Räkmys, vad har ni på bordet då?
Hejsan!
Ikväll har jag funderat på att käka räkor med älsklingen och funderar lite på vad man kan ha på "räkbordet" i övrigt.. några tips? recept? favoriter?
Funderar på att göra lite västerbottenost chips.. och kanske köpa en bit kall eller varmrökt lax.. aioli är självskrivet.. hm rostbröd är ajaj.. kanske men ska rosta nån opsie?
Ser fram emot lite inspiration i solskenet 
Ha det gött,
MVH Sandra
---------------------------------
Min hemsida: Vikteriet.se
---------------------------------

dipsåser
LCHF solrosbröd fungerar som vilket rostbröd som helst - det är toppen till räkor och går fort att fixa. Blev sugen själv på en räkmacka :-)
Lax är toppen i alla former till räkor och även olika röror. Vi blandar löjrom med hackad rödlök i tjockvispad vispgrädde, enkelt och fantastiskt gott.
Gurkstavar och sallad fungerar också
Numer pensionär i Nynäshamn

Avokado är ett måste till räkor och ägg! Och rödlök :)
Qui dormit, non peccat
# 1 nobban7:
Vad för dippsåser? någon favorit? (färdig/egengjord?).. nått som passar bättre eller sämre till just "fisk/räkbordet"?
MVH Sandra
# 2 Margareta:
Solrosbrödet har jag ej testat än, det kanske skulle vara något..är det något speciellt recept du har i åtanke? Löjromsblandningen lät god, har gjort liknande fast med CF/gräddfil innan.. har aldrig provat med grädde (är det bättre? godare?)
MVH Sandra
# 3 hus-musen:
Avokade höll jag på att glömma, det är ju ett "måste" på bordet.. ägg hade jag inte ens tänkt på (thumbs up).. märkligt haha.. den är ju självskriven när man pratar om "räkmackor"
Är rödlök bättre än andra sorters lök? just till räkor menar jag..
MVH Sandra

#4 Jag personligen tycker mycket bättre om rödlök, den är lite sötare i smaken än vad gul lök är. Gul lök kan vara frän och ta över smaken för mycket enligt mig 
Qui dormit, non peccat

Räkfrossa med ägghalvor och majonäs. That´s it!

Vi käkar räkor varje Lördag, det brukar bli omväxlande räkmacka eller räkcocktail utan några tillbehör utöver detta, tycker det räcker så bra
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag tycker vispad grädde framhäver smaken på löjrom och lök så bra utan att syra ner det som CF gör. Det blir också fluffigare eftersom grädden är så lätt när den är vispad. En annan känsla än en "tung" CF-sås helt enkelt
LCHF Solrosbröd är det receptet som finns här på forumet och som vi även publicerade i senaste numret av LCHF-magasinet.
Numer pensionär i Nynäshamn

LCHF våfflor med creme fraiche, röd lök, löjrom och så massor av räkor till. Eller en ostpaj om man inte blir mätt på bara räkorna.
Tack för alla tips!
Vi hade en mysig och smakrik kväller, kunde givetvis inte prova alla sakerna ni tipsat om men några blev det..
.. och gott var det!!
Hoppas ni får en trevlig lördagkväll allihoppa!
MVH Sandra
åhå det visste jag inte.. det ska jag prova nästa gång!
Tack för tipset 
vad blev det för godsaker på räkbordet? *nyfiken i en strut*
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Min favorit
Wasabi, japansk soya och majo. Passar att doppa både räkor och lax
Egengjord rhode islansås, majo CF lite ketschup och en skvätt konjak.
#14 tistelflikkan:
Nu ska vi se *tänker efter* hehe.. det blev räkor (of course), en bit chilikryddad varmrökt lax, ostchips, dillmajonnäs, vitt vin, minitomater, dipp med rödlök/grädde/rom, kokta ägg, aoli och så hade jag avokado klart.. men glömde den i slutänden
dock blev vi mätta o glada ändå.. maken tog en rostad macka också men den skippade jag