Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7442 ggr
Vax_malin
0

Fattar ingenting

Jag började med LCHF kost för 6 månader sedan. Jag tränar löpning ungifär 5 dar i veckan och gjorde de även under första månaderna med kosten. Under jul kände jag mig starkare en någonsin konditionsmässigt och kunde springa en mil hur lätt som helst, blev ungifär 5 mil i veckan under den perioden.

Har tränat väldigt flitigt hela hösten och vintern och det har gått väldigt bra fram till för ungifär två månader sedan då all löpning bara går åt pipan. Började ta det lungt med träning.

Under hela denna tunga perioden har jag haft ständig värk i kroppen och tiderna bara försämras hela tiden, från att ha tagit milen på 45 min klarar jag knappt 50 min längre. Trodde försämringen berodde på överträning men vet faktiskt inte längre.

Iaf ställde jag upp i ett milslopp i helgen efter att ha vilat två veckor från löpningen. Startade loppet och efter 1km var jag helt slut och anfådd, pressade mig fram mot 4 km och där fick jag lov att bryta, kroppen ville inte längre.

Misstänkte att försämringen kanske berodde på järnbrist eller något annat men var till vårdcentralen och tog blodprov och alla prover visade på normala värden.

Vet inte vad jag ska göra och funerar på om det är kosten som gör att jag blivit så kass på o löpa. Jag äter en relativt strikt lchf kost runt 10g kolhydrater dagen.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på?

Kofsan
1

Oftast när de kollar järn-nivåerna på vårdcentralerna så tar de bara ett stick i fingret. Då får man inte fram värdet i depåerna så man kan ha betydligt sämre järnvärde än vad sticket-i-fingret-HB:t visar.

Testa att ta järntabletter(eller blutsaft) en tid för att se om du känner någon skillnad.

Vax_malin
0

Fast alla bra järntabletter är ju recept belagda? Blutsaft och icke recept belagda järntableter är vell jätte svaga?

Elfdance
0

Varför tror du inte att det är överträning? Det finns vissa som tror att massor av konditionsträning inte är bra för oss.

Annars så kanske du inte behöver ligga på 10 kh om dagen om du inte är väldigt överviktig. Så länge man inte stoppar i sig 60 kh godis per dag utan hittar bättre kolhydratkällor skulle jag inte tro det är så skadligt för friska människor.

Vax_malin
0

Är inte överviktig.

Efter att ha läst istället för doping så verkar de vara bra att äta så lite kolhydrater som möjligt, men jag kanske misstar mig.

Borde kanske som du elfdance säger införa lite mer kolhydrater i kosten för att kunna prestera bättre. Men förstår inte riktigt varför de skulle vara bra om jag ändå går på fettdrift?

Jag vet inte om det är överträning men kanske är det de. Anledningen till att jag funderade på om det var något annat är för att jag vilat hyfsat mycke den senaste månaden men blir inge bättre. Värken i kroppen sitter i och försvinner inte, har till och med värk i förutom benen överarmarna som jag inte ens ansträngt.

Känns som om det skulle vara järnbrist men proverna visar som sagt på normala värden:/

Känner mig så trött när jag springer och mjölksyra har jag i benen efter bara nån km.

Nått är fel iaf kanske inte funkar för en löpare att prestera bra tider utan kolhydrater?

hus-musen
0

Ständig värk låter som brist på något ämne, hur har du det med magnesium, kalk, kalcium tex?

Har en vän som är långdistanslöpare och äter lchf, han har förbättrat sina löpartider säger han jämfört med när han inte åt lchf. 

Men allas kroppar funkar olika, du får prova dig fram och se om du får någon förbättring.

Qui dormit, non peccat

Varulvskaninen
0

Samma hände mig! Jag simmar ungefär 6km per dag och tar tider. Mina försämrades efter någon månad med lchf och upplevde mjölksyran som en vägg och orkade knappt hoppa i vattnet! Jag fick rådet att börja äta långsamma kolhydrater som svart ris, bönor och grönsaker och en del frukt. Då blev det lättare att träna igen men höll mig inte värst frisk och hamnade efter.

MimLan
1

#6 En månad? Det är ju omställningsbesvär.

Inkanyezi
0

#4 Du skriver att du har mjölksyra efter bara någon kilometer. Har du verkligen koll på hur mycket kolhydrater du äter? Det går knappast att få mjölksyra alls om man ligger så lågt som 10 g/dygn. Det ska helt enkelt inte finnas tillräckligt mycket blodsocker då för att musklerna ska få något. Man ligger på genomgående fettförbränning om mna har så lite kolhydrater.

Mjölksyra betyder att du har ganska stora glykogendepåer, och visst har man glykogen också när man äter väldigt lite kolhydrater, men det kommer inte att användas av musklerna annat än vid explosivt energiuttag, och en kilometers språngmarsch som inledning till 10 km är något helt annat. Om du får mjölksyra på en kilometer så går du inte på fett.

För att undvika mjölksyra ska man gå ut lugnt, och efter en eller ett par kilometer kan man kanske höja tempot lite, och om man hade en del sockerförbränning i början bör man ha gått över på nästan ren fettförbränning. Fettförbränning ger inte mjölksyra. Jag springer visserligen inte, men jag cyklar, och emellanåt cyklar jag ganska långt. Jag känner aldrig mjölksyra när jag cyklar, aldrig någonsin. Jag kan bli trött efter 60-80 km, rejält trött, men ingen mjölksyra. Jag har hittills inte hållit på så länge att jag har gått i väggen.

Så något är det som inte stämmer när du får mjölksyra. Den uppstår vid anaerob förbränning av kolhydrater.

Vax_malin
0

#8 Nej jag tycker också att det är mycket märkligt att jag kan ha mjölksyra efter 6 månader på lchf kost. Finns inte en chans att jag skulle kunna äta över 60 g kolhydrater och inte vara i ketos.

Jag äter frukost(ägg 2-3 st med smör kanske lax, biff eller annan "protein bit" till) lunch(tex stekt vitkål eller ägg med smör någon köttbit eller fisk fågel, ibland beasås) till middag blir det något liknande som frukost eller lunch.

Äter ibland ost,grädde men upplever att jag går upp i vikt av mejerier. Ibland nötter eller advokado men det är väldigt sällan.

Förstår verkligen inte hur jag kan ha mjölksyra men den verkligen sprutar ibland känns det som, vet inte om det finns någon annan smärta som känns som mjölksyra kanske.

Konstigt är det och jag klarar knappt av att löpa alls längre, inte med fart och tempo i löpnngen iaf, jogging kanske kan gå.

Zepp
3

Vem påstår att minsta mängd kolhydrater är bäst??

Grejen är väll att man inte behöver ligga på 60E%!

Och ketosis är inget magiskt det heller.. det är ökad fettoxidattion som är magiskt.. om nu något är magiskt!

För ökad fettoxidattion i cellerna så måste man basera sin energi på fett.. och det gör man på 20-10E% kolhydrater oxå!

Först måste du testa om det handlar om glukosbrist.. ät mer sådant en vecka åtminstone.. och se om det gör skillnad.

Gör det inte det så får du testa annat!

Vi hade en medlem för några år sedan som var fotbollspelare på rätt hög nivå, på damsidan.. hon testade allt möjligt för att gå ner i vikt och vi gav henne alla tips vi kunde komma på.. det visade sig till slut effter läkarundersökning att hon hade begynnande hypothyreos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ashe
0

Kollade de järndepåerna? = Blodprov i armen. Eller bara stick i fingret med svar direkt?

Har du lågt järnvärde i depåerna märks det inte i fingerblodprovet förrän det är nästan helt slut på järn. Då mår man riktigt risigt.

Blodprov för att kolla järndepåerna brukar kräva att man argumenterar och står på sig för att få. Riklig mens kan vara en orsak.

En annan undring är om du äter tillräckligt mycket?

Hoppas  du kommer på vad som behövs för att du skall må bra!

Wildrat
0

#2 Det finns receptfria järntabletter som är bra men de ligger inte framme på apoteken utan man måste fråga efter dem. En av dem är Duroferon.

frodig
0

#5 som du säger hus-musen, kanske har det att göra med t.ex. magnesiumbrist…

Zepp och Wildrat, eller nån annan kunnig, ni kan säkert mer om vad det kan ställa till med…

Jag upptäckte själv att min svaghet, plötsliga värk här och där, bristande uthållighet, och svårighet att sova sammanhängande på natten, allt detta försvann när jag började ta tillskott av magnesium…

Så nu känner jag igen mig igen Glad!

…och det lustiga var att jag inte hade en aaaning om att det kunde finnas en koppling, (jag provade tillskottet av en annan anledning).

Vax_malin
0

#10 Nej sköldköteln är det inte, testade även den när jag var till läkaren och den var normal. Okej kanske borde testa om det handlar om glukos brist, tips på vilka kolhydrats "varor" jag borde lägga till?bara mer grönsaker?

#11 När jag var till vårdcentralen så stack de mig i armvecket och fick svar några timmar senare, vet inte om de kollar järndepåerna då:/

När jag räknade ut mängden mat i minmat så åt jag 2400 kcal. Känns ganska rimmligt för mig men jag kanske behöver mer ändå?

#12 Jasså det hade jag ingen aning om. Duroferon ska jag prova.

#13Jag äter tillskott av magnesium (500mg), omega 3 samt d-vitamin(2000E).

Elfdance
0

Paleo-kunniga på andra sidan atlanten förespråkar vitt ris och sötpotatis. Grönsaker är väl bra och gott annars. Mejerier om man tål det, kanske.

Zepp
0

Varför inte lägga till någon banan.. rent vetenskapligt syfte då!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.