Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5028 ggr
Wildrat
0

Opastöriserad mjölk

Är det nån som har tips på hur man kan få tag på opastöriserad mjökl från antingen ko eller get? Eller snarare hur man hittar bönder i trakten som är vettiga… De har ju inte hemsidor precis, iaf inte i Eskilstunatrakten.

Att bara åka ut på landsbygden och fråga känns inte som nån bra idé.

Mooniq
0

Jag har för mig att det är förbjudet för mjölkbönder att sälja opast. mjölk utan de får bara använda för privat bruk - all annan mjölk ska pastöriseras.. Borde gå att googla bestämmelser, regler mjölk

hoppas i alla fall att du hittar det du söker

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

nobban7
1

Att bara åka ut på landsbygden och fråga är nog den bästa idén.
Från slv.se : Opastöriserad mjölk får inte säljas i butik, utan bara säljas eller skänkas bort i liten skala på bondgårdar direkt till konsument.

[Månsten]
0

Getmjölk är nog svårt att få tag på, eftersom det inte finns så många bönder som håller getter. Men komjölk är lättare. Knacka på hos en mjölkbonde, så får du säkert köpa mjölk. Om inte, så tipsar h*n om vem som säljer.

Elshira
0

Det är inte icke homogeniserad mjölk du söker (dvs behandlingen där fettet slås sönder till små partiklar)? I sådana fall har arla "gammaldags mjölk" som är en ohomogeniserad mjölk.

Pastörisera gör man när man hettar upp mjölken snabbt och sedan kyler ner den, detta för att få död på ev bakterier osv.

Är det fortfarande opastöriserad mjölk du söker så är det nog bara privat handel av bonde som gällerGlad Mjölk går bra att frysa, så du kan köpa hem och tina efter behov =)

Hakuna matata!

ÅsaP
0

Det är inte förbjudet att sälja opastöriserad mjölk på bondgård. Jag köper min mjolk i Kungälv på Guddeby Gård, de har Jersey kosor som ger underbar mjölk med 6,5% fett. Köper 10 liter varje vecka, och har den i kylskåpet. Det var inte lätt att hitta, men om du börjar med att hitta någon bondgård och fråga, de känner ju varandra! Lycka till!

Wildrat
0

#5 Hur fick du kontakt med den bonden?

#4 Tack, men det är opastöriserad mjölk jag vill ha. Läser precis en intressant bok av Jonas Coltings bror Fredrik som handlar om just mjölk och varför den bör vara opastöriserad, om hur lurade vi är av industrin osv. Rekommenderas varmt. Mjölkrevolutionen heter den.

JAUS
0

Opastöriserad grädde (mjölk använder jag inte alls) från gräsätande guernseykor skulle vara en dröm. Guernseykornas mjölk innehåller nästan 100% A2-mjölk och är helst överlägsen alla andra rasers. Av grädden skulle jag kunna göra smör och salta efter behag och behov. Mjölken måste vara åtminstone ekologisk om inte gräsbetande finns att få tag på. Opastöriserad kraftfoder mjölk är av inget intresse för mig.

När det gäller kött så skulle wagyurasen vara överlägsen med sitt extremt marmorerade omega-3-rika kött.