Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5851 ggr
H.Andersson
0

Min lchf-stil. Dåligt? bra?

Hejsan!

Jag har nu i 1 vecka kört en egen liten stil av lchf eller vad man nu vill kalla det. Men jag har utgått från faktan från lchf osv, så det är från "lchf" jag har börjat med detta om ni förstår vad jag menar!

Efter allt man läst om kolhydrater blir man ju lite ställd och jag känner att jag inte ska äta den mängd som jag gjorde för en vecka sedan.

Så jag har tagit bort NÄSTAN all pasta, ris, potatis, bröd o sötsaker.

Jag är en kille på snart 20 år, ALLTID varit smal (den person som kan äta vad som helst utan att gå upp) Tränar hårt och mycket, både kondition och styrketräning.

Så en dag för mig kan nu se ut såhär :

Frukost : 3st stora ägg, mosat i 45-75gram smör, en stor kopp kaffe med 1 dl grädde i.

Innan träning : (äter lite vad som) Idag blev det 2 mackor med 3dl mjölk

(träningen gick grymt bra)

Efter träning :  1 proteindrink och 1 snickers (ganska liten)

Lunch : 300gram kyckling, med 1-1.5dl CF

"Middag" (oftast något litet eftersom jag inte är så hunrgig längre) Till exempel : några teskedar jordnötssmör, 2st finn crisp med massa smör, 38% ost och rökt skinka. Eller ibland blir det bara kaffe med lite grädde i, ibland några ost o skinkrullar bara.

Kvällsmat : 150gram tonfisk, 2st ägg och majjonäs. Allt mosat i en enda röra! gott!

Har under veckan känt mig lite trött, lätt irriterad, "trög" Alltså dem vanliga övergångbesvären. MEN kommer jag kunna fortsätta såhär? Antar att jag kommer hoppa in och ut ur ketos en del? Kan kroppen vänja sig vid det? borde jag ändra något? sluta? köra vidare några veckor o se vad som händer?

Kom med tips o råd! :)

(har inget emot om jag går upp något kilo bara så ni vet!)

gun92884
5

Hur kan du ha övergångsbesvär när det du äter inte kommer i närheten av LCHF? Mackor, mjölk och Snickers Skrattande

Nu kanske du kan äta allt detta eftersom du är ung, smal, frisk och tränar mycket … men det är inte LCHF.

dufva
7

Att du undviker pasta ris och godis gör förstås din kropp mycket gott bara det, speciellt om du samtidigt ger den bra byggstenar iform av protein och fett.

Mackorna innan träningen gör att din kost faller utanför Lchf-ramen men alla här i världen behöver väl inte äta så kosten faller in just under dom här 4 bokstäverna om dom inte vill eller behöver Skrattande

Du är ung och frisk och tränar vilket gör att det här upplägget kan fungera bra för dig i dagsläget.

Det är i allafall en bra mycket sundare kost du äter än vad dom flesta "normalkostare" gör

H.Andersson
0
H.Andersson
3

#1 oj vilken otrevlig attityd du har människa….

#2 Tack för ett bra svar! Jag har ju som sagt bara kört 1 vecka, men det mesta känns bra, sömnen känns bättre, kan nog vara för att jag inte äter kolhydrater på kvällen längre. äterhämtningen känns också bra, inte lika mycket träningvärk. Men bara det inte tär på kroppen. när jag har lagt till lite extra kolhydrater vid träning så går träningen väldigt bra faktiskt. Men stressar/tär detta  på kroppen i längden kanske? Om jag nu ska äta kolhydrater är det väl ändå bäst tätt intill träning va?

gun92884
5

#4 skrivet av H.Andersson

Jag blir alltid lika förvånad över hur det reageras när man svarar ärligt på en fråga … detta är vad jag svarade på:

"Jag har nu i 1 vecka kört en egen liten stil av lchf eller vad man nu vill kalla det."

Mitt svar är att det är inte LCHF. Vad är den otrevliga attityden i detta? Förvånad

dufva
1

Jo, jag tror att det är bästa läget strax innan träning om man ska äta kolisar under nån tid på dygnet

Det kan säkert ge dig känslan av mer "pump" under passet

Efter träningen (gärna direkt på plats) är lite protein gynnsamt

Just då har du mest anabola hormoner i omlopp och kan utnyttja ett litet "fönster" i hormonbilden  för bästa muskelsyntes och återhämtning.

H.Andersson
8

#5 Då får du sluta upp med att bli förvånad helt enkelt, vissa personer är otrevliga, vissa inte. Du är en av dem otrevliga. Nu är jag bara ärlig. Av alla saker jag skriv i början är det enda du kunde komma med är "det är inte lchf" Det förstår väll jag med, därav skrev jag att jag körde min typ av lchf. Dessutom har jag vänt mig till ett forum som handlar om KOLHYDRATER inte just LCHF. Jag berättar att jag har dragit ner på mina kolhydrater och dragit upp på fettet. DU kommer med "det är inte lchf…" Ärligt? kanske…Otrevligt? JA!

Hur många gram kolhydrater skulle du gissa på kan vara bra att äta innan träning, samt efteråt? Vilken gräns vågar jag ligga på? Just för att bara få energi av kolhydrater och för att inte rubba ketosen för mycket. om det nu går?

Efter träning dricker jag proteindrink (whey)

Epica
2

Du skulle ju kunna köra på bananer och nötter innan träningen så får du bra både bra och långvarig energi.

Vad gäller din snickers skulle man också kunna byta ut den mot något mer proteinrikt som Keso/Kvarg blandat med nötter och bär.

Bara med att lägga till nötterna ökar ditt energiintag :)

[Pennylane1]
3

# 7 mjooo du har vänt dig till ett forum som är till för dem som äter LCHF, (eller som funderar på det)  läs på Om sajten ovan!

Robb
2

Är man ung och frisk bör det gå utmärkt att käka lite kolisar i samband med träning.

Jag brukar köra en bananpannkaka ala Colting innan träningen, fungerar kanon tycker jag, Två ägg, en banan och två matskedar jordnötssmör. Krydda med kanel, servera med exempelvis blåbär och kesella.

H.Andersson
0

#10 Det låter gott! Hur långt innan träningen äter du det? (på ett ungefär)

Robb
0

Typ 1 ½ timme innan kanske.

vinteralvan
8

För det första så tycker jag inte att gun92884 var otrevlig och för det andra: Skippa snickers. Det är tveksam om du ligger i ketos när du ändå äter rätt mycket kolhydrater.

yvonnel
3

Varför ta i med storsläggan?

gun92884 var bara saklig inte otrevlig.

Du kanske har behov av att bli inlindad i bomull så ingen ser att du stoppar i dig en massa socker. Den attityden gör bara dig själv illa.

LCHF är väldigt mycket en fråga om att äta ren mat fri från tillsatser och så lite kolhydrater som möjligt.

Hoppas att du hittar vägen ut från djungeln av missförstånd och att du aldrig lockas att skaffa "träningstillsatser" i form av piller och annat otyg för att bygga muskler. LCHF är bra för muskelbyggare också men då får du ta in hela paketet, särskilt om du har behov av att skylla ifrån dig när du inte upplever att det går fort nog eller bra nog.

Marylojs
3

Fast alltså… Vi är på ett forum som heter Kolhydrater i fokus, inte LCHF i fokus, och ja, för många handlar LCHF om ren mat utan tillsatser, men inte för alla.

LCHF står som bekant för just Low Carb High Fat, och ger alltså utrymme för massa varianter och tolkningar. För någon kan det funka utmärkt att t ex gnaga på en ren morot en gång om dagen, även om det inte är "renlärigt" så tycker jag nog att den personen visst kan anses äta LCHF om resten av kosten är baserat på primärt fett och protein.

yvonnel
2

Förstår inte vad du menar, det är väl ingen som pratar speciellt om morötter här på tråden? Detta står i inledningen till trådskaparens inlägg:

-----------------Jag har nu i 1 vecka kört en egen liten stil av lchf eller vad man nu vill kalla det. Men jag har utgått från faktan från lchf osv, så det är från "lchf" jag har börjat med detta om ni förstår vad jag menar!----------------------

Vi har absolut inget behov av konstruerat löjligt bråk här!

dejsi
0

Ett råd: läs om Jonas Colting - träning och mat, lycka till Skrattande

[Pennylane1]
1

# 15 Marylois även du uppmanas att läsa på Om sajten… det är LCHF detta forum handlar om. Märkligt att du inte upptäckt det på så många år…

johanx
0

Jag tror ketosgränsen ligger någonstans runt 60g kh per dag. Ligger du under det borde det vara lugnt.

Marylojs
4

#18 Oj, inte så trevligt bemötande här inte. Det kanske var bättre förr?

Det enda jag menar är att jag tycker och tror att forumet vinner på att välkomna alla som är intresserade av att reducera kolhydraterna och leva hälsosammare än förr. Oavsett om det för den personen handlar om att ligga under 10 gr, 10 gr, 60 gr eller 100 gr kolhydrater om dagen.

Roscoe
0

Kolla det här http://www.jonasbergqvist.se/ ! Tror jag passar dej perfekt!!Cool

[Pennylane1]
3

men varför påstå att det INTE är specifikt för LCHF:are … när det ÄR det? Var det otrevligt!? Då tycker jag nog du är lite överkänslig…

meandlotus
0

Varför inte döpa om sajten bara? Till LCHF Flört

Ha en fin kväll alla…Kyss

*Värme ☀️

Det stora är inte att falla utan att resa sig efter varje fall ❤️

H.Andersson
4

Haha, herregud vad ni "lchfare" är besatta! Att tidningen skrev om att ni liknar en sekt stämmer verkligen in på vissa av er! Mår ni verkligen bra av att vara så envisa och av att ni inte kan aceptera att till exempel en frisk, smal person (som jag) frågar lite angående att DRA NER på kolhydrater? visst att jag fortfarande äter en del MEN jag är som sagt smal och frisk. Hade jag skrivit upp ett mat-schema med INGA kolhydrater alls hade säkert många svar varit helt annorlunda, snällare, trevligare och mer accepterande.

ScarletMajesty
1

Men.. Det är skillnad på Low-carb och LCHF….

Marylojs
3

#22 Specifikt för LCHF är att äta mycket mindre kolhydrater och mer fett än vad "etablissemanget" rekommenderar. Många väljre också att undvika t ex glutamat och diverse sötningsmedel, men långtifrån alla.

Är jag inte lika mycket LCHF-are för att jag t ex tar en proteinshake då och då? Eller struntar i vilken buljong jag köper? Eller sötar efterrätter med sötningsmedel någon gång i veckan? Eller kanske t o m använder färdig tacokrydda?

Marylojs
0

# 25 Visst är det skillnad på LCHF och low carb, vem har sagt något annat?

MimLan
9

#24 Du har faktiskt fel.

Du, om någon alls, var den snarstuckna. Läs själv tråden. Det var onödigt från din sida. Vill du att jag skall sjunka lika lågt som du gjort kan jag hävda att det milt sagt visade hur argsint man blir på kolhydrater utfrån dina utfall, att du är fördärvad av kolhydratssekten och därmed inte vet hur man uppför sig. Låter det bra och vuxet?

Att du råkade ha fel i vad forat handlade om, var en annan sak. Du blev förmodligen inte gladare av att ha drattat på ändan i det fallet heller.

Det konstiga är att du absolut får hjälp även om du inte är särskilt inriktad på LCHF. Varför du har ett behov av att kalla ditt upplägg för LCHF är lite knepigt. Det behöver du inte, speciellt inte när det inte är LCHF. Du får ju faktiskt hjälp ändå! Men att inse att hjälpen också handlar om utbildning om vad som är LCHF, verkar gått dig totalt förbi.

Och hade du varit lite öppen hade du sett att det till och med är fullt normalt att inte rekommendera LCHF för unga och/eller friska och/eller hårt tränande.

Du kanske skall ta ett djupt andetag och fundera på varför du gör snarstuckna utfall helt i onödan och utan belägg?

[Pennylane1]
2

I rubriken frågar du : bra?  dåligt? Då kan man inte bli störtsur över att man inte bara får de svar man vill höra.

Roscoe
5

Jag repeterar: H.Andersson Kolla det här http://www.jonasbergqvist.se/ ! Tror jag passar dej perfekt!!Cool

Sen måste jag få säga att tyvärr spårar många trådar ur! Det slutar allldeles för ofta i tjafs tycker jag! Synd, det vi vill är väl att må bra å trivas, lr? Hjälpa varandra! Ha en bra dag alla! Skrattande

H.Andersson
1

Jag verkar inte vara den enda person som tycker att ni verkar vara en aning "besatta" (vissa av er)

Märker ni inte hur ni går igång så fort man nämner kolhydrater tillsammans med med dessa fyra magiska bokstäver L C H och F!

Är det inte jobbigt att leva ett sådant liv, ständigt gå och kolla kolhydrater. Kommer ni aldrig äta en glass en varm sommardag? varför inte? Kunde ni göra det innan ni började med lchf så kan ni la göra det nu med?

Gör glassen er tjockare nu än vad den gjorde innan lchf? Innan ni ens hade någon aning om LCHF, hur tänkte ni då kring att äta en glass? tänkte ni på kalorier? kolhydraterna? fettet?

"GUD VAD GOTT MED EN GLASS" tänker jag. Får ni göra det?

tistelflikkan
7

#31 klart att glassar fulla med socker gör oss tjockare nu än de gjorde innan vi slutade äta kolhydrater (mig i alla fall, vattenvikt om inte annat) - det är väl inget konstigt med det? kroppen vänjer sig vid att gå på fettdrift och rätt som det är kommer det massa socker. vad tror du händer? magen blåses ofta upp och så avstannar viktminskningen, man går ofta upp nåt kg om man äter kh olika perioder.

med det inte sagt att de där glassarna inte gjorde oss tjockare redan innan vi uteslöt en stor mängd kolhydrater… många av oss åt hf redan innan lchf och att äta hchf gör ofta att man… just det - går upp i vikt. anledningen till att många äter lchf är för att gå ner i vikt eller i alla fall stoppa viktuppgången - antagligen finns det en anledning till det…

om man var fettskrämd innan lchf så kanske man inte gick upp i vikt av att äta sockrig glass - eftersom kroppen drevs av energi från kh mestadels.

sen väljer man ju sina strider, jag kan välja att köpa en glass i solen om jag känner för det. någon annan väljer kanske att köpa en liten påse plockgodis eller en bakad potatis nån enstaka gång. allt är upp till dig. men man får räkna med att kroppen inte alltid svarar positivt när den blir matad med kh och är ovan vid det. sedan finns det faktiskt de som inte kan äta kh för att de mår förjävla dåligt av det, och de väljer oftast att inte äta några kh.

vad gäller glass kan man ju göra egen sådan, isglass med bärpuré och vatten… gräddglass med sötning och smaksättning, äggulor etc. det finns annat än socker. det mesta med kh går ju att byta ut.

jag tror att en stor del till gnabbet i denna tråden är att det blivit missförstånd tidigt i tråden. när man läser/skriver på internet så måste man tänka på att 90% av kommunikationen försvinner. det är något man behöver tänka på när man skriver… men också när man läser det någon annan skrivit. därför är det viktigt att läsa om och om igen om man tänker att någon är otrevlig - handlar det verkligen om att någon är otrevlig eller är det jag som läsare som missförstår en text som är skriven annorlunda än jag själv skulle skrivit?

du frågar om vad vi tycker om din version av lchf och du får svar. att svaren inte är vad du vill höra är något du själv får arbeta med. kanske kan du äta både bröd och godis (snickers är ju faktiskt godis) inom din diet/livsstil, men det är bra konstigt att du tycker att det är lchf då. det finns ju ändå lite riktlinjer om vad som är lchf och bröd och socker hör inte dit om det inte är väääääääääldigt små mängder. sen är det klart att du kan skriva och fråga här på detta forumet, men du kan inte räkna med endast glädjerop. du har fått en del konstruktiva förslag, ta in dem i stället för att bli förbannad så kommer du må mycket bättre.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

magma
4

"Ni"? Vad tröttsamt med så fyrkantiga och kategoriska påståenden, där alla klumpas ihop i en enda stor grupp utan förmåga till självständigt tänkande. Vilken grupp tillhör då du? Den som är lugn och sansad och fördomsfri? Knappast.

Du kommer in i ett forum för LCHFätare, ber om råd och är sedan är oförskämd och otrevlig. Ett gott råd är att ta seden dit du kommer, så skapas bättre förutsättningar för en konstruktiv diskussion som faktiskt kan leda någon vart.

Tack och lov för att det finns folk som "går igång" när det diskuteras LCHF och kolhydrater! Det råder skriande brist på engagerade människor överallt i samhället! Tack och lov att många av forumets medlemmar är så otroligt kunniga, intresserade, engagerade och insatta i kost och hälsa att de kan lära ut till de som vill och behöver det!

KarinJ46
3

Jag tror det skar sig redan i rubriken "min lchf-stil". Kalla det "ät-stil" eller vad som helst men inte lchf.

yvonnel
1

Precis mitt-i-prick!