Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4241 ggr
Gunnilla
0

Tryffeltårta

Smarrig tårta som passar att bjuda på som dessert. Jättemäktig!

(12 portioner)

300 g 70%-ig choklad

6 ägg

1,5 msk starkt kaffe

1,5 msk konjak (om konjaken skippas, ½ dl starkt kaffe i stället)

1 dl pecannötter eller valnötter (+ nötter till dekoration)

1 dl kokos (+ kokosflingor till dekoration)

sötningsmedel motsvarande 3 msk fruktsocker (kanske kan uteslutas?)

1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Smörj en springform och använd 1 dl kokos som ströbröd.
  3. Hacka 1 dl nötter.
  4. Dela äggen och lägg gulorna i en bunke, vitorna i en annan.
  5. Vispa äggvitorna till hårt skum.
  6. Smält chokladen.
  7. Häll chokladsmeten i bunken med gulorna, tillsätt kaffe, konjak och sötn.medel.
  8. Tillsätt nötterna och rör om.
  9. Vänd ner äggvitorna i smeten och blanda väl.
  10. Häll smeten i den smorda formen och grädda i 10 min.
  11. När kakan svalnat ställs den i kylen minst en timme, gärna mer, innan den stjälps upp.
  12. Strö ev. kokosflingor över och dekorera med nötter.

Servera gärna med en klick grädde till och några jordgubbar, men den är god utan några tillbehör.

Koylie
0

Men! Sicken grej! Det här stoppar jag in bland recept som får komma till pass när jag bjuder hem folk. Tack, den verkar smarrig!

Margareta
0

Jag fixar inte nötter, men kommer att testa ändå och kanske dubbla kokosmängden. Jag saknar mer och mer något att ställa fram åt våra gäster som jag "i teorin" kan äta, istället för att köpa hem sådant ingen i vår familj äter bara för att "krusa".

I helgen fyllde jag år och då köpte jag en visserligen glutenfri, men ändå mandeltårta full med en massa E-nummer bara för att jag vet att gäster förväntar sig tårta när man fyller år.

URDUMT!!!!

Påminn mig gärna i framtiden om att jag lovat mig själv att inte göra så mer… de får bjuda på sina gamla tårtor som jag ändå inte smakar och så gör jag hädanefter nyttigare alternativ…

Numer pensionär i Nynäshamn

Saga208
0

Ojojoj vad detta låter gott…bokmärker…Skrattande

Gunnilla
0

Det kändes bra att säga att det var en GI-tårta, för GI är ju helt accepterat. Nästa gång jag gör den och vi är själva (halva finns nu i frysen, för den är så jättemäktig,  precis lika mäktig som tryffel), så kommer jag att testa att blanda i ngt sötningsmedel i stället. Ville dock inte "förstöra" den när jag nu gjorde den för första gången och det var kalas. Om ngn gör den på sötningsmedel, skriv gärna mängd. Jag smakade på smeten och tyckte nog att den var i bittraste laget utan sött.

MiaP
0

Vilken kalastårta!

MiaP
0

Gunnilla, jag var och tittade på Fettskrämdbloggen och gick vidare till Smörstektbloggen, deras kokbok skall snart vara klar och de söker efter tårtrecept. Jag tycker att din skulle passa in där. Det vore väl kul om du kom med i kokboken!

Gunnilla
0

Tryffeltårtrreceptet kommer från kokboken Klaras GI-mat, vilket jag glömde skriva… En bok som Prisma kommit ut med och som innehåller många läckra recept. Idén till konjaken kommer från kokboken Montignacs bästa recept… Namnet "tryffeltårta" är dock mitt, eftersom det säger precis vad man får när stöket i köket är klart. Kallas "chokladtårta" av Klara. (Jag brukar uppge källa annars.)

MiaP
0

Men Gunilla, du har ju gjort en ny egen variant på tårtan så då kan du skicka in den till Smörstekt med ditt eget namn på tårtan. Skicka den genast!

Gunnilla
0

Kanske sparar den till en egen kokbok…