Fin och rynkfri hud
Jag har delvis vuxit upp i Syditalien. Och fått sedan barnsben lära mig att olivolja gör huden fin och slät. Vilket jag tillämpat, och jag har en slät hud trots mina 50+.
På senare tid varvar jag med kokosnötsolja. Mest därför att den funkar lika bra och luktar så gott!
Nu inför sommarens skadande sol, ett par tips:
* Slösa med olivolja eller kokosnötsolja. Särskilt viktigt efter en dag i solen.
* Lägg ett tjockt lager av vaselin (den gula varianten med bara naturliga ämnen) över ansiktet en gång i veckan. Ett tips från min iranska frissa.
* Trolla bort kråksparkar med lite honung utblandat med ett par droppar citronsaft. En gång i veckan räcker.
Ibland får jag dyra ansiktskrämer i födelsedagspresent och juklapp. Med konstiga kemiska säljargument för att ge sken av seriösa vetenskapliga studier. Ofta parfymerade (vilket VERKLIGEN inte kan vara bra för huden!)
jag brukar använda jordnötsolja när jag solar 
vaselin är mineralolja så det skulle jag inte vilja ha över ansiktet. men resten är fina tips
Olivolja tycker jag verkligen är toppen! Jag brukar massera in ekologisk olivolja i ansiktet när jag badar och sedan skölja av. Huden blir underbart mjuk, klar och åretfuktad. Jag har även en skvätt i badvattnet som badolja.
OCM brukar det kallas när man tvättar ansiktet med olja.

Jag tror ett mättat fett är det bästa även för huden.
En fröolja är mer reaktiv med syret i luften och bildar fria radikaler när den sönderfaller.
Kokosolja borde därför vara perfekt 
Det är ju ganska aktuellt med "oil-pulling", togs upp nyligen i en tråd, där rek. olivolja eller kokosolja. Fick tag på en länk om Ayurveda som berör detta och där pratas det om den fantastiska oljan av sesam.
Att den oljan är en fantastisk medicin också, kan läka ungefär alla viktiga sjd. och att oilpulling med den oljan också tar bort en massa gifter.
Är det fler som har läst om detta? Har erfarenhet?
Jag har provat oilpulling med kokosolja men känner mig lite tveksam därför att jag upplever oljesmaken ganska negativ men annars använder jag den gärna.
Annars var det ju ansikte/rynkor som var trådämnet, jag är snart 70 år och har om inte babyface så ändå ungdomligt nog för att få kommentarer om det lite då och då. Använder krämer oftast från Yves Rocher men vad jag tror är bra är att jag använder peeling och ökar därmed omsättningen i hudens celler.
sesamoljan smakar ju väldigt mycket, man behöver ju bara några droppar för att smaksätta en hel wokpanna… känns som lite svårt att använda till sköljning. Men jag ska testa pronto!
Jag använder nästan inga krämer i ansiktet (nån enstaka gång bara ) och jag har i prinicp bara lite rynkor på halsen, är 57- tror på arvet där, mamma som är 95 i år är inte så väldigt rynkig hon heller.
tillägg… tvi vad sesamoljan smakar beskt!!
jag använder kallpressat kokosfett, jojobaolja eller avocadoolja.. nu har jag även beställt rå sheasmör på www.crearome.se som jag använder 1 gång i veckan.. gör underverk med torr hud.
Oavsett olja/fett så är det viktigt att man tar reda på att det är kallpressat (virgin eller extra virgin på engelska) för då finns alla nyttigheter kvar som hjälper huden att reparera sig.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Det med rynkfri hus har ju mycket med gener att göra också.
Själv har jag väldigt mycket kolagen i huden, jag kan t.ex inte nypa mig själv lite försiktigt i kinden utan för att få tag på något alls måste jag verkligen ta tag i hela kinden. Ungefär det samma på resten av kroppen.
Min mamma är 49 och har väll någon lite kråkspark, i övrigt inte en rynka :) Kan ju säga att inte många gissar rätt på hennes ålder…
Men olja är viktigt för huden på så många andra vis med! Porerna och ytan på huden ska ju fortfarande hållas lena och fina för att ge en vacker "lyster".
Tänk bara på att olja förstärker solens inverkan på sommaren (eller ja, året om givetvis med…), så använder man inte solskyddsfaktor så var väldigt försiktig med solen!
Hakuna matata!

Har någon här provat att göra rent huden med OCM metoden dvs ricinolja + valfri olja (raps, oliv, kokos)? http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2009/january/the-oil-cleansing-method-mer-naturlig-hudva.html
olivolja som rengöring är kanon. Det rekommenderar jag ofta till mina kunder och speciellt till de som använt en massa "mineraloljetjofräs" förut. Olivolja har även spf 3-4. Den bästa hudoljan är olivoljan pga sin fettsammansättning. Kokosfett, rapsolja och sheasmör kan verka uttorkande på huden i långa loppet- individuellt där.
#7 Bra att du påpekade att oljorna måste vara kallpressade. Det glömde jag.
Vaselinet använder jag därför att det sägs vara återfuktande vilket inte oljorna är.
Rynkor är givetvis genetiskt betingat. Det hindrar dock inte att man genom hudvård kan få en finare hud.
# 11 det är en falsk återfuktning man får av vaselin, läs här: http://www.startplats.se/mineralolja.htm
#12 Jag får hitta ett annat sätt att återfukta huden.
#12 och #13: Läs gärna följande http://www.dermapromedical.se/bc3e767a-cd4a-47f6-9c75-5b11771a531c
#9: Jag har provat OCM och det är det vidrigaste jag utsatt min hud för. Idag, 3 år senare, har jag fortfarande ärr efter aknen jag fick. Många avgudar OCM, andra inte. Det är bara att prova och se vad just din hy tycker.
#14 Mineraloljor är alltså i mångt och mycket att föredra framför vegetabiliska oljor.
Intressant länk som tillförde mig ny kunskap. Tack!
Hej Mingli!
En halv mogen mosad avokado brukar göra under som mask pà huden, den andra halvan fàr ringlad balsamico modena över sig och ned i magen… àterfettning innifràn. 
#16 Ja, mineraloljan är onödigt hatad och omges av många myter. Att oljan täpper igen porerna och rubbar hudens balans har blivit allmän sanning, fast det inte finns någon vetenskap som stödjer det. Jag tycker att diskussionen om mineralolja måste vara mer nyanserad, så att människor kan göra medvetna val. Kul att du hade användning av länken.
Pennylane!
Jag har inte smakat sesamolja enbart, bara haft det som smaksättning, om du går in på länken om Ayurweda så säljer dom en sesamolja som ser väldigt klar ut och kallas "mogen", tror det var 700-750 ml för 149 kr. Kanske det är annorlunda än den man köper i asiatiska hyllan på ICA.
Ricinolja har diskuterats flera ggr i olika hud och nagel och hårvård. Jag var på väg att köpa på apoteket häromdan men dom varnade mig för att det kan utlösa allergier, man ska alltså inte glömma att det ursprungligen är en växt. Tydligen hade det kommit upplysningar om sådana reaktioner. Jag avstår tillsvidare.
tycker det är konstigt att man ska använda produkter till kroppen som är kommen från utvinningen av råolja där bensin är en fraktion. Ett dött material som inte ger avbsolut något till huden. Enda som kosmetikaindustrin tycker är intressant är att det aldrig blir dåligt och att det är väldigt billigt. Läkemedelsindustrin använder sig av mineraloljor för att det är billigt och att de inte behöver tillräkna oljan någon faktor och anpassa recept.
#20: Själv tycker jag det är positivt att ta tillvara det som blir över vid bensintillverkning. Jag förstår inte riktigt problemet, bensin och mineralolja är två helt olika saker. Vad menar du med dött? Vad är definitionen av levande och vad spelar det egentligen för roll? Det man använder på huden behöver inte tillföra något för att vara till nytta. Mineralolja hindrar överdriven avdunstning av vatten från huden och på så sätt undviker man att huden torkar ut. Det är ett skäl till att det används, ett annat är att det använts länge och anses säkert, att det inte behövs konserveringsmedel och att det inte utlöser allergier. Det täpper heller inte till porerna, om det är tillräckligt renat. Kosmetikaindustrin litar jag inte alltför mycket på, men jag tycker att naturkosmetiken är minst lika oärlig som skrämmer folk och kommer med rena lögner om mineralolja, så att folk ska söka sig till deras produkter istället. Alltför ofta när jag läser kritik av "vanlig" hudvård och dess innehåll av mineralolja används tillverkare av naturkosmetik (som har ett intresse av att folk ska bli rädda för mineralolja) som källa. Dessutom, som det står i länken, så är många vegetabiliska oljor också billiga, ändå är naturkosmetik/"naturlig" hudvård ofta dyrare.

#15 Oj! Ska jag testa, och det ska jag nog så ska jag vara väldigt försiktig. #19 Jag har inga andra allergier så jag hoppas det är lugnt för min del.
#17 Hej Cri! Tack för tipset. Ska mosa en halv avocado ikväll till ansiktet och inmundiga den andra halvan med några räkor, ett par droppar citron och crème fraische.
#21 Håller med dig. Det finns så många myter. Oftast spridda av folk som tjänar pengar på dem. Tycker din länk gav många svar. Heltäckande och informativ. Naturligtvis är det skillnad på bensin och renade mineraloljor.
det är mig helt främmande att använda nåt sådant men var och en gör som dom själva vill.
Jag brukar tvätta ansiktet med kallpressad, ekologisk olivolja och huden mår finfint av det! Finnarna försvinner, huden blir slät och återfuktad. :) Men det svider efteråt om jag tvättar mig runt ögonen med det även om det funkar jättebra att ta bort smink med.
#25. Intressant. Jag har bara använt olivolja som hudvårdskräm. Aldrig tvättat mig med den som "tvål". Ska pröva genast i morgon. Tack för tipset!