Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3243 ggr
sarag
1

Om katten själv får välja

För en tid sen såg jag ett inlägg om mat till katten. Någon skrev om att MJAU maten har lite kolisar. Jag kollade genast upp det för vår katt Sigge var en.. om inte tjockis så en mullis med den egenskapen att han aldrig var nöjd. alltid tjatade han efter mer maaaaaaat…!

Jag skiver var för nu efter kanske två månader ser vi att han går ner i vikt. Och vi ser att hans konturer är tydligare och han är lättare att bära.

Nu ger vi honom ett upptinat fiskblock (märket eldorado) på morgonen. En klick Creme freche ellr lite grädde till lunch och MJAU till middag. 

Och vad som kanske är allra bäst är att vi slipper tjatet om mer mat. Fantastiskt!

BigBr
0

Spännande, mina katter klarar swj bra, men min tik som är helt utsugen efter en kull valpar och brukar bli riktigt fet emellan varven, henne ska jag prova på. Har hela tiden haft ris eller makaroner i spadet när jag kokat hennes met nu får det bli slut på det, bara lite grönsaker.

Margareta
1

Det var Amiechan som skrev om LC-kattmat

Visst är det läckert att det fungerar.
Lejon i bur äter rent animaliskt och de blir inte heller tjocka och tycks mätta och belåtna (annars lever nog djurskötarna farligt)

Numer pensionär i Nynäshamn

MeMyselfandI
0

Jag hittar inte det där om "LC-kattmat" - minns du vart det stog?

Margareta
0

Nej men jag skall leta…

_Lo_
0

Googla på BARF (Biologiskt anpassad rå föda) eller Catkins

Det finns även ett Ifokusforum som heter BARF

Margareta
0

Oj vilken gammal tråd.

Sen det här skrevs har mina katter gått över till Carnia Lynxx.

De mår alla utmärkt på fri tillgång trots att de är både fertila och kastrater blandat. Lite dyrare per kg än annat foder, men de äter mindre och blir mätt fortare så jag tror det jämnar ut sig.

http://www.carnia.se/om-carnia.html

Känner ni igen Bitten?

Mooniq
1

Min katt får Carnia Lynx. kattmat. www.carnia.se

Bitten har skrivit på sidan ang. kolhydrater i foder till hundar carnia wolf och katter carnia lynx.

min katt har tappat vikt och har strålande temprament, glänsande päls och jaktinstinkter som är på topp och otroligt lekfull - snart 7 år gammal.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Elshira
0

Katter (och hundar) ska ha lite kolhydrater. Därför är det många som barfar sina djur (finns en ifokussida för det), dvs ger rått kött och inälvor.

Det närmsta man kan komma annars är ett bra blötfoder, t.ex mjau (deras torrfoder är däremot förkastligt), bozitas med flera (bara att läsa baksidan av burken).

Hakuna matata!

Thithi
0

Hur mycket kan en Eurasier tänkas behöva av Carnia wolf på en månad ? 5kg är en väldigt liten påse och priset är ju högt men eftersom att dom förmodligen kommer behöva mindre mat så kanske det jämnar ut sig, någon som vet?

[Pennylane1]
0

det finns en mängdtabell på http://animail.se/ som foderbutiken heter numera…

http://animail.se/carnia-wolf-original-5kg.html direkt till tabellen, skrolla ner

Mooniq
0

Närjag bytte foder till carnia för min katt så märkte jag skillnad direkt. Siggekatten åt ungefär hälften av carnia per dag jämfört med Science Hills som jag hade innan. Carnia är dyrare men drygare och min katt tappade vikt och fick fin päls på kort tid. Nu har jag haft Carnia i över ett år till katten och nu märkte jag för 2 månader sen att han ville inte äta det - så jag köpte en billigar påse - nu har jag köpt carnia igen och nu äter han som vanligt igen.

Jag ger även min katt 1 påse blötfoder varje dag - bara för att vara säker på att han får i sig vatten. Jag e nog en fjollmatte men eftersom han e hankatt och kastrerad så tycker jag det e viktigt att han får i sig vätska, för att minimera risken för ev. grus o sten. Blötfoder innehåller upp till 85% vatten

Margareta
0

Jag har tack vare vår Kif-medlem Cindy som jobbar i en av de djuraffärer jag besöker hittat ytterligare ett alternativ till torrfoder (Feline någonting). Det har ännu bättre "kh-värde" än Carnia och är betydligt billigare. Numer får våra katter alternera mellan de båda för omväxlingens skull. De verkar behöva det. Det finns ett tredje också som är mkt DYRARE men som jag ger som godis när de behöver lite uppmuntran.

Cindy och jag hittade varandra i butiken för ett tag sen för att hon kände igen mig - det kändes kul och sen dess har vi träffats ett par gånger och pratat katt- och hundfoder. Främst hund faktiskt eftersom vi då hade en överviktig labrador.

Skriver in namnet på de andra fodren när jag kollat ordentligt på påsarna.

Mooniq
0

Bozita feline hittar jag när jag googlar. Har provat deras våtfoder till min Siggekatt men han tittade dumt på mig med uttrycket - ska jag äta det där??

Jag får ju prova igen..

Glad

Mooniq
0

Detta klippte jag ur angående Bozita torrfoder Outdoor and Active.. MYCKET kolhydrater där! så det blir nog Carnia i alla fall med 16% kolhydrater.

Obestämd

Sammansättning: Torkad kyckling, bagerivetemjöl, majsmjöl, animaliskt fett, köttmjöl, svensk älg (5,2%), ris, kycklingbuljong, majsgluten, torkad ishavsfisk, heläggspulver, melassjäst, betfiber, dikalciumfosfat, kaliumklorid, nyponpulver (0,25 %), jäst (ß-1,3/1,6-glukaner, 0,05 %).

Berikande tillsatser per kg: Vitamin A 10 000 IE, vitamin D3 1 000 IE, vitamin E 60 mg, metionin 2000 mg, taurin, 1000 mg, koppar 10 mg (koppar(II)sulfat, pentahydrat), mangan 7 mg (mangan –II & -III oxid), zink 70 mg (zinksulfat, monohydrat), jod 0,5 mg (kalciumjodat, monohydrat), selen 0,3 mg (natriumselenit).

Analytiska beståndsdelar: Protein 30%, fettinnehåll 20%, kolhydrater (NFE) 31,3%, växttråd 1,2%, mineraler (råaska) 7,5% (därav kalcium 1,2%, fosfor 1,0%, magnesium 0,07%), vatten 10%. Omsättbar energi 1610 kJ/100g.

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Porta 21 Feline Finest är vårt nya foder. Det finns även som blötfoder. Man får läsa på burkarna för alla är inte riktigt lika bra, någon innehåller tex ris.

http://www.foderexpressen.se/produkt/Porta-21-feline-finest-adult-sensible-10-kg

10kg för 449 kr

Mooniq
0

Jag kollade foderexpressen.se - de hade bara 10 kg-påsar.

på supercat.se hade de 7.5 kg förpackning. Dåligt att ingen av sidorna har direktbetalning/förskottsbetalning. Nu har jag beställt en 7,5 kg förpackning som jag o en kompis ska dela på och se vad våra katter tycker om detta..

Glad

Margareta
0

Affären jag besökte har mindre påsar än så - men då blir naturligtvis kilopriset högre. Våra katter gillar det minst lika bra som Carnia Lynxx.