Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 8522 ggr
lenmor
1

LCHF-glass

Hittade sockerfri glass "LCHF, Lågt GI" på ICA Tillverkad av Alvestaglass AB.

0,5 gr kolhydrater/100 gr (naturliga sockerarter) Sötningsmedlet heter acesulfame K.

Den är jättegod och det verkar nästan för bra för att vara sant. Någon som känner till den här glassen?

dejsi
0

Meningen med lchf är att lära sig att äta mat utan söt smak.

Kanske tråkigt, men acesulfam är ju kemiskt tyvärr.

Jag kämpar emot sötsuget som blir bättre om ett halvårFörvånad

Magica1970
1

Jodå, den har diskuterats här. Finns betydligt bättre glass.

[Pennylane1]
0

den tillhör absolut inte de värsta. De menar att de har valt det sötningsmedel som är minst dåligt, tills vidare.  De har iallafall lagt sig vinn om att göra en så bra sockerfri produkt de kan. Läs på deras sida…

[ErikSvensson]
0

Otroligt tråkig glass. Som att äta smaksatt vatten. Dyr var den också!

Brynhilde
0

Skulle jag vilja ha glass gör jag den själv på äggulor, grädde och vaniljpulver. Går att blanda i Mascarponeost, creme fraiche eller smetana också.

Går att variera med olika smaksättningar. Tex

• Bär
  • Snabbkaffepulver/kakaopulver (Moccaglass)
  • Ingefära, färsk eller torkad
  • Kanel
  • Citronskal, rivet
  • Limeskal, rivet
  • Mörk choklad, mandel, nötter, hackat
  • Kakao, chili
  • God alkohol, som whisky, cognac, rom, arrak

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

dejsi
0

Brynhilde: Låter vettigtGlad

Magica1970
0

Tiramisu-glass gör jag som i receptet för smeten (lite sukrin istället för socker och äggvitorna hoppar jag över). För att ersätta biskvierna doppade i kaffe så låter jag lite frystorkat kaffe smälta i bacardin. Fungerar bättre att bara ställa in i frysen istället för glassmaskin.

En snabbglass är vispad grädde och i det hacka ner frysta hallon. Eller bara tugga på lite frysta hallon.

JMW
0

När man gör glass med grädde så är det ju äggulor också. Jag undrar vilken funktion gulorna har i den färdiga glassen sedan?

Jag brukar göra glass på grädde, äggulor och yoghurt. För så står det i receptet. Samma där. Vad är det gulorna gör?

Magica1970
0

#8 Smak och stabilitet kan jag tänka mig.

babbis1
0

Vi har letat frenetiskt i Malmö och Trelleborg i flera månader och idag hittade vi en frys full av glassen hos Özen Allfrukt i Malmö.

Vi köpte choklad och vanilj, ca 43 kronor för en liter, smakar inte så krämigt som vi förväntade, men absolut god och känns som vanlig glass i munnen. Lite mosade bär till och den blev mycket god. Lite fadd i smaken, innehåller bara 15 % låglaktosgrädde, annars höjs kolhydrathalten för mycket, enl tillverkaren. Vi själva anser att dubbla gräddmängden hade gett lite mer krämighet och enligt oss, försumbart mer kolisar. Detta är ett bra alternativ om man inte vill/orkar röra glass hemma. Visst kostar den, men hur ofta köper man egentligen glass?

Man kan äta en skopa glass till frukost, eller lchf-pannkakor med glass och hallon, om man tröttnat på ägg och bacon, om man känner för det, ratiot är ju bra. Tungan ute

Magica1970
2

#10 "Detta är ett bra alternativ om man inte vill/orkar röra glass hemma. Visst kostar den, men hur ofta köper man egentligen glass?"

Jag väljer att vända på det. Jag äter glass så pass sällan att jag orkar göra egen när jag väl är sugen :)

Marith S
0

Jag tycker lchf glassen är kanongod…. inte äckligt söt….  åt den med lite hallon till, det var suveränt gott…..

[Pennylane1]
0

kanske den som jag köpte var något fel på för den smakade papper!

[Pennylane1]
0

# 1 meningen med lchf är att äta lite kolhydrater och mycket fett. Inget annat är stipulerat, alltså inte heller att lära sig äta mat utan söt smak. Var och en bestämmer själv hur man vill utforma sin LCHF.

dejsi
0

#14 alla kanske inte behöver utesluta sånt som smakar sött, men många är kolhydrat/socker-känsliga och då bör man avstå. Risken är då stor att dessa personer ökar eller återgår till mer kolhydrater. Det talas alldeles för lite om sockerberoende (läs kolhydrater). Det är svårare att bli av med än att bli nykter alkoholist. Sockerberoende ska naturligtvis avhålla sig från alkohol också. (Lyssnade på Bitten Johnsson på youtube om detta)

Magica1970
0

#15 "alla kanske inte behöver utesluta sånt som smakar sött, men många är kolhydrat/socker-känsliga och då bör man avstå."

Och det var ju det Pennylane1 skrev "Var och en bestämmer själv hur man vill utforma sin LCHF."

[Pennylane1]
0

ja vi kan inte dra alla över en kam, dejsi det var ju du som gjorde det i #1 Flört

Och härinne talas det väldigt mycket om sockerberoende!

dejsi
0

Tack, då ska jag leta härSkrattande

[Pennylane1]
0

titta i vänstermarginalen nästan längst ner, där finns "Vi som är beroende"

dejsi
0

Jo tack jag såg det nyssGlad

Fiana
0

Läst om den förut. Den är full med "skit" var väl mer eller mindre koncensus när den var upp tidigare, vet inte om det var på kostdoktorn eller var det var.

Göra egen parfait utan massa "skit" i är lätt. (vispgrädde, äggulor och smaksättning).

[Pennylane1]
0

mer eller mindre konsensus jaha ja… den är inte lika full av skit som den mesta annan glass, vidhåller jag envist, har stått och läst innehållsförteckningar och jag tycker inttne det är speciellt illa faktiskt. Om man betäänker att 98% av befolkningen(eller vad det kan vara) äter betydligt värre glass dagarna i ända så ---

Magica1970
0

Hellre i så fall Sias ekologiska glass. Fin innehållsförteckning för att vara köpeglass.

[Pennylane1]
0

fast 21 gram kolisar…. ja var och en får avgöra själv… men ibland blir det liite väl rabiat… skillnad om det är något man äter varenda dag…

Aniara4
0

Jag kunde ju bara inte låta bli när jag såg den i butiken, smörkola lät ju gott och innehållsförteckningen började bra: grädde, äggula, cocosfett, innan konstigheterna började rada upp sig.

Jag tyckte den var… ätbar, med lite vilja och vaselin. Inte direkt god, ganska blaskig, men den kan funka som surrogat nu när jag ska göra en ny kraftsamling och sparka ut kolhydraterna. Med start i övermorgon. När jag blir toksugen på glass kan jag ta fram den här, lite som en kompromiss med sockermonstret. Under omställningsperioden alltså, det är inget jag tänker fortsätta äta när jag väl fått rätsida på mig själv! Utom kanske vid väldigt särskilda tillfällen.

gun92884
0

#25skrivet av Aniara4

Varför inte göra din egen glass? Ingen maskin? Inga problem! Jag har maskin men orkar inte dra fram den … eller kanske jag skulle säga, jag har ingen lust att göra ren den efteråt, så jag häller smeten direkt i portionsburkar och fryser dem.

Har kommit på att sättet att få glassen att inte frysa stenhård är att använda vitorna också … har prövat nästan alla förslag för att få glassen mer ätvänlig, men detta är det enda som verkligen fungerar. Jag är inte rädd för råa äggvitor, annars går det ju att få tag på pastöriserade … detta är mitt recept och det blir lika bra varje gång … Tungan ute

Världens enklaste glass

6 ägg, separerade i gulor och vitor

6 dl vispgrädde

sockerersättning motsvarande 50 gr - jag använder erythritol (sukrin) med en knivsudd Steviapulver -

vaniljpulver eller essens, kakao eller snabbkaffepulver enligt tycke och smak

Börja med att vispa äggvitor hårt - ska hålla uppochnerprovet

Vispa äggulor pösigt med sockerersättning

Häll i smakersättning i grädden och vispa till lös vispgrädde - alltså inte tårtfast

Blanda gulor och grädde, rör försiktigt i äggvitorna och eventuell smakhöjdare som frusna blåbär, hallon eller jordgubbar … det gör inget om det syns litet äggvitemoln. Hälll upp i portionsformar - jag river gärna litet mörk choklad över toppen - täck och stoppa in i frysen. Efter ett par timmar har man soft serve, efter längre tid, 'riktig' glass.

gun92884
0

25skrivet av Aniara4

Varför inte göra din egen glass? Ingen maskin? Inga problem! Jag har maskin men orkar inte dra fram den … eller kanske jag skulle säga, jag har ingen lust att göra ren den efteråt, så jag häller smeten direkt i portionsburkar och fryser dem.

Har kommit på att sättet att få glassen att inte frysa stenhård är att använda vitorna också … har prövat nästan alla förslag för att få glassen mer ätvänlig, men detta är det enda som verkligen fungerar. Jag är inte rädd för råa äggvitor, annars går det ju att få tag på pastöriserade … detta är mitt recept och det blir lika bra varje gång … Tungan ute

Världens enklaste glass

6 ägg, separerade i gulor och vitor

6 dl vispgrädde

sockerersättning motsvarande 50 gr - jag använder erythritol (sukrin) med en knivsudd Steviapulver -

vaniljpulver eller essens, kakao eller snabbkaffepulver enligt tycke och smak

Börja med att vispa äggvitor hårt - ska hålla uppochnerprovet

Vispa äggulor pösigt med sockerersättning

Häll i smakersättning i grädden och vispa till lös vispgrädde - alltså inte tårtfast

Blanda gulor och grädde, rör försiktigt i äggvitorna och eventuell smakhöjdare som frusna blåbär, hallon eller jordgubbar … det gör inget om det syns litet äggvitemoln. Hälll upp i portionsformar - jag river gärna litet mörk choklad över toppen - täck och stoppa in i frysen. Efter ett par timmar har man soft serve, efter längre tid, 'riktig' glass.

gun92884
0

… hmmm … jag försökte ta bort dubbla inlägget men det tycktes inte gå … Rynkar på näsan

[Pennylane1]
0

man kan itne ta bort själva posten bara innehållet i den, eller gick inte det heller?

gun92884
0

#29skrivet av Pennylane1

… nix … det gick inte heller Rynkar på näsan

Marylojs
0

Den glassen måste jag leta efter!

gun92884
1

#31skrivet av Marylojs

… är det jag som tänker långsamt idag? Varför i hela friden vill du hitta denna glass när det sägs att den är blaskig och inte särskilt god? Förvånad

Det går jättefort att göra din egen!

Marylojs
1

#32 För att jag gillar att bilda mig en egen uppfattning om saker och ting, framförallt om något så subjektivt som smak, och för att tid är det absolut sista jag har i överflöd.

gun92884
0

#33skrivet av Marylojs

OK … jag håller helt och fullt med om denna syn Skrattande