Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1890 ggr
Athenasmatte
0

Varför går jag inte upp mer i vikt?

Hej alla glada människor! =)

Jag började på LCHF i maj förra året bl.a. p.g.a. min IBS och har sedan dess (förutom att ha fått en fungerande mage) gått upp fem kilo (jag var underviktig när jag började på LCHF så att jag gått upp i vikt är en bra grej!). De första tre kilona kom jättesnabbt, de två sista var lite segare att lägga på sig men sen så bara stannade vikten för några månader sedan. Jag har ätit precis på samma sätt som innan, men jag verkar inte gå upp mer i vikt =(. Jag är fortfarande väldigt smal. Vad beror detta på? Ska jag äta mer fett kanske? Jag vill inte äta för mycket kolhydrater för då blir jag dålig i magen.

Kan det kanske vara så att min kropp helt enkelt är nöjd med den vikt jag har nu och att viktökningen därmed slutat? Jag har tack och lov inte gått ner något igen i alla fall!

Tacksam för svar!

MVH//Athenas matte

Jojo55
0

Vet du vad du har för bmi? Om du vill gå upp mer i vikt måste du antagligen äta lite större portioner av både fett och protein. Om du blir för mätt får du försöka äta oftare. Om ditt bmi är 19 eller över så är kroppen antagligen nöjd.

Athenasmatte
0

Mitt BMI är nu på 20, men jag har väldigt mycket muskler eftersom jag tränar mycket, bl.a. på gym (det är nog mest muskler jag gått upp, men det är ju bättre än inget!). Ser fortfarande väldigt smal ut, men kanske inte lika mager som förr i alla fall!

Jojo55
0

Då är kroppen antagligen nöjd! Om du vill få lite mjukare former får du nog hejda dig med träningen eller börja äta som en häst! :)

johanx
0

Om jag förstått rätt så är det insulinet som triggar fettinlagring, och insulinutsöndring i sin tur triggas av kolhydrater.

Athenasmatte
0

#3; haha, ja kanske det =). Men problemet är att när jag slutar träna så blir jag spinkig =/….men jag får väl kanske vara nöjd nu, huvudsaken är väl ändå att man mår bra =)

#4; Jo, men om jag äter mycket kolhydrater så får jag problem med magen, som i sin tur leder till viktnedgång =(

johanx
0

Då återstår nog bara mer protein och fett men troligen anser din kropp att du har korrekt vikt nu.