Det vita giftet
Denna vecka på Efter tio med Malou von Siewers så pratar de om kost som inte är bra, socker och som idag vetemjöl.
De pratar om "det vita giftet" och gästerna är positiva till att ta bort vetemjöl ur kosten utom en nutritionist (?) sm hela tiden sitter och bjäbbar emot de andra.
Kineseologen Ulf visar hur snabbt vetemjöl påverkar en kropp genom att ta in en man som lägger sig på en brits. Ulf känner efter hur mycket mannen kan trycka emot med olika muskler i bl.a. armar, nacke och benen. Det går bra första gången men sen får mannen ta en tugga vitt bröd och innan han ens tuggat klart så visar Ulf att mannens muskler påverkats av vetemjölet iom att han blivit svagare och orkar inte hålla emot lika bra som nyss.
Kan det stämma att vetemjöl påverkar kroppen så snabbt?

Om det kan stämma går så klart att forska fram, men jag tycker att det verkar osannolikt. Om man gör ett dubbelblindtest med lämpligt antal slumpvis fördelade personer får man svaret.
Dubbelblind innebär i ett sånt här fall att inte vare sig försöksledare eller testperson vet vad provet går ut på eller vilken skillnad det är på livsmedlen som används vid provokationen. Det är ett prov som är ganska lätt att göra.
Du menar att en kinesologi skulle vara pålitlig som bevis i detta? Näppeligen.
Dom kunde lika gärna haft en aura-läsare där eller en som använder pendel. Samma trovärdighet i min bok.
Jag tycker det verkar solklart överdrivet. Osannolikt att det skulle påverka så snabbt och så radikalt.
Jag är iofs redan skeptisk till kinesologer sedan en bekant tog sin 7-årige son till en så'n. Minns iofs inte vad problemet var, men nåt med magen tror jag. Kinesologen ifråga tyckte att de skulle trycka i ungen massor av piller varje dag. Flera olika sorter. Kinesologpiller för en smärre förmögenhet, som man inte vet ett skvatt om egentligen.
För mig är tanken på att vänja en unge vid pillertänk/ätande fullkomligt horribel! Som tur är även för unges föräldrar.. som sa Nej Tack!
Vet inte om alla kinesologer jobbar så, men larmklockorna ringer.. och inte ringer de mindre nu. 

Fejk skulle jag vilja påstå.
Qui dormit, non peccat
Att vetemjöl inte är nyttigt vet vi men att det skulle påverka kroppen så snabbt är inte möjligt på nått sätt. Vilket ämne i mjölet skulle gå ut i blodet och hinna påverka kroppen innan brödet ens har hunnit ner i magen.
Jag letade i listan till vänster för att se om någon mer hade skrivit om detta men inte förrän i samma stund som jag publicerade mitt inlägg i denna sak så kom detta också upp.
Jag tror inte heller på den snabba reaktionen aven om det säkert finns många som kan råka illa ut, mer då som professorn hävdar. Men vad som mest av allt behövs är oberoende forskning.
Det ser ut som Hokus Pokus. Det måste ta mycket längre tid att se resultatet när man äter något. Den måste pasera magen, tarmarna, etc.
Har själv inte sett programmet, men vet vi egentligen hur kroppen reagerar på nåt som den inte tål? Det kanske inte ens behövs att ämnet passerar magen och kommer ut i kroppen utan det räcker med att man tar ämnet i munnen.
Var för många år sedan på en Kinesiolog-kurs en veckända och kursledaren påstod att apelsin reagerar de flesta negativt på. För att "bevisa" så testade han oss alla med att vi fick hålla i en apelsin och gjorde ett muskeltest. Alla blev svaga utom jag och en till person, till kursledarens stora förvåning. När både jag och den andra sa att det var länge sen vi hade ätit apelsin (jag hade hört nånstans att apelsin inte var bra för njurarna), så fick ta en klyfta i munnen och si vi reagerade genom att bli svaga.
Ja, inte vet jag, men så reagerade jag i alla fall.
Men det måste väl ha kommit fram nåt mer om mjölet i programmet. Informera gärna ni som har sett det.
Jag tycker mer det liknar mentala effekter av förmodad styrka/svaghet.
Om jag tänker att jag är svag, så blir jag svagare.
Många av oss har nog sett testerna när folk får göra kraftprov före och efter de 'tänkt rätt tanke' om sig själv. I de testerna får de visualisera att de är starka - och blir starkare. Här tvärtom, planterar man in tanken 'se här, nu blev jag svag'. 
Jag såg samma program idag. Hartestat på en person som reagerade på samma sätt som han i studion. Dock visste denna personen inte alls vad som skulle hända. Men resultatet var exakt likadant som det dom fick i studion. Om det är just mjölet vet jag inte. Men något gör det i alla fall. Men jag ska testa på en person till men ska göra det lite annorlunda och se om svaret blir det samma.
Dock blir det nog inte förrän i morgon. Men om någon är intresserad av att veta hur det gick kan jag skriva ett inlägg här sedan.
jag blir täppt i näsan inom en kvart om jag äter något kolhydratrikt, så nog kan det gå fort. tror inte på det där med kinesologen ändå men..

Bluff och båg enligt min mening. Om ni tittar på inslaget så kan man se hur kinesologen lägger tryck på killens ben med vänster hand under knät och har "mothåll" vid vaden med höger hand. Hela britsen flyttar sig. Efter bullintaget gör han på samma sätt men genom att inte ha samma "mothåll" med höger hand vid vaden så kan inte killen hålla emot så klart och britsen rör sig ytterst lite. Case closed! 
Bluff eller inte, vad vet jag..MEN det var ju ändå rätt intressant att han inte behandlar människor som äter vetemjöl:)
#12 Tack bustas! 
*
Personligen så gillar jag när folk pratar skit om spannmål.. 
..men när budskapet är viktigt är det bra om budbäraren är trovärdig. I detta fallet - tyvärr icke.
#12 Ja och alla andra också.
Du får faktiskt den effekten. Den är dock allra tydligast i armarna. Nu har jag gjort detta på tre personer med samma resultat. Första gången testade jag bara meden bit bröd. Men även om jag inte gillar mjöl över huvudtaget så funderade jag lite på hur det kunde bli sådant resultat. Han i studion hos Malou pratade ju mycket om nervsystemet och hur det styr över kroppen. Och det är ju sant, men började då fundera på om man får samma resultat av tex korv. Så de två sista personerna jag testade påfick dom en bit korv först, (bra korv med 97% köttmängd) och resultatet blev likadant, de blev svagare, främst i överkroppen. Och sedan en bit bröd och ingen skilnad mot korven.
När jag testade armarna innan tuggan så la jag ganska hårt tryck på men efter tuggan behövdes verkligen inte så stort tryck för att få ner armen. Sedan är det ju så att när du väl fått ner armen en bit är det mycket evårare att hålla emot så det går väldigt lätt att treycka ner armarna.
Kan säga att ingen av personerna hade en aning om vad som förväntades hända och alla reagerade på samma sätt.
Så kan det kanske vara så att kroppen blir lite "upptagen", det händer något annat. Du har mat som är på väg ner i magen och måste tas om hand. Dels ska musklerna jobba ner maten till magen och sedan starta upp bearbetningen. Då går det många impulser samtidigt och det är ju fastställt att ensamma signaler är snabbare, de får ju "fri väg"
Någon hade ju skrivit längre upp i tråden om samma test fast hålla i en apelsin, det borde ju bli lite samma sak det du är mest koncentrerad på, som är huvuduppgiften är att hålla apelsinen… Men några kanske klarar av att inte hålla fous på just apelsinen och då klarar testet lika bra som innan, det är ju svårare att få kroppen att låta bli att ta hand om tuggan…..

Egentligen så är det precis samma sak som man gör med småbarn, man distraherar kroppen och/eller tanken med något och vips så går det jättelätt att få på den där strumpan eller knäppa knappen för barnet är upptagen med något annat.
Qui dormit, non peccat

Aha, det är därför boxare som får "käka läder" oftast förlorar. 

Mjäken "Kan det stämma att vetemjöl påverkar kroppen så snabbt?"
JA ABSOLUT! säger jag, grundat på personliga erfarenheter!
Min erfarenhet är också att många människor är så skeptiska till sånt som är annorlunda än inom sjukvården. Det ifrågasätts och baktalas, oftast utan att man ens kommit i kontakt med det, inte har någon kunskap om eller någon som helst erfarenhet av det! Tyvärr jämförs sjukvårdens metoder, tester, undersökningar med kinesologi (som det finns olika grenar av) och i många fall anses sjukvårdens vara de enda gällande, oavsett vilket resultat det blir! Om patienten blir hjälpt eller ej!
Inslagen om "vita gifterna" tycker jag var helt fantastiska och välbehövliga! Att jag tycker så det beror på att jag vet vad det man äter kan ställa till med - och att sjukvården p g a okunskap om hur kosten kan påverka vår hälsa (ingår inte i deras utbildning, som en läkare sa) kan stå helt maktlösa. P g a den okunskapen valsade jag i över 10 år runt inom sjukvården, på alla tänkbara avdelningar på det stora sjukhuset, träffade landets ledande experter på flera områden - till slut fick jag beskedet att alla resurser tömts. Alla prover helt perfekta, jag borde varit kärnfrisk - men alla såg ju hur uruselt jag mådde. Orkade inte lyfta ens ett kilo, inte gå 2 meter. Jag bara åt och sov! (blev överviktig). Den ena medicinen efter den andra skrevs ut. Hemska biverkningar gjorde att jag till slut inte klarade av någon. När jag skrevs ut från sjukhuset, följde en läkare med mig utanför sjukhuset - sa; -"Det här får jag egentligen inte säga, men jag gör det ändå. Hjälpen finns för dig någonstans därute, utanför sjukvården. Sök alla alternativ du kan. Ge inte upp". Det sporrade mig. Jag greppade varje halmstrå. Av en slump läste jag ett inslag i en gammal veckotidning om en kvinna som blivit fri från de allra gräsligaste besvär, med hjälp av kinesologi, som jag aldrig hört talas om. -Kan hon bli bra, kan jag - tänkte jag, och tänkte på vad läkaren sagt. Det fanns inte många kinesologer i Sverige då - men lyckligtvis en i närliggande stad. Vid FÖRSTA besöket fick jag beskedet att det troligtvis var något jag åt som var orsak till alla de symtom jag beskrivit. Något som var mycket vanligt, vanligare än man kan tro. Jag hade då själv börjat misstänka att det kanske var så - blev så glad att det ÄNTLIGEN var någon som nämnde ORSAKEN till att jag mådde så dåligt. För att göra en lång historia kort - när jag slutade äta det som var DEN BAKOMLIGGANDE ORSAKEN försvann ett efter ett av de gräsliga besvären.. Jag återvände till livet. Men jag kan aldrig mer äta något av det som gjorde mig så sjuk. En stor orsak till att jag valt LCHF - är att det är en kost fri från de "vita gifterna" (något som jag tror är orsak till att så många berättar om att de mår så bra på denna kost).
I avsnittet idag berättade en mamma om hur hennes dotter hade utslag på hela ryggen. Sjukvårdens diagnos - nässelutslag, som skulle hållas i schack med medicin. Istället för att ta reda på vad som är den bakomliggande orsaken. Som mamman själv gjorde - slutade med "vitt gift" - och utslagen försvann.
Jag önskar och hoppas att kostens betydelse för hälsan inom en snar framtid kommer att vara något som självklart tas fasta på inom sjukvården i Sverige. Och även att alternativ-metoder kommer att finnas - som de gör i andra länder - vara en självklar del av sjukvården i Sverige. Alla "metoder" behövs!
Om man äter nötter och är allergisk så kliar det ju i halsen och munnen innan det tagits upp av magen, så visst måste det man äter kunna påverka kroppen väldigt snabbt? Fast det kanske räknas som kontaktallergi?
Men jag tänker att om man först har använt musklerna för att hålla emot och sen ska göra samma sak igen så är det klart att musklerna är svagare än första gången. Man har ju tröttat ut musklerna lite redan, eller?
Men du märker väl att det kliar, eller hur? Jag har aldrig kännt mig kraftlös efter att ha tagit ett bett på en macka.
Tsssss, vilken bluffare!!!!
#20skrivet av Novisan "Men jag tänker att om man först har använt musklerna för att hålla emot och sen ska göra samma sak igen så är det klart att musklerna är svagare än första gången. Man har ju tröttat ut musklerna lite redan, eller?" NEEJ då! Kinesologitest handlar inte alls om muskelstyrka på det sättet - som t ex när man styrketränar - utan om "kroppens signaler", signaler om vad som är bra - resp dåligt för just DIG (test kan även gälla dosering av preparat och mycke annat).
När det är något som kroppen signalerar NEJ till blir man totalt orkeslös i armen, hur gärna man än vill och hur man än tar i, så har man ingen ork alls. Det är som att kroppen skriker NEEEEEJ! det här är totalt fel! När kroppen signalerar JA - då är man så stark att det känns som att man kan lyfta en oxe. Omöjligt att bluffa.
Ni som tvivlar, är skeptiska - varför inte gå till en kinesolog och testa!?