När blir för lite kalorier/dag farligt?
Tittade lite i Atkins fettfasta-tråden och såg att vissa hamnade under 1000 kalorier per dag vilket låter väldigt lite, finns det någon minimigräns när det gäller kalorier/dag som inte bör underskridas? Vad händer om någon äter väldigt lite kalorier, är det samma som svält?
1000 kalorier låter generellt för lite för en vuxen människa, men att säga nån gräns är jättesvårt för det beror mycket på kvalitén näringsmässigt på de kalorier man äter. Jimmy Moore intervjuade nyligen Mat Lalonde om kalorier och det är en riktigt bra intervju som varmt rekommenderas.
Fettfasta är tänkt att vara en kort period för att kickstarta viktnedgång. Max en eller två veckor och så kort tid är inte farligt att kaloribegränsa om man både innan och efter äter tillräckligt. Det finns vissa teorier om att det naturliga för våra kroppar är korta perioder av svält följda av perioder av överflöd. Man kan jämföra lite med periodisk fasta.
Ja, det beror på vem du frågar. Jag tror att all kalori-bantning är onödig, oavsett vad man äter. Tror man skapar en osäkerhet i kroppen när man fastar eller så, då ställer ju kroppen in sig på att den måste spara.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Atkins fettfasta ska väl bara vara fem dagar… kanske hinner inte kroppen riktigt haja att det är svält? Fast jag är också skeptisk till det, men snart måste jag nog börja kaloribegränsa för jag har testat allt annat, strikt med kolhydrater, mer generös, mer fett mindre fett… tja…

Vad man äter enskilda dagar, eller veckor spelar nog mindre roll för hälsan, utan det handlar då nog mer om vad man gör/äter resten av året!?
Det finns ju dels olika ideer om fasta som bygger på att våra kroppar antagligen är rustade för att klara olika svältperioder och att fettdepåerna är till för dessa antagligen frekvent återkommande perioder med brist på föda under vår utvecklings gång.
Och det diskuteras dessutom huruvida svältperioder är något som är positivt, tex om det kan aktivera olika mekanismer i kroppen som kan vara bra att ha speciellt vid viktnedgång.
Man kan tex jämföra med den allmänt accepterade hypotesen att fysisk ansträngning med jämna mellanrum gynnar hälsa, och att man bör ta ut sig ordentligt med jämna mellanrum för att hålla åtminstone de fysiska komponenteran i trim?
Sen så när det gäller fettfasta så bygger det väl på grundtanken om fasta.. dvs kalorirestriktion och högt fettintag för att hålla fettmetabolismen i full gång under perioden?
Är man fullt frisk spelar nog macrontrienterna mindre roll, utan då är det antagligen av större betydelse att det lilla man får i sig är näringstätt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4 testa ätt äta kl 13:00 och kl 18.00 endast.
Min sambo har gått ner 3 kilo nu på en vecka inga begränsningar under dessa mål.
Periodisk fasta är det.
Hon har tidigare stått still, men sen släppte det, nu minskar hon stadigt igen.
lite svårt då man jobbar, kan inte påverka tiden. Oftast lunch halv tolv. Och då pedagogisk måltid på förskola. Jag försöker ta det som är mest lämpligt… men kanske måste börja ta med istället, men 13 kan jag nog inte äta, men det spelar kanske mindre roll
Om du vill testa fettfasta men tycker 1000 kalorier är fö lite så öka fettmängden dvs smör majonäs eller grädde så att totala kalorierna blir 1400-1800. Min mamma gjorde så och gick på 5 dagar ner 2 kilo och har nu 1 vecka senare inte gått upp igen. Jag planerar att också testa fettfasta men vill inte ligga på svältnivå så tänker testa med runt 1600 kalorier per dag men lika lågt i protein och kolhydrater som om jag åt 1000 kalorier.
Hur löser ni problemet med att ta med mat som är lätt att äta så man inte blir "hemmabunden"? Vill någon vänlig själ dela med sig av en dags intag?.
#7 Tiderna spelar eg ingen roll det handlar mest om att minska ät fönstret.
Vanligtvis kan det börja vid 7 och sluta vid 19 (Första och sista målet, ät fönstret är 12 timmar)
Med periodisk fasta minskar man ätfönstret (till ca 6-7 timmar) inte nödvändigtvis kh eller kalorierna, detta ger kroppen större perioder att själv ta av sina egna recerver då vi inte hela tiden stoppar in nytt…
Många på kif äter periodisk fasta och bara en gång per dag, tror att jag själv kommer göra så ibland trots normalvikt..
Du kan testa om du vill, för oss kom vi igång av det. :D
undrar om jag klarar att inte äta före lunch, är så hungrig på morgonen!
Om man jämför detta med riktig fasta så är det rena lyxen. Då brukar det vara 0kcal och inte 1000! Jag tror inte det är farligt..
Riktig fasta brukar dock ofta vara periodisk fasta och inebära att man får äta när solen gått ner.
Eller att man bara får äta produkter ifrån havet. Men men.

#13:
Fast saftfasta à la hälsohem innebär ju att man inte äter någon fast föda alls och håller sig under 400 kalorier. Vattenfasta blir 0 kalorier.
Vad menar du med riktig fasta? Bara religiös fasta?
"Every point of view is a view from a point."
Såvit jag själv känner till så är nog reigös fasta den tidigaste formen av fasta. Så det borde vara därifrån deffinitionen kommer?

#13 Jag förstår inte heller vad du menar med "riktig" fasta, det du talar om låter som Ramadan, då man inte äter medan solen är uppe. Men det finns ju många andra sorters fasta, den vanligaste i Sverige är väl "hälsohemsfasta" eller såna kurer med typ grönsaksjuicer.
jag har fastat flera gånger … det JAG kallar riktig fasta: grönsaksjuicer och örtte samt vatten i 10 dagar eller så… Minns att jag retade min ex som är iranier att det där som de höll på med minsann inte var nån riktig fasta utan rena fusket
vräka i sig på kvällarna… skulle DET va nåt
Inte bara muslimer som fastar eller har fastat tex fastar man även som kristen, och det är väll i alla fall någon stans här ifrån begreppet kommer? Långt innan 1500 talet? eller jag kan ju ha fel…
""Ortodoxa inleder sin fasta redan en vecka före fastlagssöndagen. Hos katoliker och ortodoxa är askonsdagen en sträng abstinensdag, dvs. en dag då man verkligen fastar. I katolska kyrkan är alla som praktiserar tron och är mellan 14 och 60 år utom sjuka skyldiga att fasta. Det betyder att man då får inta endast en måltid, som inte får innehålla kött. En del ortodoxa lämnar helt och hållet bort kött och mjölkprodukter och de äter bara svamp, grönsaker och liknande""
jo men för kristna protestanter idag tror jag knappast att det gäller, för de allra flesta betyder begreppet fasta det som jag (och andra) beskrev ovan. Skulle gissa att det gäller för åtminstone 90 % av svenskarna.
#19 Så kan man se på saken, men det blir ju ganska tråkigt då.
För den typen av fasta är nog ganska dålig som vikt och hålso förbättrare.
Och skall vi se på det viset på är ju riktig mat troligtvis pitzza, pasta potatis och sås för i alla fall 75% av befolkningen.
Och LCHF smör, ägg och baccon för lika många.
Sedan var det inte det jag disskuterade, jag svarade bara på inlägget om att fasta innebär 0 kcal.
Det är inte fasta det är svält, sedan kan man kalla det vad man vill.
Vad som är riktigt borde vara det därifrån begreppet uppstod, allt annat är nymorderniserat kan givetvis vara fasta för det men inte den riktiga.
Eller inte Orginalet i alla fall.
så nytt är det nu inte… min mamma fastade på honungsvatten enligt tidens hälsoideal redan på 30-40-talet!
Fast jä'mfört med 1500talet är det ju nymodigt förstås… fast jag vet inte… tycker mig ha hört om saken i mycket gamla texter.
även om det ju är lite OT så är det intressant! Hittade denna länk http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv32.htm där det talas om fasta för hälsans skull redan hos vissa naturfolk, och en bid längre ner i länken står just om Are Waerland som var den hälsoprofet mina föläldrar var influerade av!
förresten finns det en hel del matnyttigt att läsa om fasta i länken ovan, ser jag nu när jag kollar lite närmare! Ts du kan läsa lite så kanske du får en del svar!

#23skrivet av Pennylane1
Kollade din länk och den gjorde mig nostalgisk (inget jag kände i tråden om mat eftersom 80-talet i Sverige gick mig förbi) eftersom jag känner igen hela den där fasteflugan som härjade
… det var tidningen MÅ BRA som på den tiden var helt vegetarisk och hade alla artiklar om fasta och fastemenyer … och Tallmogården var på mode. Likaså Ann Wigmore och hennes wheatgrass.
Jag gjorde flera 2-veckors fastor på egen hand … Sista gången jag fastade varade den 1 månad och då bodde jag i Minnesota, det var tidigt 90-tal. Hade inte särskilt mycket energi, låg mest på soffa och tittade på tv
… det var för att sluta röka … och det gjorde jag.
Waerland var den som började med hälsokostivrandet men han var för tidig för mig, i min barndom, men jag kommer ihåg att han sågs mest som litet 'egen' utav gemene mans. Idag skulle han antagligen fått egen spalt i någon tidning och blivit betalad för föredrag. Men, som vanligt, "ingen är profet etc..,"
Usch jag har också fastat med grönskas- och fruktjuicer. Har väldigt svårt med örtteer efter det. Mådde inte bra och var sugen på riktig mat hela tiden.

Finns nog inte något som kan kallas för riktig fasta, eller rättare sagt för oriktig fasta. Fasta är väl att avhålla sig från mat? Punkt. Man kan alltså fasta både längre eller kortare perioder, på religiöst vis eller på "hälsohemsvis", och allt kallas för fasta. Det engelska uttrycket för frukost är ju breakfast - vilket betyder att bryta fastan (man haft under natten).
Den där fettfastan, som det har skrivits om på sistone - hur funkar det? Eftersom fasta betyder att man avstår från mat eller kött, torde "fettfasta" betyda att man inte äter fett.
Om man samtidigt äter LC(HF), vad äter man då? Bara proteiner? Fast proteiner brukar ju åtföljas av fett i naturlig mat. Proteinpulver? Hmmm… 
Jag tyckte också att med innebörd av namnet fettfasta skulle betyda att man inte åt fett. Men det är tvärt om! Man får nästan BARA äta fett. 90% av hela intaget ska vara fett.
Lchf är ju en form av kolhydratfasta skulle man kunna säga..
Så "fettfastan" borde egentligen heta "kolhydrat-och proteinfasta" men det blir uppenbarligen för långt att säga! :) KP-Fasta? ;)
Haha.
fast nu talar man ju om vattenfasta också och det betyder att bara dricka vatten…
Du har rätt! Vad händer om man varken får äta eller dricka?
#31 Man dör. Mat klarar mna sig ett tag utan men utan att dricka nåt så dör man på bara några dagar.

#28, 29:
Ordet fasta säger att man avstår från mat. Sätter man ett ord före såsom fett- eller vatten- så behöver inte det vara en bestämning till vilken sorts mat man avstår från. Det kan lika gärna vara något som säger vad för sorts fasta det handlar om. Alltså vad som ingår i "faste-dieten".
#32:
Muslimer som fastar under Ramadan får varken äta eller dricka när solen är uppe. Men det kallas bara fasta och man definierar helt enkelt inte vilken sorts fasta det handlar om. Och det måste man ju inte göra. :)
kan rekommendera länken jag la i # 23 där avhandlas nog de flesta varianter om man är nyfiken!