Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4491 ggr
[RipleyKatten]
0

Kaviar smakar blod?

Har funderat länge på detta. Ibland, mer ofta än sällan, ger kaviar en viss eftersmak av blod. Vad kan detta bero på? P.g.a. tuben eller något i kaviaren, eller någon tillsats?

Och en sak till. Hur uttalar ni kaviar?

Kavvjjar eller Kav-i-ar.

kaisakavat
0

Kav-i-aar.. Betoning på iaa.. Drar lite på a:et i slutet!  Glad

Har aldrig tänkt på att kav-i-aar smakat blod, men konserver i metallförpackning kan nog smaka lite metall. Särskilt när de varit öppnade ett tag.

Och blod luktar/smakar järn-/metallaktigt.. Så associationen kan jag typ förstå om än jag aldrig tänkt så själv.

starhawk
0

Frågan är vilken kaviar du menar, Kalles kaviar brukar vi kalla spädbarnskaviar, frågan är ju förresten hur man kan kalla nåt för kaviar som huvudsakligen består av potatisflingor? När vi talar om kaviar är det Ejderns smörgåskaviar eller Slottskaviar det är frågan om. Är det dom du menar så är ju dom rätt salta, kan det vara det du tolkar som blodsmak. Beträffande uttal så vet jag att det finns dom som säger kaviár men själv säger jag kaviar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Pennylane1]
0

fast ejderns ha mer kolisar än Kalles, (vi har kollat,) och det beror på att det är MER potatisflingor i den än i den vanliga. Däremot är den visst orökt.

starhawk
0

#3: Ja kolhydrat halten är ju mycket viktig Förvånad hur stora mängder kaviar sätter du i dig dagligen egentligen? Lär dig att inte sila mygg och svälja kameler.

Skulle det vara mer potatisflingor i Ejderns? hur får du ihop det egentligen? Ejderns kaviar består av 77% rom och Kalles av ynka 52%

[Pennylane1]
0

ja men det är mer av annat än potatisflingor i kalles… vi kollade (det var hos syrran, som hade en av varje så jag kan inte jämföra just nu) ingredienslistorna och vi kunde dra slutsatsen att det var mer av dem i ejderns. Det var mer olja i kalles har jag för mig.

[Pennylane1]
0

ejderns original kaviar: Utvald sockersaltad torskrom (77%), socker, potatisflingor, lök, tomatpuré, rapsolja, konserveringsmedel (mjölksyra, natriumbensoat), kryddor. Salthalt ca 9%

Näringsinnehåll

Energi: 700 kj, Protein: 15 g, Kolhydrat: 23 g, Fett: 2 g

Kalles: Utvald sockersaltad torsk- & sejrom (49%), rapsolja, socker, vatten, potatisflingor, salt, malda senapsfrön, ättika, kryddor, konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat), antioxidationsmedel (askorbinsyra). Salthalt ca 6%

Näringsinnehåll

Energi: 1650 kj, Protein: 9.5 g, Kolhydrat: 16 g, Fett: 33 g

jag tror vi drog slutsatsen att eftersom det var MER kolhydrater i ejderns torde det innebära att det är mer socker och potatisflingor eftersom båda dessa kommer före oljan viket de inte gör i kalles…

men visst är det mer rom i ejderns men att säga att

kalles huvudsakligen består av potatisflingor,  stämmer inte heller…

starhawk
0

#6: Den slutsatsen går knappast att dra eftersom det endast finns 23% "utrymme" kvar i Ejderns medans det finns 51% i Kalles. Mer än dubbelt så mycket utrymme med andra ord

Blää Kalles är utblandad med vatten

vinteralvan
0

Det är så sällan jag äter kaviar men då jag gör det så är det alltid Kalles, jag tycker den är god. Ejderns har jag inte smakat men om den har mer kollisar och mindre fett än i Kalles så väljer jag Kalles.

[Pennylane1]
2

# 7 kolla kolhydratshalten, Den visar på att andelen socker och potatis måste vara större eller hur förklarar du det? Rommen torde väl inte vara anledningen?  Vare sig vatten eller olja har några kolisar… Vanlig naturell rom har knappt några kolisar alls.  Obs att jag inte tror att kolhydraterna har någon större betydelse i den mängden men det är inte det jag försöker säga heller… du vänder argumenten som du behagar… kolhydraterna visar på vilken som har mest socker… så jag anser att man hellre kan välja kalles, jag har inget emot vatten jag intar det i betydligt större mängder än så dagligen Tungan ute

starhawk
0

#8: Kalles åt man när man var liten sen fick man smaka på Ejderns och Slotts, sen tycker man bara att Kalles är mjäkig och smaklös. Att välja kaviar beroende på nivå av kolisar och fett låter knäppt, det är ju inga mängder man sätter i sig, jag väljer beroende på smak!

starhawk
0

#9: Rom är fiskägg och precis som andra ägg så innehåller dom kolisar. När det är så små mängder som kaviar det är frågan om är kolhydrathalten inte särskilt intressant, det som är intressant är smaken och Kalles är mjäkig och smaklös medans Ejdern och Slotts har SMAK!

[Pennylane1]
7

du förstår inte vad jag säger så det är väl lika bra att lägga ner då…

Mooniq
2

ka-vi-aar säger jag..

Kan berätta en kul grej, för många år sen jobbade jag extra som servitris på restaurang. En dag så fick ägarna fint besök - dessa hade varit vida runt i stora världen och besökarna gav rest.ägaren några burkar med äkta beluga..BELUGA.. japp.. dagen efter gav ägaren mig en burk och sa att jag måste prova något alldeles särskilt lyxigt- efter dagens slut så gick jag hem, hade lite knäckebröd, gräddfil och finhackad lök.. öppnade då belugaburken, stora romkorn var det.. smakade lite och uack.. fy tvi så äckligt.. katten fick hela burken ,tror det var 40-50 gram - och han slukade det i ett nafs.. jag åt upp knäckebredet med gräddfil o lök och katten matvägrade i flera dagar…

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

starhawk
3

Kom på en annan rolig historia den var en kock på ett fartyg som från ett ryskt fartyg lyckades få tag på ett parti äkta ryskkaviar som han senare serverade till mannarna. Det hördes en del gruff i matsalen så han frågade en gammal sjöbjörn om det var nåt fel
-Jo, den här förbaskade björnbärssylten smakar ju fisk!

[Pennylane1]
0

åsså säger jag kavvjar

tistelflikkan
1

om det är på tub säger jag kavjar, är det romägg på glasburk säger jag kaviar :)

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

[Columba]
0

Jag kallar bara riktig kaviar för kaviar. Kalles kaviar är Kalleskaviar. Sen är t.ex. sikrom och löjrom. aldrig kaviar(fast lika goda). Sen brukar jag köpa "vegekaviar" som är gjort av alger om jag har en vegetariaan vid bordet.

Enligt SAOL är båda uttalen med betoning antingen på första eller andra stavelsen rätt.

[Pennylane1]
0

alla andra märken av kaviar då blir det  icakaviar, ejderkaviar, isbjörnenkaviar och en drös andra, svårt att hålla reda på Skrattande