Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1520 ggr
zickan
0

Lchf middags tips

Jag får besök nu i veckan med en underbar iller hane och dess ägare för parning på min iller. Något nervös över att parningen inte ska ta.
Men hon har lyckats gjort mig ännu mer nervös med att säga att hon går på Lchf diet. Jag har läst på och fått ett rätt bra hum vad detta innebär. Men att försöka komma på en lunch/middag att bjuda på verkade svårare. Har googlat runt en hel del.
Någon med bra tips på relativt enkelt och ej för krångligt recept?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MimLan
0

En köttbit/fiskbit/fågelbit med sallad/grönsaker och kryddsmör/fet sås/fet röra.

Det är inte särskilt kinkigt alls.

zickan
0

Så det är inte fel att bara bjuda på någon form av kött,fisk,fågel med grönsaker och sedan fet sås?

Eller kanske fiskgratäng med grönsaker lr blomkål mos?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

sussie
0

Så enkelt är det faktiskt! Första året på LCHF åt jag ägg och bacon till frukost dagligen lunch och midag var en köttbit och på med lite grädde i pannan till sås eller lite bea. Vill du ha recept så hittar du hur mycket som helst här brevid men som sagt inget krångel alls behövs för att få en LCHF-are nöjd!

Jag var helt nöjd så, det var så skönt att inte behöva ha massa grönsaker och frukt hemma som var dyrt i inköp och aldrig hann bli uppätet.

Sweli
0

Bara du INTE gör såsen med potatis eller majsmjöl så är det ok. Ingen stärkelse.

Lätt fisk gratäng:

400-500 fiskfilé

3 dl grädde (40%)

50 g smör

150 g Kviville grädd bluecheese

100 g gratäng ost.

Salt,peppar, muskottnöt

Ta fram en ugns form. Lägg i smör i botten och runt formen.

1. Salta, peppra och riv lite muskottnöt på fiskfiléerna .
2. Lägg fiskfiléerna i formen.
3. Strö över bluecheesen
4. Häll i grädden
5. Strö över gratängosten.

Grädda i mitten av ugnen 200 grader i ca 15-20 minuter eller tills gratängen har fått fin färg.

Servera med sallad till eller blomkålsmos.

tistelflikkan
0

som de andra säger så är det enkelt :) du kan ju höra med henne vad hon gillar för mat, om hon är allergisk etc.

något som är superdupergott är fetaostbiffar, köttfärs med fetaost i helt enkelt. stek i smör med lite salt och peppar på… jag brukar ställa in dem i ugnen tillsammans med sambons potatisklyftor eller liknande så de blir genomstekta. gott med en vitlöks/yoghurtsås till.

till frukost är ägg och bacon eller en omelett med nåt gott i perfekt :)

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se