Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2565 ggr
smålandsskogarna
0

Ångest

I augusti 2011 började jag med LCHF. Det gick kanonbra i början stadig viktminskning och till dec hade jag tappat ca 10kg. Dock började jag må halvdåligt i november. Tryck över bröstet/ axlen på vänster sida, pirr i kroppen, oro, rastlöshet mm. I december beslöt jag mig för att "äta lite mer som vanligt" men fortfarande vara restriktiv med pasta/potatis/mjöl osv. Mina besvär förvärrades och jag sökte till slut läkare. Dom verkade inte förstå hur jobbigt jag tyckte att det kändes utan tog lite prover och skickade hem mig. Proverna såg "relativt bra ut" (doktorns ord) men måste tas om om 6 månader.

Sedan februari  har jag nästan helt gått i från LCHF, äter fortfarande hellre broccoli än potatis/pasta. Nu mår jag bättre men har ju naturligtvis slutat gå ner i vikt…

Kan denna ångest eller vad det nu var jag hade bero på dieten? Min mage mådde så mycket bättre av LCHF men mitt psyke verkar inte gilla det. Någon med samma erfarenhet?

Nu händer det att jag köper mig lördagsgodis/plockgodis då får jag återigen denna pirrande känsla med oro som följd…

Har jag blivit ännu känsligare för socker eller vad är det som händer i min kropp?

kaisakavat
0

Jag vet inte om jag förstår dig rätt.. Är din fråga huruvuda din ångest kan bero på LCHF/lågkolhydratkosten?

Du beskriver samtidigt att symtomen förvärras när du ökar på kh-mängden, t ex äter lösgodis. Då känns det ju lite ologiskt att ångesten skulle bero på kosten, men det är väldigt svårt att veta utifrån det du skriver. Och vi kan förstås inte veta säkert hursomhelst.

Vilka prover togs, som var 'relativt bra'?

Fortsätter du känna ångest så tycker jag du ska kontakta läkaren igen. Eller annan läkare ifall du upplevde att de inte brydde sig. Ångest är inte lätt att handskas med på egen hand, de bör remittera dig till samtalsstöd och annan adekvat hjälp. Möjligen medicinering ifall det behövs, men då helst utskrivet och uppföljt av någon med bra kunskaper kring dig och din problematik.

saraBvB
0

Tryck över bröstet kan vara magnesiumbrist det kan vara ganska difusa symtom på magnesiumbrist, men det kan vara sånt som att man har tryck över bröstet, känner sig seg i kroppen och också förstoppning. Det påverkar musklerna.

hemul
0

En del blir ju nedstämda/deprimerade på för lite kolhydrater, men ångest har jag inte hört något om. Men omöjligt är det väl inte, särkilt om du inte haft sådana besvär förut.

Men jag får inte heller ihop det. Fattar vi rätt att du blev sämre när du la till kolhydrater? Iofs kanske det kan gå ihop ändå. Det finns väl en skola inom psykologin, eller om det är psykiatrin, som menar att hjärnan "lår sig" nya reaktionsmönster. Dvs att om man en gång reagerat med t.e.x. ångest eller panik, kanske av påtaglig anledning, så är det sedan mycket lättare att återfå reaktionen och då behöver inte anledningen vara lika påtaglig. Det blir självgående liksom. Obs att jag inte har någon egentlig kunskap om detta. Jag bara upprepar vad jag läst och hört.