Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7076 ggr
[mingli]
16

Hur vi modifierat lchf

Jag äter numera bara low carb. (Men befinner mig mitt i en fettfasta för att få fart på viktnedgången. Vill så gärna gå ner de sista fem kilona. Vilket har känts hopplöst - länge. En desperat åtgärd, jag vet. Men varför inte testa?)

Hur som helst: Det finns så många teorier därute. Så många böcker som skrivits om lchf. Så mkt biz-biz med tvärsäkra uttlanden och glädjekalkyler. Ger pengar i gurusarnas plånböcker, men lämnar många både besvikna och frågande. Är det fel på mig? Eller är det fel på teorin?

Startar därför en tråd för alla oss som börjat med lchf men som efter en tid blivit tvungna att modifiera kosten.

Av olika anledningar: Håravfall, taskig hy och sköra naglar, kramper i benen och dålig andedräkt var mina skäl.

Vilka var dina?

Tror denna tråd kan vara till hjälp för alla (framför allt "nybörjare") som inte svarar bara positivit på lchf men som ändå mår bättre på att utesluta mjölmat, socker etc.

Med tips och råd. Jag tror vi är många.

Jennix
11

Ja, hur menar du nu? :)

Jag tänker så här: LCHF är redan från början ett brett begrepp och det ingår (även om alla inte talar om det) att man måste modifiera efter egen person.

Vad menar just DU med LCHF och vad du började med?

Jag håller med dig om att många talar om fördelarna och kanske inte så mycket om nackdelarna. Framför allt så kanske man borde fokusera på att inte ge folk det de vill ha utan tala om den krassa sanningen?

Så kan jag känna ibland, att man talar om att folk kan äta en massa saker som jag personligen vet ställer till mycket problem för folk och deras viktnedgång.

Men å andra sidan - talar man bara om för folk att de själva måste testa så tappar de sugen. Folk vill ha enkla lösningar. De vill inte tänka själva, de vill ha färdiga menyer och ha någon att följa.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

evion
14

Undrar också lite vad folk menar med att LCHF inte fungerar eller att de fått "modifiera" lchf. Tror knappt två personer på LCHF äter lika. Vissa äter vegetariskt, andra mest bacon och ägg, några äter allt mellan himmel och jord bara kolhydratintaget är lågt, vissa äter mest mejerier, andra inga alls, några äter grönsaker, en del äter ekologiskt och gräsbetat, andra det billigaste skräpet som finns  osv i all oändlighet. Framför allt finns det många som "tror" att de äter LCHF men egentligen inte alls gör det.

[Columba]
7

Det gäller inte bara att modifiera kosten så den passar envar. Många gånger borde  förväntningarna också modifieras.

Marylojs
0

Tja, jag har ju fått höra att jag inte äter LCHF eftersom jag inte undviker sötningsmedel helt t ex.

johanx
0

Jag förstår inte frågeställningen. Du säger att du äter low carb, men att du modifierat den så att det inte är lchf?

Jennix
0

#4 Ja, och jag har fått höra att jag inte äter LCHF för att jag äter för strikt och för att man måste äta mejerier om man äter LCHF. ;)

Så tyvärr är det väl så att vi båda (och de flesta andra) har fått olika råd och olika åsikter - och det är tråkigt, jag kan också känna mig som att jag inte hör hemma ibland, men sen till slut är det nog ändå så att:

LCHF är ett begrepp som fortfarande, efter all tid, inte är tydligt definierat och inte heller kan vara det, eftersom man måste anpassa sin kost till sig själv.

Som Zepp skrev någonstans, detta gäller för alla dieter och kostinriktningar egentligen.

Och kanske för allt annat i världen också. ;)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Miss-S
2

Har okat kh intag betydligt (fran valdigt lagt intag) eftersom mina ogonbryn borjade falla ur, ett efter ett pa tva ar pa LCHF. Misstanker for lagt T3, men inte tagit nagra tester. Ater fortfarande LC - ca 30-50 gram om dagen, racker for mig. Och det ar fortfarande HF - men ater garna "smalare" mat da jag inte gar ned i vikt pa gradde, ost och mycket smor, sa mindre mjolkprodukter och mindre feta anmaliska produkter, verkar funka sa langt.

MsSandra
1

LCHF är ju lika stort matområde som alla andra och vi är alla mer eller mindre känsliga/okänsliga för vissa livsmedel.. det gäller bara att hitta sin väg i snåren..

Bara för att någon triggar igång på sött gör inte alla det och alla har inte börjat med LCHF för att gå ner i vikt - området är stort och unikt för alla som håller på (det är ju det som är så förbaskat lurigt.. det som funkar för en.. funkar inte för en annan *suck* så man kan ju inte direkt säga "ät detta så går du ner för det gjorde jag"..så är inte alltid fallet!)

- - -

Jag har iaf modifierat upp mina kolisar (grönsaks/bär form) på det viset att jag inte längre räknar dem (men äter heller inte överdrivet av dem, bara låter dem vara en del av min vardagliga kost), ligger troligen kvar på normal LCHF för det (i kolismängd).

Försöker också äta mer protein nu för att se om det hjälper min viktnedgång som stannat av lite. Hoppas också det ska hjälpa värken som återkommit, håret som trillar av och lite annat trams som dykt upp längs vägen.

Trivs med lågkolhydratskosten Glad
MVH Sandra

- - -

(TS - jag får sendrag/kramp i vaderna på morgonen när jag fuskat med för mycket kolhydrater ett par dagar i sträck.. skumt värre hehe.. försvinner såfort jag återgår till mitt normal lchf:ande..)

[mingli]
0

som svar på era frågor: Jag har tagit lchf-definitionen från SSS:

"Den övre gränsen för LCHF går enligt vår uppfattning vid 10 procent (av kolhydrater) vid energiintaget."

Och menar därför att vi som modifierat lchf, d.v.s gått ifrån denna gräns efter att ha provat den, kan dela erfarenheter i denna tråd.

Jag mår dåligt av för mycket fett. Mina mage spårar ur. Och jag behöver mer än 10 procent av den dagliga energin från kolhydrater - för att hår, hy, tarmar och kroppen ska må bra.

Men jag äter inte mjölmat längre. Och jag har blivit snudd på laktosallergiker efter denna snart årslånga resa med lchf och lc. Uteslöt tidigt mjölkprodukter, vilket kanske var fel?

Läste någonstans att om man inte äter mjölkprodukter under en längre tid så tål inte tarmarna laktos längre.

Miss-S
0

hade inga som helst problem med mjolkprodukter/laktos innan lchf men nu svaller magen upp sa man ser fet ut efter minsta lilla (2 ar pa lchf), sa mitt problem med laktos/mjolkproteinet har uppstatt trots en stor andel mjolkprodukter i kosten av att ata traditionell lchf. sa jag har tagit bort det mer och mer.

Jennix
2

#9 #10

Jag personligen tror att de flesta människor inte ska äta mejerier, vilket man heller inte måste göra på LCHF/lowcarb/lågkolhydratskost eller vad vi nu vill kalla det. :)

Helt uppenbart är ju ni två bra exempel på att man kan reagera på mejerier oavsett om man slutat med dem tidigare eller om man ätit mer av dem. Jag har alltid ätit mejerier men har insett efter en lång tid att de faktiskt är en av orsakerna till att jag mått dåligt.

Men som sagt var, vi har debatterat exakt vad LCHF är i många år nu, och även experterna har olika åsikter om vad det är. ;)

[mingli]
0

#9 Intressant. Vilka mjölkprodukter har du ätit under lchf-åren? Har du exempelvis druckit vanlig komjölk?

Det känns som om jag har lättare att tåla feta getostar och i viss mån mozarella gjord på buffelmjölk, men vanliga komjölksprodukter får magen i uppror.

[mingli]
0

#11 Jag glufsade glatt i mig alla sorts mejeriprodukter och mådde prima innan jag började med lchf.

Ost var en ren njutning. Tillhörde till och med ett ost-finsmakar-sällskap i Malmö. Vi nosade på ostar som vinkännare luktar på viner.

Det man mår dåligt av saknar man inte. Därför saknar jag inte ost. Men det får mig att fundera; Varför har jag blivit så överkänslig mot mejerier? De är trots allt fullgoda livsmedel med många nyttigheter.

Miss-S
0

alla olika sorters, men valdigt lite komjolk eftersom det inte ar tillrackligt "LCHF". Mycket gradde, ost och creme fraiche. Getost ater jag inte. Mozzarrella gar ned bra men det ar oftast inte akta. Och jag blir varken hard eller los i magen eller ger smartor, den bara svaller upp.

[Sias]
4

Med tanke på vad ivriga förespråkare anser om LCHF - fettkosten - kan det vara lätt att tro att det är en kost en kost som, rakt av, passar alla. Att det är någon sort standardmodell som alla mår bra av att hålla sig till. Att alla mår bra av att i stort sett äta så nära NOLL kolhydrater som möjlgt, att utesluta grönsaker, rotfrukter. Att bara äta kött & bea, ägg & bacon. Se till att få i sig tillräckligt med bra fett. (Öka på fettet, råd som ofta getts t ex vid uteblivien viktminskning).

Jag inbillade mig det i början, när jag för ca 4 år sen bestämde mig för att satsa helhjärtat på LCHF. Ja, i nästan 2 år! Mådde inte alls bra av det!

Numera ser jag varken LC eller HF som de allra viktigaste delarna i kostmodellen, eftersom det är så otroligt olika från person till person vad som är det bästa/rätta. En del (bl a jag) mår helt enkelt inte bra utan grönsaker, rotfrukter, en del (bl a jag) mår dåligt av för mycket fett. Etc, etc. Vi är alla så olika - var och en anpassa LC & hf efter vad man mår bra av!

Den del av LCHF som jag anser vara den absolut viktigaste och  som gäller för alla människor, är BRA för alla mänskliga varelser  - men som tyvärr  sällan eller aldrig nämns i LCHF-sammanhang - det är att kosten ska vara så ren som möjligt, fri från onödiga tillsatser. Och för mig innebär det även att kosten är fri från allt stärkelserikt och fri från de "vita gifterna" - mjöl (sädprodukter), mjölk (mejeriprodukter), socker (alla former av socker).

På TV4, i programmet Efter 10 har "vita gifter" varit tema denna vecka. Verkligen sevärt!

Jennix
1

#13 Jag förstår inte, du säger att du åt mycket mejerier tidigare och sen slutade du pga LCHF - men många äter ju massor av mejerier på LCHF och får inga problem. Du menar, att dina problem kommer sig av att du slutade med dem, men det har ju inget med LCHF att göra?

Varför slutade du om du mådde bra av det?

saraBvB
0

#16 Om man minskar på de mejerier som innehåller mycket laktos så kan man ju bli mer känslig laktos överlag är hårdsmält vilket märks vid t.ex. magsjuka. Så vänjer man sig av vid att äta det så kan man bli känsligare. De flesta som äter lchf äter ju inte mjölk i någon större utsträckning. Så jag kan förstå kopplingen även om jag framförallt kopplar den till mjölk inte så mycket andra mejerier som ost, grädde och cf

Chalin3
0

När vi började jag och sambonförsökte vi hålla kh väldigt lågt, men efternågra dagar märkte jag attjaghöll på att förgås av smärta. Så jag får öka på med kh för attmotverka det. Sambonkan däremot hålla en mycket lägra niva än vad jag kan.

Tyvärr har jag interiktigt hittat min gräns än men jag närmar mig det.

Jag har en diagnos som för migbetyder obeskrivliga smärtor och har haft detta nui över 10 år, det hargjort att mitt nervsystem från just det området inte fungerar riktigt som det ska, det tolkar nästan allt som smärtsignaler. Och smärtimpulserna därifrån har skapat sigenfri motorväg till hjärnan. Så när jag ligger för lågt i kh så stressar det igång smärtsystemet. För lite kh gjorde också att minasmärtstillande tappade sin effekt. Detvar endast de rena morfinpreparaten som gav viss lindring. Men jag kämparpå för att hitta min lägsta nivå för kh, men jag har också hittat min räddning. ½-1 dl cola så tar det bara någon minut innan kroppen börjaråtergå mot det mer normala. Men min tanke är ju att hitta rätt så att jag kan klara mig med kosten och använda bättre kh än rent socker.

Jennix
1

#17 Så du menar att man genom att byta ut vanlig mjölk och fil mot grädde och fetare produkter, så minskar man automatiskt mängden laktos per dag? Det tycker jag låter ologiskt, tyvärr.

Jag tror helt enkelt att de flesta vuxna förr eller senare märker att de inte tål mjölkprodukter så bra som de gjorde när de var barn. Tror inte alls det har med LCHF att göra.

Många som äter "vanlig" kost, får i vuxen ålder problem med mejerier, och detta är oavsett om de minskat mängden eller äter/dricker samma mängd som tidigare.

MissInAction
1

Har läst någonstans att det lika ofta kan vara komjölkproteinet som man reagerar på och inte nödvändigtvis laktosen. Det kan isåfall förklara varför mozzarella, fårost och annat går bra, och även smör brukar fungera bra. Kanske till och med hårdost. Fast hårdost kan ju vara svårsmält.

Jag har IBS sedan ca 11-12 år tillbaka och med LCHF-start för drygt ett år sedan så försvann väl gasigheten men diarréerna försvann inte. Tvärtom så kommer de som på beställning när jag har kombinerat ovispad grädde och smör i en måltid. Det slår aldrig fel…
Bara grädde eller bara smör kan gå bra. En måltid med mycket annan sorts fett får samma effekt. Exempelvis ägg, lax och majonnäs ihop. Min kostrådgivare har gett mig mängd av protein, fett och grönsaker och om jag ska hålla mig till det så ballar magen ur. 

Faktiskt så mår min mage bättre om jag äter stärkelse, typ bröd, pasta eller ris. Och då får jag välja mellan ständiga diarréer eller uppsvälldhet Obestämd Så jag måste verkligen modifiera min kost. Bröd är ju knappast LCHF Flört Visserligen kan jag äta sådant utan tillsatser och socker, men det innehåller vetemjöl

Nu tycker jag i och för sig att det är löjligt att man alltid måste kategorisera allting. Mår någon bra av att äta morötter, fett kött, smör och bea så varför inte? Eller rötter, frukt, magert kött och avokado. Det viktiga är väl att människan mår bra och inte att det faller under den och den kategorin.

Och vad gäller den här sidan, så har den namnet Kolhydrater, inte LCHF Glad Finns mer än en slags kost som minskar eller förändrar kolhydratintaget.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Margareta
1

MissInAction: Du har en stor poäng där som jag vill poängtera.

När den här sidan var ny 2006 diskuterade vi många olika sätt att äta kolhydratredcuerat. GI och Atkins fanns med bland rubrikerna i vänstermarginalen.

Eftersom de allra flesta äter LCHF och vi aldrig haft någon som uttalat varit GI:are här på forumet så har det allt mer glidit över mot LCHF.

Kanske påverkas nya på forumet också kopplingen att jag är Sajtvärd och samtidigt ger ut LCHF-magasinet och har valt LCHF själv.

Den kopplingen fanns inte från början och finns egentligen inte nu heller - det är bara en tillfälighet.

KOLHYDRATREDUCERING är grundtemat för forumet -
i vilken form som helst. Hur man gör reduceringen - andel och ersättning - är upp till var och en att finna ut.

Numer pensionär i Nynäshamn

MissInAction
0

Ja kanske är det inte så konstigt heller att det blir betoning på LCHF på den här sajten. GI är ju mer allmänt accepterat och ingen höjer på ögonen när någon säger "jag äter GI-kost". Står man däremot vid en buffé och lägger upp en LCHF-tallrik drar man blickarna till sig och de är inte alltid nådiga Skrattande

Samtidigt upplever många av oss som testat LCHF en sån wow-känsla och man börjar läsa på och förstår saker mer och mer, samtidigt som man känner ett behov av att fråga likasinnade. Vi behöver ventilera våra tankar och upplevelser med såna som förstår och kan ge andra perspektiv men som ändå är "på vår sida" om kosten och då är den här sajten suverän!

Vad jag menar är att GI-folk (ursäkta generaliseringen) kanske inte har samma behov av att diskutera på ett forum och att det därför blir en mer homogen grupp här Glad

Kluring om Ryssland

MsSandra
1

#22 MissInAction:

De har de visst de Flört bara det att det är lättare att inte nämna något om GI här på forumet (högt).

Ha en trevlig lördag,
MVH Sandra

MissInAction
0

Ja det kanske finns en stämning här som signalerar att det är finare att äta LCHF än något annat. Diskussionerna kan bli rätt heta Tungan ute

Kluring om Ryssland

[mingli]
0

Jennix: Jag slutade äta mejerier eftersom de sades kunna förhindra viktnedgång. Och jag började med lchf till stor del för att reglera vikten. (Bortsett från att jag tyckte det lät sunt att utesluta socker. Tycker jag än. Förstås.)

[mingli]
0

#20 Låter plausibelt. Att det är komjölksproteinet jag blivit överkänslig mot efter långt uppenhåll.

Tycker det är mer givande om forumet innehåller alla former av lågkolhydratkost. Större spännvidd, bredare spektrum och förhoppningsvis gynnsam korsbefruktning!

[mingli]
0

#20 Jag har ungefär samma upplevelse som du; Mina tarmar är superkänsliga efter en operation. En bit av tjocktarmen skars av. Jag behöver modifiera min kost med stärkelse i någon form. Inte mycket. Men lite grand, då och då.

Mjölmat klarar magen inte längre. Det är inte något jag saknar vardagsvis. Bara ibland när jag minns hur gott nybakat bröd smakade.

Jag äter ris ett par gånger i veckan. I mycket små portioner men nödvändiga för mig. De stabiliserar magen. Och för mycket fett ger diarréer. (Nu fettfastar jag och frågan är om det inte är diarréerna som får mig att gå ner i vikt…Struntar i vilket faktiskt. Jag vill så gärna gå ner de sista fem.)

Mycket protein. Grönsaker. Frukt. Lite /lagom med fett. Ingen mjölmat. Inga komjölksprodukter. Stärkelse ibland.

Så ser det ut - när jag inte fettfastar. Och jag mår bättre än vad jag någonsin gjort på någon "kosthållning" i hela mitt liv.

nospnt
0

Perfecthealth diet är något som verkar passamig. Googla det o läs själva. De menar att lite "safe starches" är nödvändiga för mångas hormonsystem…. T.ex mitt….. Jag mår bättre på den kosten. Helt klart kh reducerat men inte strikt. Nu är jag inte överviktig eller så, så det kan nog variera, var och en måste finna sin egen balans. Periodisk fasta passar också mig väldigt bra, känns som jag tål kh bättre då.

nyborjare08
0

#27 Jag tycker att det är intressant hur olika man är och hur olika man reagerar på olika sorters mat. Jag har själv ingen tjocktarm kvar men mår ändå bäst av normal till strikt LCHF. Jag har aldrig (så länge jag har ätit LCHF) känt något behov av stärkelse för tarmarna (men å andra sidan opererades jag för 13 år sen och så länge har jag ju inte ätit LCHF). Jag undrar hur det kommer sig att kroppen i ditt fall kan behöva stärkelse. Jag ifrågasätter inte behovet, jag bara undrar vad det kan bero på.

subcalva
0

#29 Paul Jaminet som har bloggen perfecthealthdiet.com menar att tex slembildningen (mucus) i tex tarmen kan bli sämre om man äter för lite kolhydrater.

Dessutom är det många inom Paleosfären som börjar prata om att kolhydraterna behövs för göra omvandligen av T4 till T3 och att man riskerar att ämnesomsättningen går ner på lågvarv om man ligger för lågt. Jimmy Moores intervju med Chris Kresser är bra och på sidan finns även det de pratar om samlat i korta punkter.

All Things Thyroid

[Sias]
2

#21 skrivet av Margareta "KOLHYDRATREDUCERING är grundtemat för forumet - i vilken form som helst".  Jag tror  en påminnelse om det behövs - för det verkar som att många uppfattar sajten som att det är LCHF som gäller här, inte minst för att det händer att det inte alls är samma positiva inställning till andra kolhydratreducerade kostmodeller, de ifrågasätt på ett helt annat sätt än det som rör LCHF.

Jag tror att man lite till mans kan få uppfattningen att KiF, trots namnet, är en LCHF-sajt där man i första hand tar upp frågor och diskuterar sånt som hör till LCHF. Kanske för att det finns - om jag minns rätt - enbart utförlig  info om EN ENDA kolhydratreducerad kostmodell = LCHF, plus att de flesta ämnen  i "ämnes-kolumnen" har LCHF-anknytning; "LCHF för vegetarianer", "LCHF problem", "LCHF för barn", m fl. "Experter" - LCHF-förespråkare. Och, inte minst med tanke på vilket utrymme LCHF-aktiviteter, LCHF-magasinet, m m har här.

Eftersom "grundmodellen LCHF" inte passar alla, var och en gör sina modifieringar så vore det så BRA om andra kolhydratreducerade fiår samma positiva mottagande som LCHF här. Jag tror att det lätt kan bli så att man tragglar på med LCHF, ogärna gör avsteg, lägger till & drar ifrån, testar det ena efter det andra. När det kanske finns en kostmodell som skulle passa perfekt - kanske Perfecthealt diet (något helt nytt för mig).

[mingli]
0

# 29: Beats me. Förvånad Jag har ingen teoretisk förklaring till varför min mage blir lugnare och gladare när den får i sig lite stärkelse mellan varven…

…#30: Kanske Paul Jaminet har förklaringen. Jag behöver mer kolhydrater för att tarmen annars blir sämre. Att stärkelsen är den form av kollisar jag behöver.

#31 Vi kanske kan skriva till Margareta om att en påminnelse om att detta forum är till för alla som håller koll på kolhydraterna. Inte bara lchf-arna.

#28: Ska läsa mer om Perfect Health Diet. Verkar intressant. Passar nog mig också.

Äter någon här frukt?

Det gör jag. Har den senaste tiden återupptagit en rutin från barndomen: Ett par klyftor äpple efter huvudmålet. För att bli piggare efter maten.Vilket jag också blir.

Skönt när man har mycket jobb som väntar. Eftermiddagar och kvällar.

Sammanlagt blir det cirka ett äpple i veckan.

I övrigt äter jag inget "sött". Inte av princip utan därför att det söta smakar FÖR sött numera.

gun92884
3

Välkommen till Kolhydrater iFokus

Forumet för dig som äter LCHF, eller funderar på det.

LCHF (Low carb high fat) äts i olika varianter. LCHF är en i basen animalisk högfettkost - där kolhydraterna ersatts med animaliskt fett - läs mer i denna folder. _(Skriv ut den på fram- och baksida och vik den i tre delar).

_LCHF är inte en modediet eller bantningskur - det är en livsstil. Många av oss har fått ett bättre, friskare och hälsosammare liv och flera har normaliserat sin vikt. En del behöver gå upp och andra behöver gå ner.  Hälsovinsterna är många och det kommer ständigt nya rapporter.

Sajtvärden Margareta skapade forumet i avsikt att förespråka LCHF (LowCarbHighFat), som är den kost dr Annika Dahlqvist i Socialstyrelsen januari 2008 fått igenom som godkänd kostmodell för behandling av patienter med diabetes typ 2 och övervikt. Detta har i sin tur uppmärksammats i media, och både Annika och vår egen Margareta har synts i TV vilket troligtvis är en orsak till att tillströmningen av medlemmar har ökat.

Andra frontfigurer inom LCHF-rörelsen är bl.a  Sten Sture Skaldeman som skriver om kosten i sina böcker, samt dr Andreas Eenfeldt som bloggar om kosten på Kostdoktorn.

#32skrivet av mingli

Har du läst vad denna sites område gäller? Om inte, ta dig en titt ovan. Oskyldig

Och … det ÄR Margaretas site och jag tvivlar på att hon behöver en pekpinne … men det går antagligen alldeles utmärkt att FÖRESLÅ saker och ting …

[Pennylane1]
0

jag är lite bekymrad över att du Margareta verkat vänt, då får du ändra i Om sajten för som sagt där står ju faktiskt att det är för oss LCHF:are… Det börjar snart kännas som om vi måste hitta ett annat ställe där vi kan få vara utan att folk ska in och tjata.

Kanske dags för ett annat iFokus där det klart anges att det är för LCHF:are

Zepp
11

Mnja.. det är väl som så att LCHF i dag står för det vidare begreppet som kolhydratreducerad kost stod för förut!?

Sen så kör väl de flesta här mest LCHF i överenstämelse med de definitioner som Skaldeman satt upp.. och svaren på frågorna blir därmed oftast därefter.

Vad jag sett så har inte ens belackare blivit utslängda så det är rätt högt i taket.. för lite olika varianter.

Hur som helst.. från det ena till det andra.. alla måste inte äta LCHF enligt Skaldemans definition.. många behöver inte ens äta kolhydratreducerat.. men alla måste äta mat med essentiell näring för att slippa drabbas av metabola problem i framtiden.. några kan drabbas av det ändå!!

Tror det e dags för en gammal goding??

"

Jag får ofta mail som berättar att ”Jag äter LCHF” eller ”Jag kan det här med LCHF”. MEN det fungerar inte!! Därför lägger jag in en Favorit i repris.

Den viktigaste frågan är:
”Hur äter du?” och ”Vad kan du?”

Vi börjar med ”hur?”. Många äter helt fel. De äter godkända saker men mycket mer än vad kroppen behöver. De äter finn crisp och mjölfria mackor i ställlet för riktig mat. De äter LCHF-efterätter utöver maten. De äter 3 stora måltider plus mellanmål trots att de är mycket stillasittande. De flesta stillasittande kvinnor behöver inte mer mat än två mål mat och ett mellanmål eller frukost.

Du ska inte bara kunna LCHF. Du måste först och främst kunna DIN kropp och sen lite näringsfysiologi så du vet vad maten gör i kroppen. Äter du nyttiga saker men i större mängd än du behöver så kommer du inte att gå ner i vikt. (Inte upp heller och det är det som är en av de stora styrkorna med denna kosten)

Chokladmousse, ostkaka och grädde med bär är inte bra val för viktminskning ÄVEN om det är LCHF.

Sen tittar vi på ”Vad?” Vad kan du? Kan du metoden LCHF eller evolutionsläran och närinsfysiologin tillsammans med näringsläran? Metoden LCHF är kanon. Helt underbar. Men det är en kunskap som inriktar sig på grupp. Du är inte en grupp, du är en alldeles unik individ.

Det härliga är att LCHF fungerar på mycket stora grupper. Men behöver justeras lite för en del. Det finns inte ett facit som fungerar för alla. Däremot finns en kunskap med alla sina varianter som kommer att fungera på alla.

Att äta yoghurtfrukost, finncrispmellanmål, kyckling & sallad till lunch, nötter till em fikat, lite grädde med bär när du komemr hem och en omelett på kvällen är inte att äta rätt. Nyttigt kan det nog vara för den friska kroppen, men som viktminskningsmetod brukar detta vara helt förkastligt.

Att äta omelett med grädde på morgonen, en lunch på kött/fisk med fet sås och grönsaker till och sen en mindre middag i samma form som lunchen. Nu börjar vi närma oss de flestas bra-nivå.

Men LCHF efterrätterna? Ja, de är uppfunna för att du ska kunna göra undantag utan att få tillbaka suget. De är uppfunna för att alla med önskad vikt ska kunna äta gott resten av livet."

http://www.annahallen.se/nagra-sager-jag-kan-det-har-med-lchf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gun92884
0

#35skrivet av Zepp

… det måste väl nästan kännas som om du visslar i motvind … eller vad man nu säger Skrattande Jag håller helt med dig men jag gissar att du får mothugg iallafall eftersom det inte är rumsrent att säga att i vissa fall kan det faktiskt vara så enkelt som att någon helt enkelt äter för mycket om de inte går ner i vikt … Oskyldig

Jennix
2

#35 Bra inlägg!

Precis, man måste lära sig att de som vissa kan äta i vardagen, varje dag, funkar inte för alla som ska gå ner i vikt eller för alla som är sockerberoende. Alla måste ta reda på vilka livsmedel som passar för deras kroppar. En del mår bra av veggokost, andra mår bättre av kött.

Och så vidare.

[mingli]
0

#35: Säkert väldigt sant. Och sånt som många säkert behöver bli påminda om med jämna mellanrum.

Kanske är det så att de flesta som överger traditionell lchf för att äta mer kolhydrater gör det för att de inte går ner i vikt.

Men de jag stött på här och IRL har gjort det av helt andra skäl:

Kramper i benen. Håravfall. Med mera.

Zepp
1

Ja.. eller för att deras problem inte hade något med glukosmetabolismen och fettoxidattionen att göra, utan låg på annat plan.

Vet inte hur många gånger jag skrivit detta.. Det finns inget magiskt med LCHF, (eller någon annan diet heller).. LCHF handlar om att äta riktig mat med näring men med mindre kolhydrater och mer fett.. för att öka Lipolys i fettväven, fettoxidation i cellerna samt gynna ketosis och glukoneogenes!

Tillfälligt håravfall är vanligt vid fasta, trauma, graviditet, häftiga hormoniella omställningar.. eller bantning, samt kalorirestriktion.

Kramper beror ofta på saltbrist samt magnesiumbrist.. magnesium är rätt vanligt att de flesta ligger lågt på.. vid en ketogen diet så kissar man oftast mer, då högt insulin stimulerar njuren att ta upp mer vatten.

Kissar man mer, (framförallt i början) så försvinner även en del salter.. salter av olika slag är essentiella.. de fungerar bland annat som elektrolyter i kroppen.

[mingli]
1

#39 Och så finns det övergångsbesvär ( av bland annat den art du nämner ) som faktiskt inte går över. Det finns en gräns för hur länge man rimligen orkar vänta på att tillfriskna. Om det nu sker. Och ett sunt förnuft som sätter den gränsen.

Magnesiumtabletter är kanske ett alternativ för flertalet. Inte för mig. Jag litar inte på kosttillskott i processad form.

Många svarar säkert väldigt bra på lchf. Andra inte. Vilket inte ar så konstigt eftersom vi har olika genuppsättningar. Tidigare ätmönster som satt sina spår. Samt ev. sjukdomar med mera.

[Sias]
1

#35 skrivet av Zepp  Mycket bra förklaring.

""LCHF handlar om att äta riktig mat med näring men med mindre kolhydrater och mer fett.."

Men - vad blir det med "LCHF-metoden" när man, som jag, inte har något annat val än att modifiera väldigt kraftigt p g a att  man mår dåligt utan vissa kolhydratrika födoämnen, mår dåligt av "mer fett" ? (avstår helt från stärkelserikt, säd-produkter, mejeri, frukt, nötter/frön),  Är det ändå det hälsosammaste valet, trots att LCHF.s grundidé tunnats ut rejält?

Ibland kan jag undra om det kanske vore ett bättre val, för sitt välmåendes bästa,  att börja med annan kolhydratreducerad kostmodell (dock inte GI, för min del) -  än att fortsätta med en mindre bra (dålig ?) variant av LCHF. Eller finns det inte någon sådan?  Blev nyfiken på Perfecthealt diet, som nämnts här.

Finns info på svenska någonstans om Perfecthealt diet?

Zepp
2

För det första.. man kan äta hälsosamt på en hel massa kostmodeller!

Och varesig kolhydrater eller fett är gifter.. de är främst energi för kroppen.. förutom de essentiella fetterna som vi bara behöver några gram om dagen.

Grunden för allt ätande är essentiell näring.. och på det någon form av energi.. antingen fett eller kolhydrater.

Spelar ingen roll vad du kallar din kostmodell, LCHF eller något annat, du måste få i dig den näring som kroppen behöver för att fungera.

LCHF handlar till största delen om macronutrientfördelningen.. främst då kvoten mellan fett/kolhydrater, de är utbytbara.

Oftast handlar det om viktnedgång.. då är det en fördel att öka sin fettförbräning.. det gör man genom att basera sitt energiintag på fett.. då uppreglerar man lipolys i fettväven, och fettoxidationen i cellerna, samt gynnar ketosis och glukoneogenes.

Insulin behövs för att reglera ett högt blodsocker och för att hålla fett kvar i fettdepåerna.. när detta sjunker till normala nivåer så frigörs fett via lipolys från fettväven.. därmed får cellerna energi och man äter som regel mindre.

http://rdfeinman.wordpress.com/2012/03/26/dietary-carbohydrate-restriction-in-the-management-of-diabetes-the-15-theses/

För att man skall gå ner i vikt krävs att det uppstår ett energiunderskott.. men det inträffar inte alltid om insulin tillåts låsa fast fettet i depåerna, man blir hungrig och äter mer!

Hunger och mättnad är inte helt viljestyrt, det är himla svårt att övermanna sin egen hjärna som reagerar på cellernas signaler!

Jag har svårt för att förstå det där med att man inte klarar sig utan vissa kolhydrathaltiga livsmedel.. det är i så fall sällan kolhydraterna i sig.. utan näringen som de innehåller.. därför rekomenderas att det ingår en del grönsaker, en del bär, en o annan rotfrukt och ibland någon frukt!

Vi kan ju ta det där med mineraler typ salter, speciellt magnesium.. befolkningen som helhet får i sig rätt lite magnesium.. på en ketogen diet så kissas det mer.. kissar man mer kan det vara bra att få i sig mer salter.. gärna magnesiumsalt.

Lika kan sägas om selen, koppar, kalium, folsyra.. osv.

Så förutom att man som på all annan kost kan få vissa brister så finns det andra saker att se upp med.. man behöver alltid en viss mängs energi via födan varje dag.. så inte kroppen regerar genom att sänka ämnesomsättningen.

Och det är inte alltid man märker sådant.. finns flera kända fall fall.. som kört hardcore LCHF, tränat som sjutton, rasat i vikt för att tillslut rasat ihop helt utbrända!

För om du kör på för länge med energiunderskott så kommer andra hormoner att hålla uppe energinivåerna så att hjärnan, röda blodkroppar och andra vitala organ får den energi de behöver.

Nackdelen med att för länge förlita sig på sådana akuthormoner är att de dämpar hunger gör att du blir mer uthållig, sänker ner alla andra funktioner i kroppen som inte krävs för omedelbar överlevnad.. så till slut står man där med en kropp som det råder helt kaos i!

Sen så har vi de som med flitigt bantande skaffat sig Cronic Dieters Syndrom, lite samma sak där hormoner och signalsubstanser är helt i kaos!

Så.. det handlar inte bara om fett/kolhydrater, utan även om all näring man behöver och att inte missbruka sin kropp.

[Sias]
0

#42 skrivet av Zepp  TACK! Jag uppskattar verkligen dina kloka ord!

"Jag har svårt för att förstå det där med att man inte klarar sig utan vissa kolhydrathaltiga livsmedel.. det är i så fall sällan kolhydraterna i sig.. utan näringen som de innehåller.. därför rekomenderas att det ingår en del grönsaker, en del bär, en o annan rotfrukt och ibland någon frukt!" 

Dessa rekommendationer - helt nytt för mig! Blev så glad, för de kolhydrathaltiga livsmedel jag behöver "komplettera" med är "en hel del  grönsaker och rotfrukter". Mår bra av det, oavsett kolhydratinnehåll. Oftast brukar det ju annars vara så att grönsaker, rotfrukter med si & så många kolhydrater ska undvikas, inte äta morötter, bönor, m m. M a o hålla koll på kolhydraterna oavsett var de kommer från - mer än hur man mår av "livsmedlet". I en SSS-bok jag har är det "salladsblad till pynt" som gäller - det klarar jag bara inte av! Kanske för att jag är kvinna ?

Hörde nyligen i ett TV-program, att kvinnor som håller sig till LCHF verkar behöva grönsaker, rotfrukter (blir mer kolhydrater) för att må bra.  Mår inte bra av för mycket fett. Inte ensam om det, alltså?  Finns det kanske någon bok  "LCHF för kvinnor" där det står att läsa om just detta? Kanske det t o m finns en "Modifierad kvinna-LCHF-variant" - liknande min egen ? Det skulle vara suveränt!

Zepp
1
Ät gärna
  • Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan.
  • Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering.
  • Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska.
  • Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.
  • Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.
  • Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter.
  • Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder).
  • Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.

http://www.kostdoktorn.se/lchf/

[mingli]
1

#44: Plus:

* kikärtor, bönor. potatis oah andra rotfrukter

- som behöver det.

Still - alla svarar inte lika bra på lchf. Vissa är känsliga mot kolhydrater och går ner i vikt av lchf. Andra är känsliga mot fett och går ner i vikt när detta reduceras. En del behöver röra på sig för att också vågen ska röra på sig.

Jag själv gick ner mer i vikt när jag lade lite ris, en del frukt och baljväxter på tallriken. Och drog ner på fettet.

[Sias]
0

#44 skrivet av Zepp  I min variant av LCHF ingår i det mesta på listan - frånsett de 3 sista grupperna;  mejeriprodukter, nötter, bär (frukt) som jag inte alls äter, inte heller avocado, lök, tomater, gurka, paprika. Ägg klarar jag av knappt 2 kalla stekta till frukost - men inte ägg i andra former. Äter ibland rofrukter - kålrot, morötter, rödbetor. Gröna bönor, sockerärtor.  Dragit ner på fettet (smöret). Har efter många tester, periodvis, genom åren jag hållit på med LCHF (4 år i maj)  förstått att jag behöver hålla mig till detta för att MÅ BRA, slippa värk i kroppen, mag/tarm-värk, diarreér (alltid ha behov  av närhet till toa). MEN VIKTMINSKNING - som det oftast pratas om att man modifierar LCHF-kosten för, gör att vågen rör sig åt rätt håll - DET har inte hänt för mig. Vikten densamma som när jag började + några kilo till. 10 + +. Trots att jag provat, som jag tycker, ALLT inom LCHF.s ramar. Så när noll kh som möjligt, strikt, Ufo, fakir, mer fett, m m. Men inte LCHF speciellt för kvinnor - om det nu finns någon sån?

Kanske det inte är själva kosten som behöver modifieras mer, utan det istället är  komplettering med lämplig träning som behöver göras? Kanske styrketräning (som någon tipsade om i en annan tråd, 5 övningar en gång i veckan, tar totalt 12 minuter). Långpromenader, varje dag. Går ut och går, men inte långt och inte regelbundet. Yoga. Det har jag börjat med - gör ett pass varje morron, tar ca 30 minuter..

Margareta
5

#31 Sias

Nu har jag inte hängt med i den här tråden så svaret kommer lite sent. Rubrikerna i vänsterkanten har förändrats i takt att de efterfrågades. Från början fanns det andra (Atkins, Maria Tauson, Paulun mfl) men de plockades bort till förmån för LCHF eftersom ingen skrev i dem.

Alla mina Medarbetare äter LCHF och när det gått några år ändrade vi därför texten till den som står idag.

Jag själv äter LCHF och ger ut LCHF-magasinet - det påverkar så klart "mitt" forum även om jag tycker alla varianter är ok. Jag hade inte planer på att starta Sveriges största forum för kolhydratreducerad kost. Tanken var att få en frizon för de ca 200 likasinnade jag då umgicks med på en mailinglista som började bli otymplig.

Idag är forumet allt annat än "mitt", jag är nuförtiden grundare och forumet sköter sig själv med de medlemmar som är aktiva. Jag och mina Medarbetare har inte ambitionen att styra åt något särskilt håll, däremot är vi fortfarande måna om att bevara den goda stämningen. Från början styrde vi mycket mer, med betoning att det var LÅGKOLHYDRATKOST vi pratade och de som inte höll med om det fick bråka någon annanstans.

Det är fritt fram att starta ett nytt forum är på iFokus för den som inte gillar inriktningen här istället för att kräva att vi som driver det här forumet skall anpassa oss efter alla trender. Det har som sagt svängt väldigt åt olika håll under de 6 åren forumet har funnits.

Numer pensionär i Nynäshamn

[mingli]
1

#46: Om du har svårt att gå ner i vikt kan det bero på att du har en låg förbränning.

Att träna höjer den. Framför allt styrketräning. Muskler förbränner mer än fett, även i vila.

Många påstår att träning inte har någon effekt på viktnedång. Jag vet att detta inte stämmer. Om jag inte förändrar något i min kosthållning men slutar träna går jag upp i vikt. Och tvärtom.

Ett annat tips: Starka kryddor höjer förbränningen.

Kanske behöver du också tänka på hur mycket kalorier du äter. Att du inte äter för mycket. Men inte heller för lite (då bromsas förbränningen.)

Zepp
3

Jag tror vi har kommit någonvart.. iallafall.. sumering!

LCHF innebär god mat med all essentiell näring samt med mindre kolhydrater och mer fett!!

Tror missuppfattning främst ligger i viktnedgång.. dvs om man skall gå ner i vikt måste man avstå, späka sig och lida.. tänk om det är prexis tvärt om!!

Bara äta god mat, från de bästa råvaror, hemalagat och tillsamans med ett trevligt sällskap??

Inte stirra sig blind på varesig gram hit o dit och äta fritt från sagda goda maträtter, bara lyssna på kroppens signaler om hunger o mättnad alldrig äta av något annat skäl och röra på sig för att det är roligt och skönt!?

hemul
0

Sias blir säker glad att höra det. Skrattande

[Sias]
1

Det  som beskrivs i #49 av Zepp - är vad som gällt för mig de senaste åren (de första späkade  jag mig och led p g a missuppfattning. Räknade och vägde). Jag MÅR BRA av att äta som Zepp beskriver det - men kan ibland inte låta bli att undra om det inte är så att överviktskilon, om än "bara" 10,  är kroppens signaler om att man ändå inte mår på allra bästa sätt, att man kan MÅ BÄTTRE, och för att så ska ske behöver förändring göras - på något annat än MATEN! Undrar nu, om man inte ska lyssna på dom signalerna -  inte bry sig om extra-kilona, bara slå sig till ro?

Jag börjar allt mer tro att det som behövs - de förändring, rättare sagt kompletteringar till LCHF-kosten - är det som beskrivs i #48 skrivet av mingli  Som jag tidigare nämnt - KROPPS-TRÄNING!

[hurley]
2

Jag håller med dig till 100%. Efter att ha läst Anna Halléns blogg har jag äntligen insett att man måste hitta en kosthållning man är beredd att leva med i resten av sitt liv. Jag vill inte gå från VVs poinsräknande till att räkna kolhydrater eller fettfasta. Jag måste lära mig att lyssna på kroppen och kroppens signaler. Jag mår bättre faktiskt bättre än någonsin (trots att kroppen ibland vill ha både mjölk och vindruvor :)

[mingli]
2

#52: Du verkar vara något på spåren! Glad

Vad som var bra med min långa period på strikt lchf var att jag blev känsligare för vad min kropp vill ha. På så vis var lchf-kuren en sorts rening. Jag blev fri från sockersug, e-nummer och andra gifter.

Kroppens signaler blev tydligare.

[hurley]
0

Det händer att jag också äter ganska strikt, ibland mår jag rätt bra av det. Även de dagar då jag äter lite mer frukt osv så är kolhydratmängden obefintlig om man jämför med hur jag åt tidigare. Huvva! Wasaknäcken och rostmackor i stora lass, chips och läsk. Usch.