Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1564 ggr
Zolunia
0

Ang. Stevia

Hej alla glada LCHF:are.

Just nu befinner jag mig i Bolivia och jag har en fundering. Här säljs Stevia som ett extrakt. De finns i burkar som ett vitt pulver med lite gröna prickar och består av 70% stevia och 30% fruktos. Det räcker med en teskedsspets för att söta drycker.

Min frågor är följande:

1. Finns detta i Sverige?
  2. Om Ja, vart och hur mycket kostar det? Om Nej, varför inte?

Skulle vara djup tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar, Zolunia.

[Pennylane1]
0

tror inte det finns här och anledningen kan väl vara att det var så pass nyligen Stevia blev godkänt här att alla varianter inte hunnit hit, sen är ju fruktos rätt dåligt enligt nyare forskning att det kanske inte skulle slå här, men det är bara en spekulation.

yvonnel
0

Jag skulle nog försöka avstå från fruktosen. Kanske du kan hitta ren stevia om du frågar efter det, det skulle säkert bli rätt mycket billigare än här hemma.

hemul
0

Vitt steviapulver finns ju, t.ex. på stevia.se. Jag har aldrig använt nåt annat än vitt pulver. Jag köper dock mitt från USA vilket som vanligt är billigare.

Vad dumt att ha i fruktos. Lär ju inte göra så mycket för smaken efterson stevia är så sött och det är så lite fruktos. Jag brukar ibland blanda stevia och socker eftersom smaken av det riktiga sockret då förstärks och man behöver väldigt lite, men det är ju storleksordning en liten tsk socker och en knivsudd steva.

Zolunia
0

Tack för alla svar.

Låter knepigt detta med fruktsocker. Mängden är ju otroligt lite med tanke på hur lite som behövs för att något blir sött med detta. Men jag ska absolut leta och se om jag kan hitta ren steviaextrakt. Funderar på att ha med några burkar hem. :)

hemul
0

Borde ju finnas, det är ju från de trakterna det kommer. Passa dig i tullen bara. Vitt pulver kan nog vara like känsligt. Tungan ute