Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2980 ggr
[myrholingen]
0

Jordgubbs"glass"

Ska ha lite firande i kväll men familjen pga att jorden snurrat ännu ett varv runt solen sen jag föddes Tungan ute

Hittade en låda jordgubbar i frysen och funderar på att göra snabbvariant av glass, mixa jordgubbar och grädde, ska man hälla i grädden och jordgubbarna samtidigt och mixa, eller ska grädden vispas först för sig?

Har letat runt lite men inte hittat hur jag ska göra.

Eller någon som har en annan idé?

savonit
1

Kör hårt, det blir bra.
Spelar ingen roll, blir väll lite fluffigare om du har grädde först.

tistelflikkan
0

jag har mixat frysta hallon med grädde några gånger. brukar ha i lite grädde i botten, hälla på hallonen medan mixern går, sen hälla på mer grädde tills jag får den konsistens jag vill ha. brukar ta av locket på mixern och röra runt med en slickepott eller liknande mellan varven eftersom det lätt fastnar.

jag tänker att det nog är dumt att vispa grädden först eftersom även mixern "vispar" grädden. kan nog lättare bli smör då om man råkar köra för länge?

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

[myrholingen]
0

Tack för era svar.

Jag kör ett test och hoppas det blir bra :)

Någon uppskattning om mängder, vi är fem personer

tistelflikkan
0

mängd per portion vet jag inte, svårt att säga med tanke på att vi alla gillar glass olika mycket ;) men jag brukar köra typ 225 g hallon till 2-3 dl grädde. beroende på hur "lös" glass man vill ha.

tistelflikkan

[myrholingen]
0

Tack

Ja det är ju olika men jag har som sagt aldrig gjort det så bra med en liten hint.

Kan inte bli mer än misslyckat Tungan ute om nu jordgubbar och grädde kan bli misslyckat…

tistelflikkan
0

en sån där sats som jag skrev ovan brukar räcka till 2-4 portioner för mig beroende på hur sugen jag är :)

tistelflikkan

[myrholingen]
0

Vi är ju tre barn (mellan 6-10) och två vuxna… får fundera hur mkt jag gör.

[Pennylane1]
0

har bara gjort med hallon, går det med jordgubbar? De är så hårda? Kanske beroende på vilken mixer man har, min bullet börjar bli för slö för hallon tom nu!

emmastina
0

Jag brukar låta jordgubbarna tina aningens aningens så att de går att skära i skivor eller bitar och då funkar det fint. Tycker inte att glassen blir lösare än då jag gör med hallon som kommer rätt ur frysen.

Magica1970
0

Jag har tagit frusna hallon och hällt lite grädde över. Efter en stund möts hallon och grädde och det går lätt att mosa med en sked. Blir snarare en hallongräddsorbet än gräddglass med hallon.

savonit
0

#5 Du har fel, det kan bil både misslyckat och succe.

yvonnel
0

Det blir jättegott även med creme fraiche isf grädde. Har du färsk mynta i kruka hemma så är även det gott att ha i mixern. Lite stevia kan vara bra så det inte blir alltför syrligt.

[myrholingen]
0

Det var hårt med jordgubbarna, men de fick tina lite så gick det till slut och alla tyckte det var gott :)