Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 2144 ggr
gun92884
0

Lätt, gott, fort ... kyckling curry ...

Igår hittade jag ett paket med kycklingbröst i frysen … Jean-Pierre gillar detta medan jag föredrar det mörkare köttet … och med skinn. Hursomhaver, så tänkte jag vara snäll och laga mat åt honom Skrattande eftersom det är oftast han som står för matlagningen. Det blev en curry …

Fräste en hackad gul lök, en stor hackad echalotte och två stora vitlöksklyftor i olivolja plus smör. Petade i två matskedar grön currypaste - den var tämligen så mild, inte min vanliga indiska utan något märke för amerikansk gom som stod i skåpet - och tog toppen från en burk kokosmjölk.

När detta hade fräst runt några minuter hällde jag i resten av kokosmjölken och lät sjuda medan jag skar 2 stora kycklingbröst i munsbitar. Jag hällde i kycklingbitarna, ett par nävar hackad röd paprika, lät sjuda igen. Smakade av såsen, tyckte det var litet menlöst så la till salt och peppar och ett par matskedar nuoc mam fisksås. Lät det sjuda i cirka halvtimmen.

Funderade på att lägga i spenat men hade bara fryst hackad så avstod. Nästa gång kanske jag gör det ialla fall … Det var väldigt enkelt, gick fort att göra … och det var GOTT.

Sweli
0

Bokmärkt

Magica1970
0

Låter som kycklingcurryn jag gjorde för ett tag sedan. Och den blev galet god :D Fast jag fräste mina kycklingbitar i smör och curry först.

gun92884
0

#2skrivet av Magica1970

Jag brukar också bryna kycklingen först när jag gör kycklingrätter, särskilt när det är skinn, inte roligt med sladdrigt skinn Rynkar på näsan … här ville jag se hur det skulle gå utan att göra detta eftersom det var skinnlösa bröstbitar … men jag börjar alltid med att fräsa currypaste i kokosmjölken för att få 'ut' kryddorna ordentligt, det behövs fett för detta ska ske …

yvonnel
0

Jag brukar krydda upp en hel del på själva kycklingbrösten och så lindar jag in dem i bacon och steker i ugnen, det går bra att göra medans de fortfarande är frysta, de tar upp kryddningen väldigt bra och fort går det. Passar nog väldigt bra med den fina såsen du beskriver Gun.