Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3804 ggr
JAUS
1

D-vitamintillskott skadligt?

Enligt denna artikel så är det skadligt att ta D-vitamin som tillskott. Tillskott ska tydligen hämma kroppen från att producera eget D-vitamin. Jag visste att D-vitamin var ett hormon men jag har inte läst någonstans tidigare att tillskott skulle hämma den egna produktionen.

Någon som vet mer om dessa uppgifter?

Zepp
1

Det är väl samma Marshal som i Marshal protokoll, som ligger bakom artikeln?

Han är rätt ensam om de åsikterna vad jag förstår, att D-vitamin kan orsaka diverse sjukdommar?

http://suneoverhagen.blogspot.se/2008/05/marshal-protocol-sarcoidos.html

http://www.natmedtalk.com/showthread.php?t=1643

Osv, osv!

Man vet ju alldrig men det han förespråkar är iallafall inte erkänt av någon annan veteskapssamfund vad jag vet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
1

Nej, det här går emot all logik speciellt eftersom han tom avråder mot solning.

Har han inte insett att folk faktiskt blir mer ljushyade ju längre norrut på klotet vi bor?

Detta har uteslutande med vårt stora externa D-vitaminbehov att göra

yvonnel
1

Jag tänker i vart fall fortsätta som förut med tillskott, jag mår bra av det, t.o.m. märkbart bättre.

Knaster
1

Har inga som helst vetenskapliga erfarenheter eller kunskaper i ämnet 
men den fundering som slår mig utifrån raden: 
"Tillskott ska tydligen hämma kroppen från att producera eget D-vitamin"
i inlägg #0 av JAUS, är ifall det är tänkbart att kroppen, när den får D-vitamin tillfört via tillskott, helt enkelt nedreglerar den egna produktionen?

yvonnel
1

Den kunskap jag har hittat om detta är att kroppen tillverkar D-vitamin endast under förutsättning att vi får rätt sorts solstrålning, i rätt styrka, så jag förstår inte hur detta resonemang angår oss i norden.

MP-användare
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej,

Jag har under några år använt den behandlingsmetod som kallas för Marshall Protocol. Innan jag började hade jag använt vitamin D tillägg till kosten i flera år, men hade ändå låga värden i blodet.

Däremot visade det sig senare att jag hade onormalt höga värden av den aktiva metaboliten 1,25 D, när den mättes samtidigt som 25 D. Efter den mätningen började jag med behandlingsprotokollet MP. Jag har haft goda resultat och haft kontakt med många andra som är mkt nöjda med resultatet. En tuff behandling är det, som kräver en hel del beslutsamhet, men den ger resultat på kroniska sjukdomar.

Det är inte så att kroppen hämmas att bilda sitt eget hormon av att inta vitamin D. Däremot påverkas en kompliserad metabolism och höga värden av båda metaboliterna samtidigt gör det mkt svårt för immunförsvaret att fungera.  25 D fungerar då som en steroid och ger inflammationsdämpande effekt, och därav får man kortsiktiga hälsovinster men på längre sikt har man bäddat för en mycket mer komplicerad sjukdomsbild, det som vi idag kallar autoimmun sjukdom.

Läs i denna kunskapsdatabas om hur MP går till: www.mpkb.org

Vänlig hälsning

En nöjd användare av MP

gun92884
1

#6skrivet av MP-användare

… intressant video … förklarar varför man plötsligt är allergisk mot något som aldrig bekymrat en förut …

Jennix
1

Jag förstår inte, har man för lite D-vitamin i kroppen…hur ska man få mer, om man då påstår att kroppen slutar tillverka om man äter tillskott? Det går ju inte ihop riktigt, för mig… Obestämd

Det är ju inte som att kroppen tillverkat tillräckligt från början. Då får man brist oavsett hur man gör?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!