vad som händer.

Färgar ni håret?
Min mor har blonderat sig i över 50 år.. rätt vad det vara så var hon överkänslig mot det och kan alldrig mer använda sådana produkter.. det är tydligen rätt vanligt.
Hon fick sådana nässelutslag att hon fick åka in akut!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har inte använt "vanlig" hårfärg på nästan tio? år. Jag använde henna från Lush (stinkaffären) ett flertal gånger på senare år utan att begripa att jag började utveckla allergi tills det blev helt uppenbart - urtikaria! Det skyller jag på de syntetiska parfymämnena i produkten och inte på henna i sig. Men jag har inte färgat håret på snart 2 år och undiviker syntetisk parfymskit så långt det går.
Jag hittade den här ..länken …
http://www.steadyhealth.com/Ketosis_urticaria_Antihistamines_weight_loss_Atkins_Cambridg_t113158.html?page=2 gaah, jag kan inte göra en länk av den!! jag hittade den här på forumet iaf och den var ju oroande.
Det bidde en länk.
Eftersom jag varit gräsligt törstig de senaste dagarna har jag funderat i banor av mineralobalanser. Har tagit 4000 ie D-vitamin i en månad och innan dess 2000, men har svårt att tro jag skulle ha överdoserat D.
Dessutom läste jag igår att D-vitaminbrist kan orsaka nässelutslag.
Det finns fler ämnen som är viktiga att få i sig utav, tex. magnesium och flera B-vitaminer.
Jo, det viktigaste är väl att det råder balans.
Jag åt vääldigt mycket ost senaste halvåret. När jag i princip levt på ost i två veckor började jag undra om det hade några bieffekter och kom fram till att överskott av Ca kunde orsaka Mg-brist varpå jag köpte Mg-tillskott som jag ploppar i mig ytterst sporadiskt, mest för att de är goda.
Har för mig jag blev nåt sinnesjukt törstig av mitt ostätande också. Men nu har jag slutat helt med ost eftersom jag tydligen inte kan kontrollera det. En ost på 1,2 kg tänker jag ska räcka hurlänge som helst men jag har käkat upp den på tre dagar. Det blir mycket kalorier, vassleprotetin och allt vad det nu är i ost. Insulinhöjande?
Sedan jag slutade med ost har jag fått bättre känsla för mättnad och hunger! Jag har också konstigt nog spontant halverat min kaffekonsumtion, är inte lika desperat sugen på det längre. Väldigt märkligt.
Jag ska dricka litervis med vatten och hoppas att det slutar klia.
Jag har googlat jag med och upptäckt att det är vanligt med kliande utslag i samband med lchf, speciellt i början. Det har tydligen med kraftig ketonrespons att göra. För vissa går det över, medan andra måste införa kolhydrater igen.
Får försöka stå ut nu ett tag då och se vad som händer när kroppen gjort sig av med lite mer gifter.
Jag hoppas också att det är nån form av utrensningsprocess.
I mitt fall är det väl en omställning för kroppen från att ha överätit bl.a. mejeriprodukter.
Hoppas på en klifri morgondag. I dubbel bemärkelse.
Du äter inga tabletter av något slag? Själv fick jag urtikaria för ett antal år sedan, långt innan jag börjat med LCHF. Jag åt just då rosenrot och en sorts naturmedel mot förkylning (minns inte namnet). JAg har normalt pollenallergi så jag insåg att det kunde vara tabletterna som låg bakom då de ju innehåller en massa växtextrakt av olika slag. Slutade med bägge sorterna och urtikarian försvann. Har inte haft det sedan dess.
Hm, nej … jag har nu senaste veckorna övergått från omega3kapslar till Eskimo-3, fiskolja. Den innehåller nån citrussmak som gör att den smakar fruktansvärt. Jag har funderat på om de tillsatser som är i kan vara så dåliga men det borde väl vara sådan liten mängd.
Jag fick urtikaria en gång av ett receptbelagt läkemedel men det försvann när jag slutade ta det.
Tyvärr är det väl kanske så att har man väl utvecklat överkänslighet mot något så är det väl lättare att dra på sig fler.
@mig själv, tidigare i tråden: jag vet ju eg. att hårdost inte innehåller vassle nästan alls så sluta svamla, kasein är det ju jag menar.
Att ta vanliga allergitabletter är bra för att ta bort symptomen på urticaria. Själv fick jag det förut varje gång efter jag duschat i en timme. Irriterande, minst sagt:-) Receptfria allergitabletter hjälpte.
Du kan ju ta en paus med ägg ett tag, och prova sen? Dessutom tror jag inte det är bra att äta massor av en sak, oavsett vad det är. Man kan ju variera lite. Men ett par ägg varje dag känns som lagom för mig.
Jag läste också att urticaria beror på att man får för mycket histamin i kroppen, och histaminet sitter i äggvitan. Så om du inte tål ägg efter en paus kan du prova bara äta gulorna, eller mestadels gulor.
Att man får för mycket histamin i kroppen brukar bero på att man har problem med matsmältningen, så kroppen får brist på ett enzym som bryter ned histaminet. Så ett tips är att förbättra matsmältningen- som ju LCHF är perfekt till! Gelatin är också bra för matsmältningen, tex panna cotta hemmagjord-sök i forumet. Eller hemgjord buljong på ben, finns också recept i forumet.
Hoppas det blir bra!
Kram,
Annika

Histamin finns naturligt i tonfisk på burk, makrill, skaldjur, surströmming, tomat, hallon, jordgubbar, rödvin, ostar som parmesan och mögelostar, korv/salami, nötter och choklad. Det är framför allt livsmedel som konserverats eller jästs som innehåller högre halter av histamin.
Tack för era svar!
#13 Jag tenderar också att duscha alldeles för länge, vilket ju är dåligt för huden och ett slöseri. Matsmältningen gillar LC-kost; på sista tiden innan jag gick över så svullnade magen upp varje gång jag åt något och jag hade ont i den så ofta och så långt tillbaka att jag tog det för normalt..! Är det antihistamintabletter du menar? Jag är ovan vid att vara "allergisk" …
#14 Histamin är ju mer spännande än vad jag trodde!. Det här t.ex.:
Histaminet i centrala nervsystemet interagerar med flera hormoner. Noradrenalin i locus coeruleus reglerar GABA, vilken i sin tur förstärker histaminet. Dopaminreceptorn D2 och serotonin exiterar också histamin. Om histaminet binder till H3 i substantia nigra hämmar det dock serotoninet och GABA.
Åt igår: kaffe, vatten, kokosfett, en burk tonfusk och en näve mandel (blötlagd). Kli-attackerna går i vågor och när det kliar kliar det nåt jävulskt.
Idag var jag på vårdc och visade mina utslag, distriktssköterskan tyckte inte det såg ut som nässelutslag, gav mig recept på kortisonsalva och tyckte det var onödigt att äta så mycket som 2-3 ägg om dagen (vilket är vad jag gör i snitt). När jag nämnde min konstanta törst så rang diabetesklockan och blodsockervärde togs - det var 6,0 (fastevärde, +en kopp kaffe). De sade det var bra. Inte för att jag tror jag har diabetes men är inte det litet högt med tanke på att det var fastevärde och jag dessutom åt rätt litet igår?
Från Kostdoktorns sida: Normalt blodsocker ligger ungefär mellan 4-6 mmol/l(*) fastande, och upp till max 8,7 (7,8) efter måltid.
Pre-diabetes kan man ha, om man uppmäter fasteblodsocker mellan 6,1-7,0 eller om blodsockret icke-fastande är 8,7-12,1 (7,8-11,1).
http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes/
Prediabetes? what?
Inte nässel … Frågan är väl om det är reaktion mot ketonkroppar eller något (födo)ämne. Om det förrvärras av lågt kaloriintag tyder det väl på det första, om det lindras så tyder det väl på att jag uteslutit orsaken.
Lilltilda hur går det för dig? Akuta nässelutslag ska ju vara just akuta och försvinna rätt omgående. Kommer de och går?
LOBO: Jag har fortfarande kvar mina utslag, men de ser inte längre ut som upphöjda nässelutslag utan som ett vanligt kliande eksem. Vissa tider kliar det nästan inte alls och andra gånger blir jag tokig av klådan, men har inte lyckats hitta orsaken. Dagar utan ägg eller med ägg spelar ingen roll (även om jag håller nere konsumtionen), nötter har jag också backat från och använder inte alls just nu. Tyckte mig ana en förbättring, men så plötsligt kom klådan tillbaka med full kraft utan egentlig orsak. Undviker parfymerade produkter och smörjer med så milda naturliga krämer som det bara går, men då det kliade som värst var det bara cortison som hjälpte.
Jag noterar just nu vad jag äter och försöker hitta samband, men tror mer och mer att det ändå handlar om reaktioner på dessa ketonkroppar då utslagen lagt sig just på bröstkorg och längs ryggraden och vid ryggslutet, precis som väldigt många beskrivit att de har sina utslag.
Testar nu lite extra D-viaminer men har INTE testat att öka kolhydratsintaget eftersom att jag nu har en tillfredställande viktnedgång och vill njuta av det.
Klåda är inget kul. Mina liknar inte nässelutslag när jag ser på bilder utan är runda röda, ungefär som en j-a massa ilskna myggbett. De dök först upp på bröstbenet (där har jag fått utslag vid tidigare tillfällen också) och sporadiska prickar på ryggen, en liten hop just ovan svanskotan och i nacken. Sen när det eskalerade så är det mitt på ryggen det har blommat upp. Så det stämmer ju in på keton-teorin … fast jag finner det skumt då jag började med lchf för fyra år sedan, rimligen varit i ketos förut och aldrig haft dessa tendenser förr. Ska också utesluta mandlar/nötter nu.
Men gött att du inte verkar vara äggintolerant. 
Ja skumt om du får detta efter så lång tid… Din beskrivning av utslagen hade kunnat vara skriven av mig. Jag står ut med klådan i ett par veckor till men sedan testar jag kolhydrater
Hoppla, jag läste i en årsgammal forumtråd om en som haft samma problem som vi och blev av med dem genom större dos omega3. Se inägg #27.
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7133a7b9cb46222104b509-ny-har-och-undrar-over-tva-saker
Svalde nyss två tsk av min äckliga fiskolja. 
Men HU så läskigt om det är botemedlet *ryser* Får väl kolla upp det jag med! 
Tja, råder den bot på klådan så dricker jag den gladeligen, fast jag håller för näsan samtidigt.
Det kliar på ryggen nu så jag hoppas på en placeboeffekt om inte annat!
Jag tror att jag kliar vidare några dagar och låter dig experimentera fram ett resultat
. Nä skämt å sido så kan jag inte köpa omega 3 förrän nästa vecka så jag får stå ut och hoppas på att det går över.
#15 Tonfusk
ha ha, vilken rolig felskrivning…
Det kan ev vara citronsmakämnet du inte tål, eller nåt annat som är tillsatt för att få det "smakligt". Men det märker du väl nu när du ökat dosen, ökar besvären så får du köpa nånannan fiskolja.
Ja, delfinsäkra fångstmetoder my ass, känner mig som en fuskare när jag köper de där burkarna.
Kört med 3 tsk fiskolja igår och idag. Möjligen trappar jag upp det sen. Känt mig skumt frånvarande hela förmiddagen och sömnig hela dagen. Lågt Blodtryck? Utslagen är mer eller mindre konstanta, och jag måste använda kortison för att få sova, klådan väckte mig 05.30 imorse. Jag hoppas på att det är candidas dödsryckningar, hehe, har ju matat den med ost länge så den svälter kanske nu. Upplevde f.ö. övergången från sockerkost till LC såsom Theodens befrielse ungefär, ut ur dimman liksom.
http://www.youtube.com/watch?v=PY9eRkdIeuk&feature=fvst
Eskimo-3´s innehåll:
Innehåll per dagsdos:
Naturlig fiskolja 2,5-5 g (½ - 1 tsk)
Omega-3 komplex 925-1850 mg
Övriga fettsyror i fettsyrakomplexet:
Omega-0 27%
Omega-4 2%
Omega-6 3%
Omega-7 11%
Omega-9 10%
Övrigt 6%
Ingredienser:
Naturlig fiskolja, PUFANOX [antioxidantionsmedel=E-vitaminkomplex, fettlösligt C-vitamin (askorbylpalmitat), fosfolipider från soja], apelsinarom.
Nå igår slank det ner 5 tsk fiskolja och igår började jag även märka en tillbakagång av besvären. Utslagen bleknar (fast några nya har tillkommit i nacken), mindre klåda och inte fullt så törstig längre. Så skönt.
Vad har jag då att tacka för detta: fiskoljan?, kortisonkrämen (1gång/dag)? det faktum att jag inte käkat ägg på fyra dar? någe annat..?
Idag har jag druckit äggmjölk igen och väntar med spänning på utvecklingen. Sätter det käppar i förbättringshjulet eller ej?
Och Lilltilda, oroa dig inte för fiskoljan, jag har nästan börjat tycka om smaken.. :S Ämnar fortsätta med 3-5 tsk om dan, så hinner den inte härskna iaf. Och du kan ju faktiskt skaffa kapslar istället!
Här stod det lite om omega 3: http://askville.amazon.com/thing-omega-diet/AnswerViewer.do?requestId=2287519
LOBO: Kapslar finns numer i mitt hem
och jag får i mig ca 1600 mg omega-3fettsyror per dag. Det är kanske för lite, men jag vågar inte dosera kraftigare än så.
Jag kliar mig fortfarande sönder och samman, framför allt på nätterna. Men med cortison och fuktgivande hudkräm med Aloe Vera så går det att stå ut. Tycker att utslagen bleknat och bytt utseende men kliar gör de som sagt fortfarande.
Svårt att veta hur mycket som är för mycket. Men en kortare tid vågar jag iaf högdosera … tar nu ca 5,5-9 g omega3.
Man kunde kanske skaffa ett paper cut (aouch) och se om det aldrig slutar blöda.
Hoppas att din klåda ger sig!
Jag var nästan helt fri från klådan och utslagen, men så ikväll blossade den upp igen efter att jag ätit en lchf-semla. De "nya" ingredienser som kommit in i mitt liv ihop med LCHF är Erythritol, Stevia och Kokosnötsmjöl. Misstänker nu starkt att någon av dessa ingredienser är boven i dramat. Första gången jag fick utslagen var efter att ha bakat en kaka med dessa ingredienser i.
Ska äta semla imorgon, men sedan utesluter jag dessa tre ingredienser och ser vad som händer med min kropp.
Tycker ni ska pröva kokosolja utvärtes på kliaställena. Tror iaf inte att det är farligt för någon, mig hjälpte det.
Fiskoljorna innehåller troligen även vitD, har ni tänkt på om det kanske är vad ni behöver?
En annan sak, nästan alla dessa LCHF - bakverk innehåller ju oftast bikarbonat, det är det många som på olika sätt reagerar på.
#29 Tack för tipsen! I mitt gamla liv bakade jag ofta scones med bikarbonat, och det utan bekymmer, så i mitt fall känns inte det som att det är orsaken. Kokosolja använder min kompis ofta så jag kan norpa lite olja från henne och testa men om det är kokosnötsmjölet som är boven är jag kanske överkänslig även mot kokosolja, så jag avvaktar lite. Just nu misstänker jag främst sukrinsötningen. Hittade en del på nätet om att överkänslighet mot just denna sockeralkohol inte är ovanlig och vissa får just utslag. Fiskolja/ Omega-3 har många hälsovinster så det finns absolut skäl att ta sånt varje dag! :-)
Har nästan avfärdat ägg som misstänkt nu då inget nytt utbrott inträffat efter två dagars äggätande.
Vet fortfarande inte vad det berodde på, men det debuterade strax efter jag stukit ost ur kosten och börjat med äggmjölk och eskalerade efter en vecka. Utslagen har nu nästan bleknat bort.
#29 Jag har tagit 4000i/ue D-vit i en månad. Har börjat fundera på hur man ska få i sig tillräckligt med zink. En jäkla djungel det där när man börjar fundera, men man vill ju ogärna stoppa i sig potentiellt skadligt grejs i onödan. (ehrm, utom när det gäller alkohol då, hä).

Vet inte hur era exem/utslag ser ut, men jag kan förtälja att jag ofta har exem och kliande blippar just på vintern.. de har inte blivit bättre eller sämre av LCHF!
Speciellt kommer det under december-februari.. men så är jag atopisk lagd oxå med känslig hud och slemhinnor.
Räcker att jag kliar mig lite löst så strax så har jag ett exem där inom någon dag.
Och det verkar öka med stigande ålder.. och huden blir allt känsligare med stigande ålder har jag för mig!!
Årstiden kanske också spelar roll, även för utslag, jag har en sky av elektriskt hår runt huvudet.
Nu på vintern hjälper ingenting, utom lite saltvatten som jag sprayar på, det dämpar en aning men knappt så bra som jag vill att det ska vara.
Är det någon som har kunskap om detta?
Se #17-18 för beskrivning! Inomhusluften vintertid är ju inte direkt godis för huden, detta stackars organ. Har funderat på att bygga en fontän. Är väl också åt det atopiska hållet, hade böjveckseksem som yngre.
Kokosolja i topparna? Kokosolja är bra till mycket!
De har kommit tillbaka! Börjat igen på samma ställe där det började sist.
Es una mierda
#35 och mina försvinner inte… Utesluter allt mer ur kosten och äter vitaminer. Det hjälper inte. Äter medicin nu, antihistaminer. Första dagen idag.
Har exakt samma problem med kliande utslag på bröst/rygg? Finns det några lösningar? Omega3?
för mig hjälpte inget annat än antihistaminer (receptfria allergitabletter). Jag ökade även konsumtionen av kolhydrater vid ett tillfälle (en fjällresa) då jag bl.a drack lite vin till några middagar. Alla utslag försvann den veckan utan mediciner.
Tack för ditt svar! Är inne på tredje veckan och klådan/utslagen är värre än någonsin, så jag har bestämt mig för att ta en paus från LCHF för nu och ev försöka senare, då jag inte pallar längre. Lite konstigt att det inte finns mer dokumenterat om detta då det verkar vara ett relativt vanligt problem. Har googlat hur mycket som helst den gångna veckan men hittar inga svar/lösningar.
Ge inte upp utan att först ha testat antihistaminer! Tipsade en annan här på sajten om det och det hjälpte även för henne!
Du kan också testa att öka kolhydraterna lite utan att för den skull lämna lchf totalt.
Jag vet hur fruktansvärt jobbigt det är med klåda och utslag. Man blir tokig! Men jag har upptäckt att då jag har mest klåda så går jag också ner mest på vågen så jag tar ett piller då och då och smörjer utslagen med mild cortison.
Vore det inte så att jag har många kilon att gå ner så skulle jag istället unna mig lite mer kh. Jag vet ju att dagar med lite mer kh ger mindre klåda.
#39 Jag började med LCHF då jag läst "Matrevolutionen" och såg att kosthållningen är mer rätt/nyttig än den kh-rika o fettsnåla kost man blivit lärd att äta. Är normalviktig och har väl något/några kg jag skulle kunna bli av med, så det känns inte värt att plåga sig mer just nu (testat Clarityn och mild kortisionsalva, men det hjälper inte). Innan jag gick över till LCHF så åt jag ändå relativt kh-snålt då min fru äter LCHF sedan 6 mån tillbaka (fung fantastiskt bra!). Det jag åt var lite mer pasta, hårt bröd etc. Dock ska jag nu försöka hålla mig borta från allt vad lightproduktet heter och socker. Som jag nämnde tidigare så vore det intressant med någon typ av "svar" från kostrådgivare vad utslagen egentligen kan bero på då de verkar vara relativt vanliga(?).

Mnja.. det låter skumt,, det förefaller mer som någon allergisk reaktion.. borde vara något du ökat på?
Har hur som helst väldigt svårt att se någon koppling till fett/kolhudrater!
Allergi kan fungera som så att man är känslig för något men så länge man håller sig under en viss dos så kommer alldrig histamin att utsöndras.. när man går över en viss dos så får man reaktionen.
Ägg e tex en rätt vanlig källa till allergisk reaktion.. samma med fisk/skaldjur??
Trodde också att det var ägg, då jag ökade konsumtionen kraftigt IOM LCHF, men jag har inte ätit det på över en vecka och utslagen/klådan har exploderat de senaste dagarna. Har aldrig någonsin fått eksem/utslag tidigare, har ingen "känslig hud" eller har någon slags allergi. Ingenting drastisk har hänt i livet, inget nytt tvättmedel, schampo, tvål el dyl, bara att jag ändrade kost drastiskt och började äta LCHF. Iom att vissa personer får kraftiga reaktioner av LCHF/Atkins/lågkolydratskost (hittat många engelska trådar som beskriver exakt samma problem), så kanske inte alla "tål" extremt kolhydratsfattig kost (?). Vore intressant att veta vad det beror på… Min fru och svärföräldrar äter LCHF sedan länge och mår fantastiskt. Känns verkligen jättesurt att behöva överge kosten då jag verkligen tror på den…
#42:
Jag har kämpat massor med att utesluta saker som jag misstänkt gett mig klåda. Jag har ätit en massa vitaminer och liknande för att försöka hitta ett botemedel, men efter att ha haft klådan i flera månader så har jag upptäckt det faktum att utan att ändra det minsta lilla på vad jag äter (alltså jag äter precis lika mycket skaldjur och ägg mm som innan) så försvinner utslagen om jag dricker några glas vin under en vecka. Det går fort också! I tisdags visade jag min rygg för en vän som ryggade tillbaka och sa att det såg hemskt ut. Onsdag åt vi middag och drack ett par glas vin. Samma på torsdag. På torsdagmorgonen så kliade det mindre. På fredag morgon kliade det inte alls och då samma vän fick se min rygg igen så hade nästan alla utslag försvunnit! Jag har även vissa veckor ökat på kh en del och fått samma resultat. Det som dock händer en sådan vecka då klådan försvinner är att jag heller inte går ner i vikt!
Jag drar slutsatsen att det har med den kolhydratsfattiga kosten att göra.
Hur det sedan kan vara så att antihistaminer hjälper förstår jag inte. Det tyder ju på att kroppen är allergisk mot något men att den allergin försvinner med ökat kh-ätande.
Kan också tillägga att bara några dagar efter att utslagen försvunnit kommer de tillbaka med den kh-fattiga och alkoholfria kosten. Mycket underligt som sagt.

Verkligen mystiskt detta! Vill bara påpeka att man enligt min hudläkare kan få urtikaria även av vitamintabletter och andra kosttillskott! Likaväl som man kan få det av antibiotika och sådant!

Här har jag hittat lite från en läkarsida på Internet!
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1357
Här har jag hittat lite mer!
"Urtikaria orsakas av ökad genomsläpplighet i små blodkärl i huden, Oftast är det histamin, som kommit ut från mastceller, som åstadkommit detta. Frisättning av histamin från mastceller kan ske genom flera olika mekanismer, både allergiska och icke allergiska."
"Oftast finner man inte någon speciell orsak till urtikarian. Vid kronisk idiopatisk urtikaria, där orsaken är okänd finner man i en del fall i patientens blod autoantikroppar riktade mot IgE. Tillståndet kan kallas autoimmun kronisk urtikaria. Även vid kronisk urtikaria utan speciell förklaring kan en del faktorer, bland annat acetylsalicylsyra, alkohol, värme och psykisk stress, utlösa försämringar."
Jag fick urtikaria en gång av ett receptbelagt läkemedel, DET BLEV SÅ HÄFTIGT ATT JAG FICK TA MIG IN TILL AKUTEN. Där fick jag även en antibiotika som känd allergi till trots ändå innehöll pencillin av sort som gjorde att jag fick åka tillbaka till akuten.