Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3442 ggr
paronskrutten
0

Tänkte fråga lite här också.Skorpig hårbotten

Läs lite på http://kost.ifokus.se/ i min tråd, orkar inte förklara en gång till^^

Helena

Besika
0
paronskrutten
0

Finns det ekologiskt? Pris? Vart köper man det?

Helena

Margareta
0

Sen jag böjade med kolhydratreducerad kost har min hårbotten blivit helt frisk utan vare sig särskilt schampo eller något annat.

Idag använder jag Coops Blåvita  Schampo och har inte en skorpa kvar…

Numer pensionär i Nynäshamn

zeretki
0

Jag är övertygad om att många hudproblem har med kost att göra. Du behöver inte köra strikt LowCarb eller så men prova att ta bort ALLT socker ur din kost ett tag och se om det blir nån skillnad. Plus sötningsmedel, färgämnen eller nåt. Kemiska saker som kan orsaka allergiska reaktioner eller hudproblem. :)

Gojkan
0

Kolla med doktor.

Kan vara psoriasis.

paronskrutten
0

Jag ska till läkaren den 14:e juni, kan fråga då.

Usch, allt socker? Kan prövas ett tag..Tack, får man dricka typ juice då?

Helena

Skogiz
0

Allt mitt fnas i hårbotten, och det mesta i öronen har försvunnit på LCHF. Det är garanterat psoriasis för dom flesta släktingarna på min fars sida har det, men nu är det mycket bättre.

Koylie
0

Fungoralschampo på apoteket, kanske?

paronskrutten
0

Okej..Börjar med att sluta med sockret iaf.

Vad är det man inte ska äta?

Helena

magma
0

Nej, sorry… Men om du provar under en månad så kanske du kan stå ut ändå, bara för att se om det blir någon förändring? En variant av lågkolhydratkost förespråkas av dr Annika Dahlqvist, du kan läsa hennes kostprogram här.

Har du provat att byta ut schampot du använder, och inte använda spray, hårgelé, hårvax etc? Inte använda keps, mössor mm?

Tycker gott du kan prova att smörja in hårbotten med cocosolja/fett under natten ett par gånger i veckan, och sedan tvätta håret på morgonen när du vaknar. Cocosfett finns hos många välsorterade hälsokostbutiker, köper du ekologiskt cocosfett så tvivlar jag på att det har skövlats några regnskogar för att ge plats åt cocospalmer…

Att dricka mycket är viktigt för huden i allmänhet, och det gäller även för huden i ens hårbotten. Lycka till!

paronskrutten
0

Okej, tack för alla bra svar :) Ska spara allt i word :)

Helena

Sara40
0

Hej Paronskruten,

Som du säkert förtått så upplever många på LCHF att vissa saker de tidigare i livet "fått stå ut med" eller medicinerat mot blir bättre/mildare eller tom försvinner. På samma blogg som Magma tipsade om finns det en lång lista med olika "åkommor", här kanske finns något av intresse att läsa för dig.

Jag tror många BÖRJAR med LCHF för att gå ner i vikt (jag gjorde det), men efter ett tag känns det kanske lite mer sekundärt, man vill gärna fortsätta att gå ner, men då man har vunnit så mycket annat vill inte släppa denna kosten av den anledningen.

Lycka till med din hårbotten och ifall du har funderingar kring LCHF så finns det hur många som helst här med mycket olika kunskaper och erfarenheter, själv har jag inte hållit på så länge men jag är helt frälst och äter som en prinsessa Räcka ut tungan, har dock haft en del omställningsproblem. Men då det är en rejäl omställning för många så bör man nog räkna med det.

paronskrutten
0

Okej, jag tänker börja med att ta bort sockret iaf.

Jag har inga viktproblem. :)

Helena

zeretki
0

päronskrutten: ta bort allt godis, frukt och allt med socker i. Försök att ät så ren mat som möjligt. Prova i en månad och se vad som händer! Ät vanlig mat och blir du sugen så ät grönsaker istället för frukt.

Du behöver inte byta kost helt till LowCarb för detta även om vi här gör det. ;)

paronskrutten
0

OK, tack :)

Helena

paronskrutten
0

putt :)

Helena

Gunnilla
0

Jättekonstigt, jag har blivit torr och fnasig i huden i höger tinning (under håret). Varför inte i vänster? Alla krämpor jag har/har haft har suttit i höger sida. Förmodligen inte min bästa sida.Skrattande

paronskrutten
0

Hmm..skumt..

Helena