Blir så osäker..
Hej!
Jag måste ha er hjälp med detta!!
Jag har ätit LCHF i ca 1 månad och mår verkligen jättebra av denna kost. MEN jag går UPP i vikt! Jag vet att jag inte äter så mycket fett som jag kanske borde..men jag tänker att om jag äter som förr men tar bort alla kolisar, frukt och ALLT socker så då BORDE jag väl gå ner!?
Nu är jag inte överviktig utan har några trivselkilon jag skulle vilja bli av med. 1,72 lång och 68-69 kg.. Men sen jag började med detta så gick jag först ner 1 kg för att sen gå upp och ligger nu på 70,5!! Blir fullkomligt galen! Jag är så duktig och sköter verkligen kosten. Men jag vet som sagt att jag äter för lite fett.. Men hur får ni i er allt!? Ska tilläggas att jag inte jobbar och lever ett gott, lugnt och skönt liv. Tränar och rör mig!
En dag.. (detta var igår)
2 kokta ägg med en klick bregott, te med en skvätt standard mjölk
Kokt torsk med skirat smör, ägg och räkor (normal portion på restaurang)
3 jordgubbar och en klick valiogrädde (detta är väldigt sällsynt)
1 avokado, en bit brieost
1 portion räkor med 1 msk majonäs
några grokisar (ostchipsen)
ibland med långt ifrån varje dag äter jag middag samma dag som jag ätit lunch.
Jag blir liksom proppmätt och orkar inte få ner mer.. Jag gör ju helt klart något fel men VAD!?
:)
Har du gått upp i fettvikt eller muskelvikt?
(Med andra ord, vågen är ointressant, se till verkligheten.)
Vad menar du när du säger att du äter för lite fett? Vad tror du är "tillräckligt"? Är t.ex. ett ägg inte tillräckligt fett för dig?
MimLan.. tack för svar!
Jo, jag får jämt höra att jag äter för lite fett för att vara en "riktig" LCHF-are.. :) Men det kanske inte stämmer..!? Jag vet att ägg innehåller en massa fett.. men förr kunde jag med lätthet äta 2 ägg och smörgås pålägg och jos utan att gå upp i vikt. nu har jag minskat påde portioner och tagit bort en massa kolisar och socker men går ändå inte ner!?
:)
Vet inte om det är fett ell muskelvikt.. har bara min skruttiga gamla våg här,, kanske dags för en ny mer raffinerad! :)
#3 Se dig i spegeln istället och känne efter på kläderna. Har kläderna blivit trängre och ser du tjockare ut? Då är det fettvikt om inte så är det muskelvikt. Funkar 1000ggr bättre än den dyraste och mest moderna våg.

Trivselkilona behåller du troligtvis genom att äta ost och mjölkprodukter. Maten behöver inte drypa av fett. Ett ägg innehåller en perfekt fördelning av fett och protein (du behöver alltså inte "fetta upp" dem) för den som har normal vikt. Detsamma är det för fläskkött. Personligen väljer jag hellre nötkött för att t.ex. kunna ha majo till. Prova periodisk fasta (sök här på KiF).
Vågen är i sig inte intressant. Investera i ett måttband :)
Det kan vara bra att vända lite på saker när det gäller tänkandet.
Först och främst handlar det inte om att du skall äta exakt enligt någonting annat än vad som fungerar för din kropp.
Hur kan det vara fel att du är mätt? Kroppar som signalerar proppmättnad, kanske är just proppmätta. Varken mer eller mindre. Proppmättnad är kanske inte så kul i längden om man envisas med att äta ändå, visserligen.
Om din våg säger ditten och datten, är det kanske inte så stor poäng att lyssna på den, ifall din kropp säger något annat. Lyssna på, och betrakta, kroppen istället. Byxlinningen är det enklaste sättet att märka något.
(Vi har haft folk som gråtit för att vågen sagt en sak, medan deras kroppat sagt något annat, nämligen att de krymper rejält samtidigt som de blir starkare. Det är ett…..okonstruktivt förhållningssätt. Milt sagt.)
Alla är ju olika - du kanske hör till dem som skall rivstarta.
Jag skulle ta bort mjölken och ersätta den med kokosfett. (sök på sajten för att lära dig mer om det)
Jag skulle också skippa jordgubbarna så länge. Valiogrädden är väl fullfet (40%)?
Kanske mer smör till torsken?
Mättnadskänslor kommer och går första tiden. En del blir vrålhungriga - en del aldrig hungriga.
Hav tålamod!
Tack för era svar! :)
Nja..jag ser nog ut ung som innan. Ingen storre skillnad men å andra sidan handlar det ju inte om så många kilon..ÄN! Villa bara kolla att jag gör rätt..om jag ska fortsätta eller köra på..
Som jag förstått det behöver man inte äta mycket fett i början, om man är överviktig och vill gå ner i vikt. Jag blev också proppmätt då jag först försökte äta mycket fett. Men jag vet inte om det var bra att äta lite heller, jag åt bara 50 g fett om dan. Gick ner från 54 kg till 51 kg, men fick en massa hälsoproblem. Hög puls, högt Blodtryck, värk i ben och armar. Försökte med extra salt och magnesium, men då det inte verkade hjälpa måste jag börja öka på kolhydraterna.
Jag började fundera på om vissa människor inte kan äta så mycket fett. Kanske nån vet något om det här.

Man skall inte äta mycket fett.. eller av något annat heller för den delen!
Man skall äta såpass med fett att man får energi nog.
Dvs det är fettets andel av ditt energibehov som skall vara högt, när man dragit ner på kolhydraterna.. och protein skall man äta oförändrat till sin vikt och aktivitetsnivå.
50 gram fett ger cirka 500 Kcal.. vilket motsvarar cirka 25% av en normalt inaktiv mäniskas energibehov.
Lägger man sen till 25% av energin från protein och ytterligare 10% från kolhydrater så blir det inte mer en 60% av energibehovet!
Då lär kroppen behöva ta resterande 40% från depåer.. vilket inte alla ät förunnat!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp, kan du kanske förklara varför jag kände mig mätt fast jag åt så lite fett. Det är så konstigt. Jag fick i mig knappt 1000 kcal fast jag åt så att jag blev mätt. Efter att ha gått ner i vikt från 54 till 51 kg fanns det tydligen inte tillräckligt kvar i depåerna, men då borde jag ju ha blivit hungrig, men det blev jag inte.
Förresten så skrev du för kanske en vecka sedan nånstans om personer som har problem med fettmetabolismen och att dessa kan få diabetes. Kan du förklara närmare, tack!

Mnja.. det är inte helt ovanligt omställningsbesvär att en del tappar aptiten.. andra blir vrålhungriga.. då kan det vara en god ide att hålla koll på kalorierna!
Dvs kalorier stämmer i stora slängar, man bör ligga på ett rimligt intag, varken för lite eller för mycket.
Hunger/mättnad känns helt annorlunda på den här kosten och antar att det är detta som en del får problem med.. själv glömde jag i början att äta vissa gånger då det inte pockade på särskildt.
Njae.. om man har problem med lipidmetabolismen typ FH och får diabetes.. då får man problem.. det var så jag menade.. då har man problem med att äta båda kolhydrater och fett.. och vi kan inte leva enbart av protein!
Hur som helst.. se till att du äter en rimlig mänd mat, mätt i kalorier.. är du frisk har du större frihetsgrad att labba med förhållandet mellan fett/kolhydrater!
En del kan behöva mer kolhydrater för att få normala hungerkänslor.. dvs antagligen så att de känner av hur energinivåerna stiger och sjunker i blodet.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.