Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9450 ggr
johanx
8

Smör vs olivolja

Är inte så överdrivet förtjust i smör, skulle det funka att ersätta det med olivolja?

Zepp
0

Ja det gör det.. hade vi levt vid medelhavet så hade vi nog vurmat mer för just olivolja!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Månsten]
0

Är det inte så att växtoljor är bäst kalla, medan de animaliska funkar bäst för uppvärmning, dvs. stekning m.m.

Ett undantag är kokosoljan, som är en superb olja för fritering.

misty09
1

Läste Moniques blogg här i veckan. Hon hade fetter uppe till diskussion och enligt det inlägget har olivolja för högt innehåll av omega 6 för att vara nyttigt.

http://www.lifezone.se/2012/03/28/se/bort-med-oljan!-8535219

Läser man tabellen här som hon lagt in tycker jag man kan se att rapsolja är ett mycket bättre alternativ än olivolja.

Titta i tabellen i kolumnen 03/06 så ser man förhållandet dom emellan. Så låg siffra som möjligt = bra

Den har nästan samma värden som smör och bregottGlad

johanx
0

Jahapp då sket sig det Förvånad

misty09
0

#4 skrivetav johanx

HahaFlört Tror säkert du kanske kan fortsätta med olivolja ändå. Hur mycket äter du? Hur hård är du på att äta helt perfekt? Hur mycket omega 3 i annan form (fisk mm) äter du som kompenserar upp förhållanden dem emellan ?

För du äter väl inte bara olivoljaTungan ute

[tick]
0

#3, den tabellen från kostdoktorn är enligt min mening överförenklad och missvisande. Det man vill ha är DHA+EPA, dvs de långkedjiga varianterna, alla oljarna har 0 av det. De kortkedjiga varianterna kan omvandlas till långkedjiga av kroppen men den processen är ineffektiv och överskott av omega 6 gör den ännu mindre effektiv. Jag skulle absolut välja olivolja före rapsolja. Dels för att få ner totala mängen fleromättat fett och dels för att det är närmare "riktig mat" än den hårt processade rapsoljan.

Wildrat
0

Måste du ersätta det med bara en olja? Du kan väl använda olivolja, kokosfett och kanske makademiaolja? Just den är lite dyr och lite svårare att få tag på men med mycket bättre fettfördelning än nån annan fröolja förutom kokosfett.

misty09
0

Ja men då är det väl viktigt att undvika omega 6 då eller…….förstår jag fel?

Borde inte Andreas Eenfelth (kostdoktorn)ha koll på detta…läkare som han är?

Wildrat
0

Tänkte på en sak också, du måste inte heller använda bara en sorts fett vid matlagning osv. Man kan ha både smör och olja till stekning tex.

Bregott är tex gott när man vill ha kallt "smör" på kött eller liknande. Det är ju smör och rapsolja blandat. Ännu godare tycker jag att Bregott mellan är och där har de bara blandat i vatten…

[tick]
0

#8, ja, det är bra att undvika för mycket o6 och rapsolja har mer än dubbelt så mycket som olivolja. Därav mitt svar, som var angående påståendet att rapsolja skulle vara bättre än olivolja.

misty09
0

Ja fast rapsolja har mycket mer omega 6 än olivolja vilket gör att förhållandet där emellan blir bättre. Det är ju en balans mellan omega3 och 6 vi vill ha i vår kropp. Olivolja har inte balansen.

Rapsoljas sammansättning liknar smör och bregott och allergikvoten är mycket lägre.

dg-d
1

Förrutom O3-O6 balansen måste man även kolla på tillverkningen. Vad jag förstått finns det kallpressad rapsolja i Sverige, här t ex är det bara olivoljan som är kallpressad så den använder jag när jag inte vill använda smör eller kokosfett. Och då kan man ju öka O3 på annat sätt för att få en bättre balans. Det är ju iaf i kroppen balansen är viktig ;-)

[tick]
1

#11, jovisst, men som jag sa har veg.oljorna bara kortkedjigt o3 som inte tillgodogörs speciellt väl. Det är de långkedjiga varianterna som är inblandade i inflammationssänkandet, inte de kortkedjiga. Eftersom inga av oljorna har långkedjigt o3 är det antagligen lika bra att bara titta på o6-mängden och satsa på oljor med lägst o6 om man nu måste använda olja.

Sen är det är inte bara balansen som är viktig utan även att hålla totala mängden fleromättat fett nere, för att minska den oxidativa stressen. som också är inflammatorisk.

johanx
0

#13 Var hittar jag långkedjiga varianter? Har smör sådant?

Zepp
1

De längkedjiga varianterna (EPA, DHA) hittar man bara i animaliska livsmedel, samt i alger.

Främst i fet fisk men även i låg mängd i ägg och kött frän gräsbetande boskap.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=500&lang=sv

MimLan
0

Varför inte ister och talg? Fantastiskt som stekflott.

johanx
0

#15 Inte i smör eller, är inte det ett animaliskt livsmedel?

#16 Tack för tipset

[Pennylane1]
0

# 15  kokosfett då? Det är ju vegetariskt men brukar ju anses vara bra!?

Zepp
0

Jo i ister och smör om det kommer från gräsbetad boskap men inte i så stora mängder.

http://www.wwf.se/source.php?id=1120392