hur lyckas med äggmjölk?
Alltså, jag får inte till min äggmjölk. Det blir bara en massa äggklumpar i som är fruktasvärda att dricka. Man ska väl hälla på kokande vatten? Eller ska det vara svalare o bara knappt sjuda som när man gör Bea? Jag blandar äggulor, kokosfett o häller på kokande vatten och vispar.
Vanlig visp funkar nog inte, man måste nästan ha en stavmixer eller matberedare så det vispas tillräckligt snabbt.
…jag brukar koka vatten+smör, sen vispa i äggen med elvispen:)
kör med elvispen och det blir inga klumpar. Men jag blandar inget först utan låter äggen vara "hela" ich smöret i klumpar innan jag börjar hälla vatten och vispa.

En bra mixerstav är mitt knep! Jag mixar först äggen, sen häller jag över kokande smör och vatten (smälter smöret i vattnet) och fortsätter mixa. Jag har aldrig några problem.

F.ö. har vi haft långa diskussioner om temperaturen och förekomsten av avidin (använd sökfunktionen). Jag mätte och konstaterade att jag inte kommer upp till 70 grader i min, och när jag kommer i närheten blir skummet hårt och lite läbbigt tycker jag.
Så jag försöker att inte dricka äggmjölk mer än ett par gånger i veckan för säkerhets skull.
#6 Ja jag har läst den tråden, men det är väl värst om man använder äggvita?
Jag har testat med mixer också men jag tycker verkligen inte det blir bra då heller. Det blir ändå som trådar och smulor/grynigt av ägg. Jag kanske helt enkelt inte gillar äggmjölk.
Men när man gör bea så kokar man ju det inte. Ska kankse testa att göra så, fast då har man ju i vinäger också, kanske gör skillnaden. Det vill man ju kanske inte ha i äggmjölk.
ja det är endast om man använder äggvita man ska tänka på upptaget av biotin! Och det gjorde du ju inte… min äggmjölk blir inte grynig utan len och fin…

Jag använder inte vitorna och har inga problem med konsistensen. Vispar smält smör med äggulor och tillsätter vattnet. Men det kokta vattnet brukar hinna svalna lite innan jag tillsätter det.

Jag tror trixet är att mixa MEDAN man häller i vattnet inte efter.
Köp en stavmixer!
Jag knäcker i äggen, klickar i en rejäl dos av smör, häller i kokhett vatten och kör i med mixern. Aldrig att det blir några klumpar.
Jag knäcker äggen och häller på kokande vatten och sedan låter jag det stå så en liten stund just för att äggvitan ska hinna varmas upp lite, för avidinets skull. Alltså innan jag mixar sönder äggulorna och tillsätter fettet och smaksättningen.
Har aldrig några klumpar, använder stavmixer.