Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4301 ggr
[RockarFett]
1

Söker Mat-tips UTAN mejeriprodukter!

Tacksam för råd och tips från den som äter LCHF med minskad mängd eller helt utan grädde,creme fraiche,youghurt etc.

Har du några recept eller måltidstips att dela med dig av eller tips på någon kokbok, matblogg elller dyl?

För egen del känns det som att jag helt kört fast i att använda mycket grädde och CF i det mesta jag lagar och börjar vara less på uteblivna resultat på vågen.

Det är inte fakir eller så jag avser utan mer allsidiga rätter med variation.

[Columba]
0

Går det inte bara att utesluta grädde och CF och istället använda olika kryddor och majonnäs och smör? maten blir hur god som helst.

Jennix
1

En grönsaksröra som är rätt god:

lök, broccoli, färska champinjoner, vitlök - kan kombineras med räkor, musslor, kyckling eller annat.

Om du tänker mat som är kinesisk, japansk, thailändsk, indisk - är ofta utan mejerier.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Magica1970
0

Jag använder majonäs och om du vill ha lite syrligt så skvätt i vinäger. Majonäs och smör blandat är sjukt gott :)

[RockarFett]
0

Tack för input! Jag behöver helt klart tänka i nya banor.

[RockarFett]
0

#3 Har du majonäs även i varm matlagning eller mer som ett kallt tillbehör?

Magica1970
0

Jag värmer inte majonäsen, men med smält smör och varm mat f.ö. så blir den inte direkt kylskåpskall.

plinkplonk
1

Jag försökte komponera ihop en mejerifri veckomeny här: http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Saknar själv mejerier jättemycket men vill verkligen minska. Hoppas du hittar något du gillar!

plinkplonk
0

Jag har fått tipset att använda kokosmjölk istället för grädde. Provade det när jag gjorde pannkakor häromdagen. Funkade ok men föredrar grädde… skulle jag bli laktosintolerant så skulle jag inte gråta men jag är väldigt vädligt fast i grädden… har man viktväktat i nästan 25 år och plötsligt "får" äta grädde är det svårt att ta bort det….

Magica1970
0

#7 *YAY* Helt perfekt!!! TACK!