GiViktkolls program
Tjosan därute i vårsverige!
Efter ett (enligt mig) bra erbjudande blev jag medlem på giviktkoll och det var lite intressant..
Jag matade in mina uppgifter (vikt längd osv) och startade programmet (deras program rivstarten, vilket är ungefär som LCHF).. fram kom då en liten hm.. "lista" på vad jag borde äta varje dag för att gå ner dom önskade kilona på den önskade tiden (dryga kilot ner i veckan - nu inte sagt att det fungerar.. bara att jag matat in uppgifter motsvarande det)
De specifierade då kcal, protein, fett och kolhydrater åt mig.. vad jag borde äta per dag.
Jag använder ju sedan innan LCHF.se kostverktyg för att hålla koll på vad jag stoppar i mig (periodvis, inte slaviskt).. och om jag går tillbaka och kollar några "strödagar" här och var och jämför dem med riktvärdena jag fick ifrån giviktkoll.. så ligger jag lite "efter"..
Borde äta betydligt mer protein tydligen, några få kolhydrater mer och ytterligare lite mer fett.. (gentemot vad jag käkat under den tiden jag reggat min mat.. när jag käkat lchf.. dvs sedan februari).
Undrar om det är skälet till att viktminskningen uteblivit och att en del hälsoproblem jag hade innan har återkommit? (innan jul gick jag ner dryga kilot i veckan.. efter det har de stått still)
..och.. den stora frågan är väl också om sajtens riktvärden faktiskt stämmer? (som dom baserat prgrammet på).
Ni som vet ungefär vad ni äter per dag (som viktminskar).. hur mycket protein resp fett käkar ni? 
Ha en bra dag,
MVH Sandra
Vad har de för riktvärden då? Och hur mycket (lite) äter du?
Så länge din kropp inte ger dig facit kan inget lek med siffror-program göra det.
Wildrat:
Deras program tycker jag ska äta ungefär 50-70 gram mer protein än jag gjort de dagar jag jämfört med (och just i gram är det en himla massa mer ju..).
Har tidigare diskuterat just protein och kcalintag (svårt att hitta sin nivå ju) för mig själv.. och varit lite osäker på hur mycket jag faktiskt skulle äta.. då det varierar så mycket för alla hur de äter OCH hur mycket övervikt de har.
Jag äter generellt ok.. ut fett o kolhydratsnivå iaf.. men kroppen verkar ju kämpa emot mig snarare än med mig nuför tiden. Är alltid trött, har mer värk, tappar en jäkla massa hår, musklerna känns sega, går inte ned nått, torr i munnen osv (sådant som blev bra/bättre när jag började med LCHF men som efter ett halvår kom tillbaka värre än innan..).
Kan trötthet i kroppen/musklerna bero på för lite protein? (oavsett mängd man äter så kanske just min kropp skulle må bra av lite mer protein just?.. jag äter inte 1 gram per kroppsvikt kilo idag.. men så är jag ju redigt överviktig också)
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra

Man äter ju protein mest baserat på sin muskelmassa.. då den är främsta mottagaren.. så man får göra lite överslag om muskelmassa och aktivitetsnivå.
Och om man utgår från normalviktigas proteinbehov så sätter SLV det till 0,8/kg och dag.. men vi använder dessutom en del i glukoneogenesen så man brukar säga MINMUM 1gram/kg o dag.
Men det behöver inte vara det samma som optimalt intag.. och andra menar att det snarare ligger på 1,5gram/kg o dag.. och om man är rätt aktiv.. 2gram/kg o dag!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
MimLan:
Det är ju tyvärr så att det där facitet är svårt att hitta, det enda man ser glasklart är ju det som inte fungerar.. sedan får man vandra vidare därifrån!
"Lek med sifferprogram's siffror" kanske inte är det mest tillförlitliga i världshistorien.. men de kan ju indikera något man gör bra och något man gör felaktigt.. även om man i första hand ska lyssna på sin kropp!
Lyssna på kroppen går tydligen inge bra för mig eftersom jag mår sämre nu än innan jag började med LCHF (och då mådde jag ju bra/bättre de första 4-5 månaderna).. nu tänker jag ju inte ge upp kosten för det!
Men jag behöver korrigera det hela lite (på nått vis), då främst för hälsan skull och inte för utebliven viktnedgång..
Svårt det där.. men frågan är ju om 40 gram protein till per dag skulle få min kropp att må bättre.. eller inte!?
Kan ju vara värt ett försök..
Ha en grejt kväll,
MVH Sandra
Men jag tycker det hela verkar ganska enkelt, du mår inte bra som du äter nu då är det väl bara att testa deras råd? Du har ju väldigt lite att förlora…
Zepp:
Så en normalviktig persons proteinbehov ligger runt 0.8 gram per kilo.. när denne håller sig relativt lugn (typ vad de brukar kalla det "basala" behovet)? och så får de lägga till mer protein beroende på hur mycket de rör sig på en dag?
Men om man är väldigt kraftigt överviktig då ? en del brukar ju tala om att man ska äta protein som motsvarar sin "önskevikt" snarare än vikten de har som "överviktig"..
Om man ser till mig personligen så har jag ju väldigt många kilon som skall bort med tiden (kort o tjock, så en 50-60 kilo ska bort!) ..och om jag räknar om hur mycket protein jag äter i förhållande till min nuvarande vikt.. så ligger jag kanske på 0.7 gram protein per kilo kroppsvikt (genomsnittligt)..
..och giviktkolls sida rekomenderar mig 1,3 gram protein per kilo kroppsvikt. I mitt fall rör det sig ju om att äta ytterligare *räknar* 40-80 gram protein per dag..vilket är ganska mycket till (om man tänker på att 40 gram kött.. inte innehåller 40 gram protein direkt..)
Ska kanske tillägga att jag rör mig väl ganska normalt över en dag sett.. två hundrundor a 20-40 min.. städning hemma.. pyssel i trädgården.. ibland lite målning och så lite slappande :)
Tack för inputen,
MVH Sandra
#6 Wildrat:
Precis.. lite så tänkte jag med!
Men jag är ju ändå lite nyfiken på om för lite protein skulle kunna vara ett problem.. alltså just för mig. Jag menar jag äter ju trots allt mer protein idag än andra (mer normalviktiga) gör.. (men då har jag som sagt också massa kilon som ska bort) .. även om nu giviktkolls sida rekomenderar mig ytterligare 40-80 gram protein per dag (beroende på vilken av mina matdagar jag jämförde med).
Ha det bra,
MVH Sandra
# MsSandra
Om man rör sig normalmycket i vardagen med en övervikt på 50-60 kg så anstränger man sig ganska mycket mer jämfört med någon som inte bär på den vikten.
Dina muskler borde väl alltså behöva mer protein i dagsläget än vad de kommer att göra när du uppnått (eller nernått
) din önskevikt..
Knaster:
Det är sant, skulle en normalviktig person springa omkring med extra vikter a la 50 kilo skulle de ju antagligen göra av med mer energi (där iaf en del av det är proteiner) än de gjorde normalt utan det extra viktlasset..
Man får ju anpassa sig efter en ev viktnedgång.. (har man så många kilon att gå ner så får man ju korrigera mängden mat både en och två gånger längs vägen.. antagligen)
Ha en trevlig kväller,
MVH SAndra
#10 Dessutom vill du ju ha musklerna kvar och få bort fettet och då är det inte fel med lite extra protein.
Sen det där med lagom mängd, är det stor skillnad mellan önskevikt och faktisk vikt så funkar det inte att äta efter önskeviktens protienmängd. Det blir för lite då. Vill man ha siffror kan man då antingen bara välja en mängd eller välja en etappmängd så kan man dra ner sen när man gått ner den etappen…