Hur få kött smaka mer?
Har precis gjort Biff stroganoff, och själva såsen blev jättegod men köttet (ryggbiff) smakade just inget speciellt. Har drabbats av detta fenomen tidigare också hos andra rätter. Kan man få köttet att smaka mer?
Långkok krydda köttet väl ärväll typ det jag kommer på.
Ryggbiff fungerar inte för långkok.
Köp bra kvalitet. Stek aldrig när det är kallt, utan rumstempererat, och i het panna.
Nej ryggbiff är till att steka som den är och äta med god sås/kryddsmör eller att strimla och steka snabbt och varmt i en spännande wok, absolut inte till långkok där smaker ska blandas.
Nästa gång kan du testa att strö paprika på köttet innan du steker det och så steka och fortsätta som vanligt.
Har du köpt köttet i butik - vacuumpackat? eller handlar du hos ekoslaktbutik. Det sistnämnda hängmörar sitt kött i 2 veckor och smakar ljuvligt. Vacuumpacketerat kött är rött och gas är tillsatt för längre hållbarhet= segt, torrt och smaklöst kött.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Ryggbiff som är helt otrooooligt GOTT! *dreglar* 
Jag steker den tills den är 'nästan oblodig'. Kryddar med svartpeppar och salt. Äter tillsammans med ngn smörbaserad sås.
Slurp!
För grytor väljer jag annat kött - högrev, fransyska.. - och kör långkok. Då kan man ösa ner kryddor, lök, annan smaksättning och låta det stå och gojsa ihop sig ordentligt.
Ibland gör jag 'gryta' på köttfärs. Tar betydligt kortare tid förstås.
Mumsigt!
Som sägs här ovan - kvaliteten, produktionen av köttet spelar in för smaken. Men även 'mindre bra' producerat kött funkar förstås. Man anpassar tillagningssätt och tid efter köttsorten.

Detta recept på biffstroganoff är fantastiskt gott. Smakrikt och mört. Jag brukar koka detta ibland på söndan då har jag en snabb middag sen på måndag. Ryggbiff använder jag aldrig i grytor utan steker som det är.
1 kg benfri högrev eller fransyska
1 gul lök
3 köttbuljongtärningar
400 g passerade tomater
1 l vatten
3 dl grädde
Salt
Peppar
- Gör så här
Putsa köttet och finstrimla det i "stavar". Finhacka löken.
Stek köttet i omgångar i en kastrull så det inte vätskar sig och blir kokt istället, det ska få lite färg. Hacka och stek löken. Slå ihop allt med de passerade tomaterna,buljongtärningarna och hälften av vattnet. Låt koka ca 1,5 timme eller tills köttet är mört. Ibland behövs mer tid, smaka.
Fyll på med mer vatten under koktiden så att det inte kokar torrt. Vätskan ska precis täcka köttet hela tiden. När köttet är mört slår man i grädden , kokar det en stund tills det tjocknar ,smaka av med salt och peppar.
Tack för receptet, ska prova det.

Man kan göra god Stroganof och lite grytor o sådant på kött som inte passar till det oxå!
Knepet är att du steker det snabbt på hög värme med smör.. så det blir färdigt.. sen tar du upp det, gör resten i grytan färdigt och tillsätter köttet när du skall servera.. bara rör ner det i den varma smeten!
Går snabbt som sjutton.. och blir gott!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ett alternativ att få ett gott och saftigt kött (även kyckling, kalkon) är att långsteka i stekpåse, ca 2 timmar. Högrev av nötkött t ex.
Salta och peppra köttet innan du steker det.
Lisa Förare Winbladh tipsar om hur maten smakar bättre i P1:s meny: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=950
Lisa Förare Winbladh är matkemist och kock.
Lisa Förare Winbladh har också skrivit "Matmolekyler: Kokbok för nyfikna". Den finns säkert att låna på biblioteket.