Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2245 ggr
kitabu
0

Nattarbete

Min dotter är hälsoutvecklare och har fått förfrågan om hon vill hålla en föreläsning för ca 20 killar i åldern 25-45 år som ska arbeta nattskift. 23-06 med telefonsupport(tror jag) Inget fysiskt hårt arbete. Jag har för mig att jag läst här eller på Annikas blogg om att det är stora risker att gå upp i vikt med nattarbete.

Någon som har tips om var hon kan få information. Inget direkt LCHF men det hela går väl ut på att få dem att unvika snabba kolhydrater på natten.

Jag blev ju jätteglad att hon frågade mig om råd. Och den glädjen vill jag att alla här på kolhydrater -ifokus ska få ta del av. Heja oss.

Margareta
0

Stoppa CocaCola är nog mitt första råd.

Den generationen och särskilt de som sitter framför datorer på nätterna dricker enorma mängder CocaCola.

Light är ingen lösning, det får bli Loka eller nåt liknande istället.

KaffeCreme med vispgrädde kanske…

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Naturell yoghurt? Med musli eller dylikt om de vill ha något "mer" och inte äter kolhydratreducerat.

kitabu
0

Det var nog tänkt som en dygnsrytm redogörelse beträffande maten i stort.Jag har för mig att det har handlat om när man ska äta dygnets huvudmål.

magma
0

Det enda jag hört är att man bör försöka äta före kl 12 på natten, och sedan äta nästa mål vid frukost. Jag brukar försöka äta ordentligt på kvällen vid 20 innan jag åker till jobbet, så jag blir rejält mätt utan att bli proppmätt för den skull. Förhoppningsvis klarar jag mig då till frukost, men det är nog större chans till det med LCHF än på kolhydratkost…

Bookjones
0

Jag har jobbat natt i tio år ungefär och vad som funkar bäst för mig är som magma sa. Ät middag sent och försök att låta bli småätandet på natten. Ibland tar jag med nånting litet som en dubbelmacka på polarbröd t.ex. Om vi åt middag tidigt. Sen käkar jag frukost på morgonen och somnar…

Pasi
0

Jag har jobbat natt och åt då, som nu, när jag kände för det….hade absolut inga problem med vikten. Dock åt jag i det närmaste NCNF (ca 20E%k, 20%P, 60%F) då, bla runt 1 kg ost om dagen (jobbade i ostfabrik), med utmärkt hälsa förutom lite kramp då o då.
Man ska äta när kroppen behöver energi och det talar den själv om.

zeretki
0

Jag har en kompis som jobbar natt, har gjort ett tag. Hon har gått upp i vikt och jag tror det är mycket pga det. Tror det är pga av att hon äter för sällan. Om hon äter frukost när hon går upp, 13.00 - sen mellanmål på kvällen och sen inget mer mellan 21 och hela natten! Då blir det väl som att man fastar eller bantar o kroppen ställer in sig på spara?

Pasi
0

zeretki - Låter inte helt otroligt!

zeretki
0

Jag tänker så, att om man är vaken på natten så måste man fortfarande äta som på dan? Flera gånger och regelbundet? :) Så tänker jag iallafall. :)

sussie
0

Jobba natt och gå upp 13! Bara det låter helt galet.

Jag har jobbat natt över 20 år, under årens lopp har man hört alla varianter på hur man "ska" äta. Jag har alltid ätit ett riktigt mål mat mitt i natten frukost på morgonen och när jag kliver upp på eftermidagen. Klart man inte äter som dagarbetare  man sover ju när det är lunchdags. Sen blir det lite olika beroende på om det är första natten eller inte, första natten har jag ätit middag hemma men blir hungrig någon gång vid midnatt ändå. Viktproblem tror jag beror på att många lever på mackor och kaffe. Jag dricker bara kaffe till frukost både på morgonen och eftermiddagen resten av dygnet gäller vatten för mig.

Jag tror att det är jätteviktigt att tänka på sömnen som nattarbetare. Jag vilar/sover någon timme innan jag går på mitt pass försöker sova 7-8 timmat på dagen sen när jag vakar av sover jag ca 4 timmar för att lätt kunna ställa om till nattsömn. Många jobbar natt för att kunna ta hand om barn hund och liknande sover bara omkring fyra timmar vilker är riktigt farligt för kroppen, man kan bl a utveckla diabetes av sånt leverne.