Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2515 ggr
bustas
15

Mat-minne-påverkan.

Märkligt vad hjärnan kan spela kurragömma med minnet om
smaker kontra nyttigheter.

Kom plötsligt på att jag nu i över tre år aldrig ledsnat på stekt fläsk med äggulor. Eller pannbiff med äggulor. Entrecote med gräddsås. Fisk med äggsås. Majonnäs. Feta ostar och… ja ni vet vad jag talar om. Kan inte tänka mig tanken att jag för fyra år sedan hade njutit lika fullt ut av att dagligen äta dessa rätter. Indoktrineringen från livsmedelsverket var så djupt rotad då för tiden att jag inte hade kunnat njuta av denna ljuvliga mat då jag troligtvis hade fått en mental äckelkänsla. Men nu, då jag kapat livsmedelsverkets råd jäms med fotknölarna är denna ”livsfarliga” mat ett elixir som ständigt ger mig lust att leva ännu en dag för att få möjligheten att uppleva gastronomins feta höjder. Högst upp på detta njutningens smörberg kan man så stå, betydligt lättare och friskare och glo ner på de fotknölar som återstår av livsmedelsverkets råd.

dufva
1

Jo, den mentala blockering du nämner som de flesta av oss har med i bagaget efter år av falsk indoktrinering är förödande

Lyckligtvis är myt-fotknölarna på det området kapade även här och livsmedelsverkets smutsiga fötter begravda sedan länge

Jag kan konstatera att fobin mot fett nu flyttat över till kolhydratsidan vilket förstås är mer korrekt hälsomässigt sett men ändå lite lustig eftersom det är samma känsla man hade inför fett tidigare.

Efter ett par dar med lite för mycket kolhydrater börjar jag nu fundera över proppar i kärlen vilket visar hur mycket våra föreställningar spelar in i hur vi mår och upplever vår hälsa Skrattande

bustas
0

Japp dufva, så är det och så får det bli.Flört

Mabrotnosh
1

Kan bara hålla med dig till fullo. Folk brukar fråga mig, skulle du verkligen kunna äta LCHF resten av ditt liv? När jag svarar ja, för det skulle jag faktiskt kunna så kommer alltid kommentaren. Men blir inte det lite tråkigt? Men får jag roligare för att jag äter havregryns gröt 365 dagar varje morgon?

Fett är gott! Så är det bara.

yvonnel
0

Jamenvisst, det är precis så det är, minns hur Bregott var förbjudet eller iaf sett med snåla ögon av andra vid samma matbord med innebörden - att hon som är så fet ska väl ändå inte äta smör också.