Dietist = Light och Becel
Av en dietist har jag fått rådet att äta light-produkter och Becel mm. Av allt som jag har läst om LCHF så vet jag ju att det är "röd flagg" för allt detta. Men där jag satt och lyssnade på dietisten, så hittade jag inga argument för det. Snälla hjälp mig med argument, så jag kan svara när jag ska dit igen om två veckor.

Du ville förstås ha argument och sådana finns det gott om - du kommer säkert att få en hel del. 
Ville bara tala om vad jag hade gjort - för mig hade det varit absolut första OCH sista besöket hos den dietisten. En dietist som har just DEN läran är jag övertygad om att det inte går att få något bra samarbete med.
Det spelar ingen som helst roll hur många argument du kommer med - det kommer att krocka rejält eftersom det skiljer sig så mycket och det skulle bara varaslöseri med tid och energi.
Jag skulle ha svarat som jag brukar göra till min dietist om hon kommer med såna ohälsosamma idéer:
"Vg ät det själv, jag håller mig till nyttig, naturlig mat, grädde, smör och olja och undviker, bensin, blekmedel och kemikalier som finns i Becel, och alla tillsattser som finns i lightprodukterna" 
Nitt tips är att inte argumentera med en dietist eller som man många gånger går till diabetessjuksköterska, dom lyssnar inte fattar inte och tar inget nytt till sig.
Men för egen det är det alltid bra att ha koll.
Oljor som används i margariner (Becel, lätta , flora osv) är merparten palm olja den trnsporteras långa sträckor ock skövlas på ställen däe man inte bör skövla. Och det planteras inte lika fort som det sågas ner.
Oljor som används i margariner inehåller ofta 200 gånger mera omega 6 än omega 3 och denna kvot skall liggga på ca 1:1 altså lika mycket av båda.
Oljor som används till margariner får transporteras i ganska orena tankar som det tidigara ken ha varit bensin i detta gör att det kommer finnas bensinrester kvar i oljan.
När man gör margarin tvättar man oljorna i kemikalier för att få bort smak och lukt. och färg, vitaminer och mineraler förstörs försvinner i denna process.
Sedan omestrar man fettet, och blandar och geggar tilsist tillsätter man arom och färg för att det skall se bra ut innan man tillsätter arom och färg har man en kräm som lika väl skulle kunna geggas i ansiktet och kallas skönhets produkt skillanden är smak och vissa ingredienser.
Margarin är en kemisk smörja som inte bör försäras av hälsosamma.
Smör däremot är vispad grädde tills det blir en smör klump
Tvätta smörklumpen i kallt vatten.
Salta.
Färdig.
Så gör man smör något naturligare om du frågar mig.
Håller med #1 till fullo.
Varför gick du till en dietist, först och främst? Vad har du för hälsoproblem?
Jag måste säga att det går att "lära en gammal hund att sitta" 
Min diabetessköterska 2008, första gången jag träffade henne, vill inte ens diskutera frågan, hon blev t o m arg när jag envisades att prata om denna kost.
Med tiden och när jag bevisade om och om igen att mina förbättrade värden och att sluta totalt med insulin, till slut, fick jag henne att ändra sig.
Idag både min läkare och diabetessköterska ler när jag kommer in och frågar om jag fortfarande äter LCHF och har inga problem längre att prata om det.
Man måste ta alla tillfällen man har till att påverka så att fler diabetiker och hjärtsjuka mår bättre. Om man inte säger något har man inte heller påverkat för att hjälpa andra.

Mitt hälsoproblem är att jag trots LCHF inte har gått ner i vikt, snarare tvärtom, och nu har min rygg sagt ifrån att det är nog och jag har ständig värk i ryggen. Dietisten kändes som min sista chans och jag hade bestämt mig för att lyssna på henne, men hade väldigt svårt för det med de argument hon kom med.
Pga ständiga jojo-bantningar är min ämnesomsättning lika med noll och att gå ner i vikt verkar inte fungera på mig längre. Jag äter Levaxin för ämnesomsättningen, vilket givetvis inte gör det lättare att minska i vikt.
Men tack för de argument som jag har fått och jag hoppas få ännu fler som jag kan ta med mig vid mitt nästa besök. Observera att jag inte får mycket tid på mig att komma med långa utläggningar, utan vill ju bara snabbt förklara för henne varför jag inte kan acceptera lightprodukter och Becel.
Skulle jag mot förmodan hamna hos en dietist, så skulle jag nog sammanfatta mitt 'nej' till dennas (dennes) råd, med:
"Jag vill äta naturlig, näringrik mat."
Backa sen upp det med:
- Margariner och lightprodukter är inte naturlig, näringsriktig mat. Det är skit! Kemikalier och socker och andra konstigheter både i produkterna och vid framställningen av dem. Hur bra är det för oss och för jorden vi ärvde?
- Mättat fett är inte farligt, det är t o m hälsosamt.
Här - Gunnar Lindgrens sida om fetter /margariner.. där han samlat massor av info. Kostdoktorn har förstås skrivit mkt om det här och har säkerligen massor av studier listade även han. Sök på sajten.
Och ge dietisten webbadresserna! Vill du inte sitta där och diskutera så behöver du inte.
En fråga att ställa sig, efter besöket, då du vet hur det utfallit:
Behöver du dietisten? Eller kan du - med hjälp av t ex oss här samt info på andra ställen - prova LCHF och se om det hjälper dig?
LCHF är bra, kan hjälpa oss gå ner i vikt och stärker i övrigt våra kroppar. Muskulaturen brukar förbättras, även när vi går ner i vikt, för vi äter tillräckligt med näring. Näring=byggstenar för kroppen. LCHF dämpar också inflammationer, då vi äter mkt mindre omega-6-fetter än tidigare. Med mera..
Hoppas verkligen problemet får sin lösning. 
Har du problem med ryggvärk så hjälper inte någon dietist. Finns det någon osteopat där du bor? Sök annars upp någon duktig sjukgymnast omedelbart!
Om man är överviktig kommer ryggvärk som en brev på posten tillsammans med ont i knäna/ledvärk.
Det var ingen dålig idé att söka till en dietist, problemet är att hitta en som är vettig 
Du kan var en av flera som har svårt att gå ner i vikt med LCHF.
#7 Du är inte ensam om att märka att endast Levaxin fungerar dåligt, särskilt för viktnedgång. Har de tagit fritt T3 på dig nån gång? Troligtvis inte men kolla med dem, du har rätt att få dina provsvar utskrivna.
Har de inte tagit fritt T3 på dig så är det första steget att göra nu. Har du dåliga T3 värden så bör du få en medicin som heter Liotyronin. Men var beredd på att det är ett litet helvete att övertyga läkaren om att du behöver kompletteringen. Läs på allt du hittar och var beredd på att behöva ARGUMENTERA.
Mycket bra info finns här: http://www.stopthethyroidmadness.com/

För min ryggvärk har jag gått hos osteopat i omgångar, men det har inte hjälpt mig. Tidigare bodde jag i Borås och hade en jättebra sjukgymnast som hjälpte mig och jag blev klart bättre. Så flyttade jag till Halland och gick till en sjukgymnast i Getinge, som förklarade att han inte kunde hjälpa mig alls för han jobbade bara med folk som hade skador. Jag fick träna själv hemma, för det tyckte han räckte. Att min nedersta disk mellan kotorna är helt utsliten, betraktade han inte som en skada. Så jag kände att enda chansen för mig är att gå ner i vikt, eftersom jag har ett BMI på ca 35 och alltså är klart överviktig.
Men jag ska försöka få läkaren att ta T3 på mig snarast och se hur det ser ut. Hoppet att få hjälp är ju det sista som överger mig.
Tack än en gång för svar o peppning
Ok. Det är så klart väldigt individuellt vilka personer man träffar. Jag har varit hos massa olika sjukgymnaster, akupunktörer etc innan jag hittade rätt hos min nuvarande osteopat. Hon hjälper mig med ett träningsprogram som stärker upp ryggen och bålen.
Självklart vore det fantastiskt bra om du gick ner i vikt! Pressen på ryggen kommer ju då att minska. Förhoppningsvis kan du då stärka upp ryggen med funktionell styrketräning.
Ett litet tips som antagligen funkar bättre för dig än att gå till en dietist;
Gå in på www.oil4life.se och beställ ett enkelt fettsyratest där du bland annat
får reda på din relation mellan Omega-6 och Omega-3. Med största sannolikhet
har du allt för mycket Omega-6 och för lite Omega-3 något som ger upphov till
dold inflammation samt försämrad ämnesomsättning. Och vad gäller margarin
så innehåller det allt för mycket Omega-6 och även transfetter (som gör att
cellmembranen blir stela och beter sig som om de vore teflonbehandlade).
Vilken dum dietist som rekommenderar att äta light produkter :P